Venin Skrevet 27. april 2017 Skrevet 27. april 2017 Vil det fungere å bruke en innstikkmodul med dimmerfunksjon på en bordvifte som dette? https://www.clasohlson.com/no/Bordvifte/36-5522 Viften ser ut til å trekke 17,5 Watt, og jeg tenkte å bruke denne innstikkmodulen som støtter opp til 300 W (glødelampe): https://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TKB-TZ67G-dimmer-fjernstrømbryter/36-5743 Planen er å ha viften styrt av temperaturen på soverommet. Siter
0 Riiser Skrevet 27. april 2017 Skrevet 27. april 2017 Ser ikke noe problem med å gjøre det! Det skjer mye rart med spoler(motor) når man kutter strøm av og på. DC vifter blir nå styrt på denne måten, så det går sikkert fint med en slik dimmermodul! Er det noe automatikk som detekterer last-type kan det vel være greit å skru av dette? Ser ikke ut som det er så mye gode erfaringer med den dimmermodulen btw Siter
0 Venin Skrevet 27. april 2017 Forfatter Skrevet 27. april 2017 Hvis mener du med det med «last-type»? Den dimmermodulen fungerte helt OK på en halogenpære, men jeg bruker den ikke til noe som helst akkurat nå. Stygg og svær er den riktignok. Siter
0 Venin Skrevet 3. mai 2017 Forfatter Skrevet 3. mai 2017 Det funker for så vidt greit. Fra ca 40 % til 100 % kjører den, men jeg er likevel skeptisk siden Google stort sett sier at det ikke er en god idé: https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Dimming-av-vifte https://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1225126 Siter
0 Riiser Skrevet 3. mai 2017 Skrevet 3. mai 2017 Funker det under 40% hvis du først går til feks 80% og så reduserer`hastigheten? Jeg hadde ikke hatt noe problem med å prøve dette ihvertfall. Det kan jo være greit å følge med litt i starten, og i verste fall så risikerer du en ødelagt dimmer. Den som intet våger intet vinner Siter
0 Moskus Skrevet 3. mai 2017 Skrevet 3. mai 2017 18 minutter siden, Riiser skrev: og i verste fall så risikerer du en ødelagt dimmer. ... det er strøm det er snakk om, så det er fint mulig å tenke seg verre scenarier enn det, dessverre... 1 Siter
0 Actibus Skrevet 3. mai 2017 Skrevet 3. mai 2017 Elko sin vifteregulator er vel av typen fasesnitt, samme som de fleste z-wave dimmere, unntak jeg vet om er quibino sin som er faseavsnitt og fibaro dimmer 2 som er valgbar fasesnitt/avsnitt Siter
0 Riiser Skrevet 3. mai 2017 Skrevet 3. mai 2017 46 minutes ago, Moskus said: ... det er strøm det er snakk om, så det er fint mulig å tenke seg verre scenarier enn det, dessverre... Det var min risikovurdering av dette eksempelet ihvertfall. Folk får lage sin egen før man prøver seg på dette Siter
0 Venin Skrevet 8. mai 2017 Forfatter Skrevet 8. mai 2017 Den 3.5.2017 klokken 20.05, Riiser skrev: Funker det under 40% hvis du først går til feks 80% og så reduserer`hastigheten? Nei, den stopper opp, men det er jo ikke noe problem å styre den mellom 40 % og 100 %. Men er det ikke noen elektrikere her som kan si om det er fali eller ikke? ? Siter
0 Håvardgj Skrevet 8. mai 2017 Skrevet 8. mai 2017 8 timer siden, Venin skrev: Men er det ikke noen elektrikere her som kan si om det er fali eller ikke? vi er vel i mindretall her veeel... i verste fall risikerer du å overopphete motoren, som igjen kan i verste fall starte en brann.... men slik er det jo med kjøring av bil også... i verste fall kan man jo dø av det, men likevel er det mange som gjør det opptil flere ganger pr dag. jeg ville startet med en "stresstest" der du kjører motoren på så lavt turtall som du kommer til å bruke den på. la den stå et par timer slik mens du følger med temperaturen på motoren, samt hører etter ulyder. hvis det ikke blir for varmt eller er ulyder fra hverken viftemotor eller dimmer vil jeg påstå at det går bra. en temperatursensor på motoren for sikkerhet hadde vært en bonus, men det er ikke sikkert det er praktisk gjennomførbart eller lønnsomt. 3 Siter
0 Venin Skrevet 8. mai 2017 Forfatter Skrevet 8. mai 2017 1 time siden, Håvardgj skrev: vi er vel i mindretall her veeel... i verste fall risikerer du å overopphete motoren, som igjen kan i verste fall starte en brann.... men slik er det jo med kjøring av bil også... i verste fall kan man jo dø av det, men likevel er det mange som gjør det opptil flere ganger pr dag. jeg ville startet med en "stresstest" der du kjører motoren på så lavt turtall som du kommer til å bruke den på. la den stå et par timer slik mens du følger med temperaturen på motoren, samt hører etter ulyder. hvis det ikke blir for varmt eller er ulyder fra hverken viftemotor eller dimmer vil jeg påstå at det går bra. en temperatursensor på motoren for sikkerhet hadde vært en bonus, men det er ikke sikkert det er praktisk gjennomførbart eller lønnsomt. Takk, takk. Vil det være safere å bruke dimmeren hvis den kun brukes til level 0 og 100? Mulig at den nye viften jeg tenker å kjøpe kan settes til et mer behagelig nivå slik at jeg egentlig ikke behøver å dimme (men jeg har bare dimmer liggende). Siter
Spørsmål
Venin
Vil det fungere å bruke en innstikkmodul med dimmerfunksjon på en bordvifte som dette? https://www.clasohlson.com/no/Bordvifte/36-5522
Viften ser ut til å trekke 17,5 Watt, og jeg tenkte å bruke denne innstikkmodulen som støtter opp til 300 W (glødelampe): https://www.clasohlson.com/no/Z-Wave-TKB-TZ67G-dimmer-fjernstrømbryter/36-5743
Planen er å ha viften styrt av temperaturen på soverommet.
10 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.