cozmo Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Jeg har en del 1. generasjons LED-downlights. De er lavvolt - og det er en driver pr downlight. Jeg bruker pr i dag fibaro dimmer2 på disse - og det fungerer bra. Men - fibarodimmeren dimmer ikke langt nok ned syns jeg. Regner med at det ikke er noen triks for få fibaro'en til å dimme lavere? Finnes det noen andre z-wave dimmere å teste? Noen som har erfaring med Qubino? Siter
DeVille Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Jeg bruker Qubino på 230 V LED, og de dimmer helt ned uten å flimre. Men jeg har ingen erfaring med lavvolt LED. Siter
Moskus Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 3 timer siden, cozmo skrev: Men - fibarodimmeren dimmer ikke langt nok ned syns jeg. Kjør autocalibrate, og bytt mellom leading og trailing edge. Min søster og familie har lavvolts LED med Dimmer 2 og de dimmer bra. Siter
cozmo Skrevet 8. september 2017 Forfatter Skrevet 8. september 2017 Takk for tips. Visste ikke at det var mulig å bytte mellom leading og trailing edge. RTFM antar jeg... ? Siter
cozmo Skrevet 8. september 2017 Forfatter Skrevet 8. september 2017 Testet å tvinge dimmeren i leading edge mode. Da klarer den å dimme en god del lavere ned. Problemet er at i den modusen så klarer den ikke holdet lyset på mer enn 20% - da overoppheter den og slår seg selv av... Kan det være verdt et forsøk å legge inn en bunnlast? Siter
Einar Skrevet 8. september 2017 Skrevet 8. september 2017 Jeg ville sjekket om driveren til lampene er beregnet for å kobles etter en dimmer. Om dimmeren går varm vile jeg tatt det som et hint om at det ikke er helt trygt å eksperimentere videre. Siter
cozmo Skrevet 8. september 2017 Forfatter Skrevet 8. september 2017 (endret) Driveren er laget for å kunne dimmes. De har vært dimmet i flere år med ulike Elko kablede dimmere Endret 8. september 2017 av cozmo Siter
Squirrel Skrevet 18. september 2017 Skrevet 18. september 2017 Slenger meg på her med et relatert spørsmål. Jeg også har downlights i flere rom i huset. Vet ikke om disse er 240 eller lavvolts led, men har hatt nydelig dimming med elko-dimmere. Jeg også sitter med følelsen av at fibaro-dimmer2 ikke dimmer dem langt nok ned. Jeg løste dette ved å sjekke parameter 1 som var på 32. Satte den ned til 20, og fikk et mye bedre akseptabelt resultat. Selvfølgelig kunne jeg jo tenke meg å eksperimentere litt videre, men da dukker det opp noen føre-var-spørsmål: Kan det bli noen kjipe konsekvenser av å sette parameter 1 for lavt? Kan noe skje? At dimmeren blir for varm/brann? Går istykker? Lyset går istykker? Eller er worst-case-scenario bare flimring eller at lyset ikke går på? Med andre ord, er det en klok beslutning å prøve å oppnå et lavere minimums-tall? Selvfølgelig de samme spørsmålene går for å forsøke å bytte til leading-edge... Siter
Moskus Skrevet 18. september 2017 Skrevet 18. september 2017 6 timer siden, Squirrel skrev: Kan det bli noen kjipe konsekvenser av å sette parameter 1 for lavt? Kan noe skje? Dimmeren skrur seg av hvis den ikke er fornøyd, jeg hadde testet det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.