KnutM Skrevet 1. april 2017 Skrevet 1. april 2017 Hei, lurer på om jeg installerer dobbel Elko plus veggbryter (for å utnytte S2 på fibaro dimmer), kan jeg da angre siden og enkelt bytte til enkeltbryter uten å skifte innmat? Siter
ZoRaC Skrevet 1. april 2017 Skrevet 1. april 2017 Ja, bare bytt ut de to "bryterdekslene" med en heldekkende. I praksis vil jo det trykke på både S1 og S2, men så lenge S2 ikke er satt til å gjøre noe, så funker det fint. Siter
Moskus Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 14 timer siden, ZoRaC skrev: . I praksis vil jo det trykke på både S1 og S2, men så lenge S2 ikke er satt til å gjøre noe, Er jo bare å koble ut S2 også Siter
ZoRaC Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 Et øyeblikk siden, Moskus skrev: Er jo bare å koble ut S2 også Da må du ha elektriker... Siter
Håvardgj Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 23 minutter siden, ZoRaC skrev: Da må du ha elektriker... det å ta vekk en ledning er da vel ikke nødvendig å ha elektriker til? det er da bare å ta sikringen, så skru løs ledningen på bryter og dimmer. det er noe annet og koble til, da må man ha elektriker ? Siter
Moskus Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 Du er vel mannen å spørre? Altså går det greit å koble den ut, men ikke hvis du skal koble den til igjen... Siter
Håvardgj Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 (endret) så vidt jeg vet, står det ikke noe i lovteksten om å fjerne ledninger. så lenge det ikke er i et koblingsstykke der det er flere ledninger vil jeg tro det går helt fint. men for å være på den helt sikre siden, går det jo an å snakke med elektrikeren først, bare sånn i tilfelle. kan hende jeg er litt for snill med kundene våre =P Endret 2. april 2017 av Håvardgj 1 Siter
ZoRaC Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 47 minutter siden, Håvardgj skrev: men for å være på den helt sikre siden, går det jo an å snakke med elektrikeren først, bare sånn i tilfelle. Ikke sikkert han vet heller - "min" elektriker påsto at det etter 2010 ikke lengre var lov å koble til taklamper til sukkerbit selv lengre... Uansett, enklere og raskere å bare bytte "front" på bryteren. Det har jeg gjort, tok meg 15 sekunder. Siter
Håvardgj Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 (endret) 3 minutter siden, ZoRaC skrev: Ikke sikkert han vet heller - "min" elektriker påsto at det etter 2010 ikke lengre var lov å koble til taklamper til sukkerbit selv lengre... i nye hus er det ikke lov å legge opp til sukkerbit, men om man har et eldre anlegg ( < 2010 ) er det fullt mulig å gjøre det. NEK har ikke tilbakevirkende kraft, kun ved større oppgraderinger (et helt rom f.eks). ikke alle som gidder å sette seg skikkelig inn i nye regler, spesiellt slike smådetaljer. Endret 2. april 2017 av Håvardgj Siter
ZoRaC Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 1 minutt siden, Håvardgj skrev: i nye hus er det ikke lov å legge opp til sukkerbit, men om man har et eldre anlegg ( < 2010 ) er det fullt mulig å gjøre det. NEK har ikke tilbakevirkende kraft, kun ved større oppgraderinger (et helt rom f.eks). Jepp, men i følge han var det ikke lov noe sted etter 2010, da måtte det være sånn lampestøpsel. Siter
Håvardgj Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 (endret) sakset fra DSB sine sider fullt lovlig det http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/ men nå er vi vel litt offtopic Endret 2. april 2017 av Håvardgj Siter
ZoRaC Skrevet 2. april 2017 Skrevet 2. april 2017 Et øyeblikk siden, Håvardgj skrev: sakset fra DSB sine sider fullt lovlig det http://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/ men nå er vi vel litt offtopic Ja, JEG vet det. Poenget mitt var at å "spørre elektrikeren" ikke nødvendigvis gir et svar på hva som er lov og ikke, da ikke alle ser ut til å ha peiling på sånt. 1 Siter
Moskus Skrevet 3. april 2017 Skrevet 3. april 2017 Det jeg har problemer med å forstå logikken med er at jeg kan bytte støpsler og kontakter opp til hhv 25A og 16A, men å koble til en taklampe (etter TEK10) krever en spesialkontakt... Hvordan henger det sammen? Siter
Christoffer Skrevet 3. april 2017 Skrevet 3. april 2017 3 timer siden, Moskus skrev: Det jeg har problemer med å forstå logikken med er at jeg kan bytte støpsler og kontakter opp til hhv 25A og 16A, men å koble til en taklampe (etter TEK10) krever en spesialkontakt... Hvordan henger det sammen? Det er vel ikke strømstyrken som er poenget her, men heller det at når fru hansen skal koble dette så tenker de at hvis de har slått av bryteren så er det strømløst. Det stemmer heller dårlig når det bare er enpolt brudd. Kobler du et støpsel så er det de færreste som er idiot nok til å koble det mens det står i stikkontaken. Og det at det er noe annet enn støpsel er vel for å lage noe som er lite nok til å gjekke i sokkelen til en lampe. Siter
Moskus Skrevet 3. april 2017 Skrevet 3. april 2017 19 minutter siden, christofferraa skrev: Det er vel ikke strømstyrken som er poenget her, men heller det at når fru hansen skal koble dette så tenker de at hvis de har slått av bryteren så er det strømløst. Det stemmer heller dårlig når det bare er enpolt brudd. Kobler du et støpsel så er det de færreste som er idiot nok til å koble det mens det står i stikkontaken. OK, poeng. Jeg tar meg i å tro at folk er fornuftige... Siter
Riiser Skrevet 3. april 2017 Skrevet 3. april 2017 Hvilken spenning er det Sx gir ut på dimmer modulen? Hvis det bare er typ 5v vil det vel ikke være noe problem å fjerne kabelen til S2? Man har vel lov å skru på ting som er lavspent og under en viss effekt? Gitt at man greier å glemme at det er en 230v leder ikke så langt unna da ? Siter
Moskus Skrevet 3. april 2017 Skrevet 3. april 2017 S1 og S2 tar 220V skulle jeg mene, dessverre... Siter
Danonym1 Skrevet 8. april 2017 Skrevet 8. april 2017 Har selv lurt på dette med Sx, S1 og S2 på fibaro dimmeren. Jeg har ikke målt selv hvilke spenning som ligger der. Men hva er poenget med Sx hvis det kun er 230V. Da kunne de jo gjort som Qubino og hatt 3 inputs isteden for...Sent fra min LG-D855 via Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 9. april 2017 Skrevet 9. april 2017 14 timer siden, Danonym1 skrev: Jeg har ikke målt selv hvilke spenning som ligger der. Jeg har og jeg mener det er 220V, jeg kan bare ikke være 100% sikker at jeg husket riktig.... Siter
Riiser Skrevet 11. april 2017 Skrevet 11. april 2017 Jeg koblet opp en dimmer jeg har hjemme for testing nå. Sx har samme spenning som Live input, så er greit å være litt forsiktig her Det er vel ingen som kan arrestere deg for å fjerne kablelen, men det får være opp til deg Siter
KnutM Skrevet 12. april 2017 Forfatter Skrevet 12. april 2017 Takk for svar! Da lar jeg elektriker sette opp dobbel de fleste steder og bytter bare deksel i etterkant om det blir for mye knapper. Finner dessverre ikke selve vippen for salg, så det ser ut som jeg må kjøpe hele bryteren. 1 Siter
ZoRaC Skrevet 12. april 2017 Skrevet 12. april 2017 9 minutter siden, KnutM skrev: Finner dessverre ikke selve vippen for salg, så det ser ut som jeg må kjøpe hele bryteren. http://elmaterialer.no/elko-l858-vippestk-rs16-1-ph-no-7020160918611-3498.html 1 Siter
KnutM Skrevet 12. april 2017 Forfatter Skrevet 12. april 2017 Vi har gått for elko pluss, finner ingen da. Håper enkelvippe passer på dobbelbryter da :-/ Siter
Steinis Skrevet 12. april 2017 Skrevet 12. april 2017 1 time siden, KnutM skrev: Vi har gått for elko pluss, finner ingen da. Håper enkelvippe passer på dobbelbryter da :-/ Null stress det gjør de:) 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.