Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Kensko skrev:

Hvordan fungerer dette i praksis? I sikringsskapet er det kurser som det er flere lys mm på. Splitter man opp og trekker dedikerte ledninger direkte til lyset man vil kontrollere? Klarer ikke helt å se det for meg. Kanskje mer tenkt brukt hvis man skal gjøre nye strekk?

• Like 1
Skrevet

En kjekk side for å faktisk se hvilke produkter som har offisiell z-wave godkjenning og hvor det ofte dukker opp nye produkter før de havner i hyllene her hjemme: https://products.z-wavealliance.org/regions/1/categories  S2 sikkerhet og "new product" fremkommer ved å titte rundt i kategoriene.

En del produkter havner aldri i hyllene her hjemme, men de fleste dukker opp etter hvert.

Nytt (for meg siden sist):

Swiid er et spesielt merke som vel kun finnes da det drives av en rik kar som liker å lage produkter han trenger, men som vel neppe selger mye til massene. RemSwiid, en litt old school kontroller https://products.z-wavealliance.org/products/2360 som ikke går an å få kjøpt enda. "Covered in genuine leather (4 colours)with real wood (5 tints) and comes with a magnetic wall mounting clip. "

RemSwiid_Gris_01.png

Simple room display https://products.z-wavealliance.org/products/2871 fra Basecon. Litt old school produkt det også, men helt klart et produkt som vil være nyttig for de med app/tablett-skrekk (og innen helse og omsorg). Konseptet er 4 faste, utskiftbare "ikoner" som kan lyse i noen gitte farger og kan spille av opplastet mp3-lydfil.

image.thumb.png.328421826b73a9db3d35ab179cd9442b.png

Wheel controller fra SE Devices https://products.z-wavealliance.org/products/2853 også kjent som Lyse sin Smartly Multihjul http://app.smartly.no/documents/ De har også fått godkjent z-wave modusbryter.

Index?productName=ZC10-18046079

Ikke det billigste produktene ref: 

Fibaro sin wallplug i UK versjon kommer ny med S2-sikkerhet, så kan vel forvente kanskje det her hjemme også om x-antall mnd.

• 2 uker senere...
Skrevet
På 19.1.2018 den 10.12, erlingba skrev:

Fikk svar fra Airthings i dag om at prosjektet med Heat-IT er avlyst og at det derfor ikke kommer noen målere med z-wave.

Utsending av Wave Plus begynner 2. kvartal.

Kan se ut som dette ryktet stemte.. Finner ikke Z-Radon lenger på HeatIt sine nettsider :(

Helt bak mål om det er AirThings som har satt seg på bakbeina..

Skrevet
1 time siden, MortenB skrev:

Kan se ut som dette ryktet stemte.. Finner ikke Z-Radon lenger på HeatIt sine nettsider :(

Helt bak mål om det er AirThings som har satt seg på bakbeina..

Jeg har sendt mail til Mats i Thermofloor (samme som @LenothX90 var i kontakt med tidligere) og spurt hva som skjer med Z-Radon.
...og svaret kom 1 minutt senere, før jeg rakk å skrive ferdig innlegget!

Sitat

Vår samarbeidspartner ønsket ikke å gå videre med produktet

:( 

Skrevet
2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Jeg har sendt mail til Mats i Thermofloor (samme som @LenothX90 var i kontakt med tidligere) og spurt hva som skjer med Z-Radon.
...og svaret kom 1 minutt senere, før jeg rakk å skrive ferdig innlegget!

:( 

Takk for svar. Det er helt håpløst. Blir glatt boikott av produkter fra AirThings med slike holdninger..

• Like 1
Skrevet
55 minutter siden, MortenB skrev:

Fra Facebook:

ThermoFloor As Hei. Produktet har ikke hatt høyt prioritet fra vår side og vi har i samråd med AirThings besluttet å ikke gå videre med produktet.

Link til Facebook?

Skrevet

Dette sier AirThings:

Sitat

Hei, takk for interessen i våre produkter. Vi har faset ut planene om å støtte Z-wave i nærmeste fremtid.

Jeg skal notere ned forespørselen din og sørge for at interessen for Wave Plus med Z-wave blir kommunisert til R&D

Skrevet

Jeg tipper at dette er ren business. Hvis alle sender radondata til skyen vil de sitte på en ganske verdifull oversikt over radonområder, etter hvert.

Folk uten skykontakt (via z-wave) er nok rett og slett bad for business [emoji848]

Skrevet
13 minutter siden, Hilmar skrev:

Jeg tipper at dette er ren business. Hvis alle sender radondata til skyen vil de sitte på en ganske verdifull oversikt over radonområder, etter hvert.

Folk uten skykontakt (via z-wave) er nok rett og slett bad for business emoji848.png

Det er godt mulig. De burde i det minste lage et åpent API man kan bruke for å knytte dataene inn i ett smarthus. Virker kanskje ikke som velviljen helt er der ennå..

Skrevet
8 timer siden, MortenB skrev:

Det er godt mulig. De burde i det minste lage et åpent API man kan bruke for å knytte dataene inn i ett smarthus. Virker kanskje ikke som velviljen helt er der ennå..

Jeg tror de gjør det, men den nye (unødvendige) hub'en sin.

Skrevet

"Masing"/oppmerksomhet i sosiale medier har av en eller annen grunn å ha litt mer tyngde enn noen geeker på et "lukket" forum som ikke mange "dødelige" noengang ser snurten av :) En liten "tweetstorm" om dette kan jo få fokuset deres for en liten tid kanskje?

• Like 1
Skrevet

Jeg skjønner at folk er skuffet over at det ikke blir noe av Z-radon, men jeg må si jeg godt kan forstå AirThings.

De taper jo salg på at den blir liggende på ThermoFloor sine nettsider i månedsvis uten at det kommer noe produkt. 

Totalt sett er nok markedet for radonmåling integrert i smarthus ganske lite. Z-wave er ikke utbredt i det profesjonelle markedet så det gir mer mening å selge inn en egen hub med en bedre trådløs overføring. Så kan de som vil ha én måler i huset sitt integrere den via blåtann.

Skrevet
33 minutter siden, erlingba skrev:

Så kan de som vil ha én måler i huset sitt integrere den via blåtann.

Ja, det skulle man tro. Men så enkelt er det ikke. Har du prøvd å styre en proprietær dings via blåtann før?

BT egner seg ikke til smarthus. Da hadde wifi vært så uendelig mye bedre. På alle måter.

Skrevet
48 minutter siden, Moskus skrev:

Ja, det skulle man tro. Men så enkelt er det ikke. Har du prøvd å styre en proprietær dings via blåtann før?

BT egner seg ikke til smarthus. Da hadde wifi vært så uendelig mye bedre. På alle måter.

Jeg driver å sysler litt med bygningsautomasjon, så i jobbsammenheng vil nok Airthings-huben være mer aktuell enn noe med z-wave.

Har bestilt en Wave Plus, så da får jeg se hvor vanskelig det kan være å integrere den via blåtann.

https://airthings.com/raspberry-pi/

Skrevet

Det ser ut til å være relativt enkelt å få ut data via bt til Home Assistant, ja. Bluepy er allerede en del av hass.

Men så var det dette med radondata da. Har hatt proffe til å måle og lå godt under nedre grenseverdi. Anser denne sensoren som kun nyttig for de som ligger nær eller over grenseverdier?

Skrevet

Spurte HeatIt hva status er på Z-TRM2 (Mulig å bestille på dustinhome.no for 1245kr) og Z-Dim. 

Fikk følgende svar, prisen gjelder Z-Dim:

Ja, vi jobber for å lansere Heatit Z-Dim i slutten av Q3.

Rundt 1000,- inkl. mva. Det nærmer seg også at vi snart kan lansere Heatit Z-TRM2, er forhåpentligvis ute på det norske markedet i slutten av mai.

Skrevet
På 3.5.2018 den 0.12, Hilmar skrev:

Men så var det dette med radondata da. Har hatt proffe til å måle og lå godt under nedre grenseverdi. Anser denne sensoren som kun nyttig for de som ligger nær eller over grenseverdier?

Det er vel noe i reglene for utleie at man skal dokumentere Radon ? 

Uansett kjekt å vite kvaliteten på lufta, så man kan lufte når det trengs, og ikke i tide og utide.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.