Gå til innhold
  • Bli medlem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har en Shelly DS18B20 sensor som skal måle utetemperatur. Nå dingler den bare rett ut av veggen (se bilde), og jeg ser etter en løsning som blir penere og som beskytter den mot sol, vær og vind. Det er ikke lett å trekke den om hvis den skulle gå i stykker, og det er heller ikke noe takutstikk som gir ly på denne veggen.

Har noen et tips til et "temperaturføler-hus" som kan henges på veggen? Eller andre erfaringer med ds18b20 utendørs på vegg.

Jeg tenkte kanskje å legge den øverst i en AP9 koblingsboks som jeg borer litt hull i, men det blir jo ikke veldig pent.

Ser det finnes braketter som denne på nett, men det gir jo ikke mye beskyttelse og jeg vet ikke om sensoren vil måle kunstig lave temperaturer når den treffes av regnvann?

dsb18b20-vegg.jpg

Skrevet
18 minutes ago, axels said:

Hei!

Har en Shelly DS18B20 sensor som skal måle utetemperatur. Nå dingler den bare rett ut av veggen (se bilde), og jeg ser etter en løsning som blir penere og som beskytter den mot sol, vær og vind. Det er ikke lett å trekke den om hvis den skulle gå i stykker, og det er heller ikke noe takutstikk som gir ly på denne veggen.

Har noen et tips til et "temperaturføler-hus" som kan henges på veggen? Eller andre erfaringer med ds18b20 utendørs på vegg.

Jeg tenkte kanskje å legge den øverst i en AP9 koblingsboks som jeg borer litt hull i, men det blir jo ikke veldig pent.

Ser det finnes braketter som denne på nett, men det gir jo ikke mye beskyttelse og jeg vet ikke om sensoren vil måle kunstig lave temperaturer når den treffes av regnvann?

dsb18b20-vegg.jpg

Hvilken himmelretning har veggen? Kommer det direkte sol på sensoren? Hva med å lage et lite hus som skjermer den av samme materialer som veggen?

Skrevet (endret)

Har samme selv med ap9 boks, der den stikker ut under ap9 boksen 😄  

Funker fint, men jeg har takutstikk på veggen og ikke plassert slik at sola skinner på den. 

Eksempel noe slik hadde gått ann? (eventuelt multibox infelt i yttevegg med lokk og et lite hull til sensor istedenfor AP9) 
image.png.d0c76812f936ea425ba24ae89e83c382.png

Endret av Brors94
Skrevet
1 hour ago, OlavT said:

Hvilken himmelretning har veggen? Kommer det direkte sol på sensoren? Hva med å lage et lite hus som skjermer den av samme materialer som veggen?

Veggen er mot nordvest. Vet ikke helt hvordan det er med sol midtsommers, men nå er det bare sol på den en times tid på kvelden. Jeg har en annen sensor mot øst, tenkte å "mikse" de to ved å enten bruke den til enhver tid laveste temp som utetemp, eller bruke den østvendte tempen på kvelden.

Forslaget med et lite hus i samme materiale som veggen er et godt forslag 👍🏼

• Like 1
Skrevet (endret)
43 minutes ago, Brors94 said:

Har samme selv med ap9 boks, der den stikker ut under ap9 boksen 😄  

Funker fint, men jeg har takutstikk på veggen og ikke plassert slik at sola skinner på den. 

Eksempel noe slik hadde gått ann? (eventuelt multibox infelt i yttevegg med lokk og et lite hull til sensor istedenfor AP9) 
image.png.d0c76812f936ea425ba24ae89e83c382.png

Fin løsning du har hos deg at den stikker ut nederst, da kan man jo ha svart boks også hvis det passer kledningen bedre. Men synd for meg at jeg ikke har takutstikk og at solen treffer den på kvelden.

Jeg har tenkt at jeg må unngå svart boks hvis jeg velger en løsning med sensor øverst i en synlig AP9 som jeg perforerer lenger ned på siden og i front. Fordi svart farge er dumt når når solen skinner på boksen? Noen tanker om det? Om svart ikke er så skummelt, så kanskje jeg skal prøve meg først med det, og så "oppgradere" til en løsning ala din skisse hvis temp blir feil. Svart boks vil bli mye penere på veggen da andre detaljer er i svart.

Endret av axels

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.