Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Bytte ut Nobø TRX36 termostater med Z-Wave termostater? Anbefalinger?

kikkomana

Anbefalte innlegg

Hei.

Har i dag et 17år gammelt ORION 512 system der termostatene har begynt å ryke, og Nobø produserer ikke disse lengre. Nobø har sagt det er mulig å bytte ut hele systemet med Nobø HUB og nye termostater, men jeg har ikke vært veldig fornøyd med Nobø og ønsker ikke å binde meg til en produsent og tror derfor Z-Wave er veien å gå.

I dag står det 14stk Nobø TRX36 termostater i et skap ved sikringsskapet, hvor alle gulvfølerene da er trukket tilbake hit.

http://www.glendimplex.no/assets/uploads/files/Bruksanvisning_Venus_TRX_36.pdf

Meg kjent er det ingen Z-Wave termostater med mulighet for DIN-skinne montering?

Men jeg har forstått at det er mulig å bruke Multireg termostater, også lage en løsning for å feste disse i skapet.

Kunne kanskje også satt termostatene i hvert rom, men det er et laftet bygg, så tror det kan bli mer jobb en å bruke ekisterende løsning, med å samle alle termostatene ved sikringsskapet.

Noen som vet om en bedre løsning?

Jeg har enda ikke bestemt meg for hva jeg skal bruke av system for å kontrollere termostatene, men det er i første omgang kun styring av temperatur bort/hjemme som er viktig.

Endret av kikkomana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du sikkert kan få montert Multireg i eller i nærheten av sikringsskapet, men jeg ville prøvd å gjøre litt ekstra innsats og få termostaten nærmere rommet den skal brukes i. Sannsynligvis må du f.eks. bytte gulvfølere også, hvis jeg har forstått andre riktig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått vite at Multireg termostat støtter NTC termistor sensorer, også 22kOhm, som visst nok Nobø TRX36 skal bruke. Så er det kanskje ikke store jobben å bare bytte ut de som sitter i skapet nå.

MEN Jeg har faktisk begynt å helle mot å montere Multireg-termostatene i det rommet de skal kontrollere, slik at man kan bruke disse for å utvide z-wave netterverket, men det kan bli et problem med rekkevidden.

Leser at:

"Z-Wave supports up to 4 hops so the total home coverage will grow depending on the amount of Z-Wave products in the network. The maximum range with 4 hops is roughly 600 feet or 200 meters."

http://www.z-wave.com/faq

Tenker jeg rett hvis kan gå igjennom 3 termostater, for å nå den siste 4?

UZB1->Multireg1->Multireg2->Multireg3->Multireg4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er termostatene det eneste Z-wave-utstyret du skal ha?

1 time siden, kikkomana skrev:

Tenker jeg rett hvis kan gå igjennom 3 termostater, for å nå den siste 4?

UZB1->Multireg1->Multireg2->Multireg3->Multireg4

Ja, det er vel sånn det er tenkt. Teoretisk sett.

Men jeg regner ikke med at huset ditt er kun avlangt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I første omgang er det kun varmestyring. Termostater til;gulv, panelovner og bad. Er for å kunne skru temperaturen på hytta på borte/hjemme. På sikt ser jeg for meg en del temperatursensorer, og kanskje et par overvåkningskameraer, så man kan få bedre kontroll over hytta når man ikke er der.

Det er en del å sette seg inn i, så kanskje man i første omgang skulle kjøpt feks 1 termostat, koblet opp dette og sett i løpet av sommeren hvordan dette fungerer i praksis. Så kan man heller gå all-in når forstår hvordan alt henger sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.