Erling Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Kan denne «automatiseres» slik at den kan fjernstyres? Tenker på skifte mellom 1, 2 og 3. 1 er default som dekker 3 rom, 2 og 3 er når jeg steker «noe» og merker at vifta burde gått på 3 i 20 minutter. Ny enhet er neppe mulig. Noen kreative tips? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Skrevet 26. september 2017 Del Skrevet 26. september 2017 Det er neppe mulig uten å gjøre endringer "under panseret". Men da bør 3 reléer kunne erstatte den 3-trinns bryteren. Forutsatt at det er en bryter og ikke en "dimmer". Jeg ville brukt en I/O blokk med Modbus interface og 4*240V reléutganger, men det er nok litt på grunn av at jeg er belastet med erfaring med profesjonelle løsninger. Det finnes jo en Modbus plugin for Homeseer. Jeg har ikke prøvd den ennå, men det skal jeg etterhvert. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DeVille Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Jeg har samme Villavent - ifølge bilde, i alle fall - og hadde tenkt å gjøre det samme som deg, men det har så langt blitt med tanken. To tidligere diskusjoner: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1191806&page=400#entry23266533 og 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erling Skrevet 29. september 2017 Forfatter Del Skrevet 29. september 2017 På 26.9.2017 den 21.18, Einar skrev: Jeg ville brukt en I/O blokk med Modbus interface og 4*240V reléutganger, men det er nok litt på grunn av at jeg er belastet med erfaring med profesjonelle løsninger. Det finnes jo en Modbus plugin for Homeseer. Jeg har ikke prøvd den ennå, men det skal jeg etterhvert. @Einar, vil elektrikeren min forstå dette eller bør jeg ta det med vifte-service-mannen og de kan ordne? Hvilke kostnader er det snakk om her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvardgj Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 5 minutter siden, Erling skrev: @Einar, vil elektrikeren min forstå dette eller bør jeg ta det med vifte-service-mannen og de kan ordne? Hvilke kostnader er det snakk om her? ikke uten at elektrikeren er kjent med slike industrielle komponenter her er en ebay kina-sak, men jeg vet ikke hvordan kvaliteten er på noe slikt.. http://www.ebay.com/itm/Modbus-RTU-4-Way-Relaismodul-DIY-STM8S103-System-4-Road-Input-485-Communication-/131672597921?hash=item1ea84c65a1:g:VuYAAOSw4UtWRvlM her er noe som kanskje ser litt mer "trygt" ut: http://www.ebay.com/itm/NEW-Ahatos-REL-0808-DIN-rail-8-channel-Relay-Home-automation-ModBus-RS-485-/162336504003?hash=item25cc0278c3:g:Ow0AAOSwu4BVyyZn 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Skal man først over på en haug releer trenger man vel ikke gå omveien via Modbus? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Actibus Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 (endret) Du kan lett få til dette med en NodeMCU/ESP8266 og noen reler, hvis du har lyst å lære litt programmering ? Masse på google, første treff jeg fant http://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/control-high-voltage-devices-arduino-relay-tutorial/ Lett integrasjon mot Homeseer med Arduino plugin iallefall Endret 29. september 2017 av Actibus Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Nei, man kan jo gå omveien via mye annet. Men Modbus er robust, åpen, enkel og kan kobles til det meste. Og om ikke elektrikeren kan koble det så er det relé biten det står på. Modbus trenger h?n ikke bry seg med. Det er jo snakk om å erstatte en manuell bryter med reléer som jo er elektrisk aktiverte brytere. Ikke akkurat romfartsteknologi. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håvardgj Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 3 timer siden, Actibus skrev: Du kan lett få til dette med en NodeMCU/ESP8266 og noen reler, hvis du har lyst å lære litt programmering Masse på google, første treff jeg fant http://howtomechatronics.com/tutorials/arduino/control-high-voltage-devices-arduino-relay-tutorial/ Lett integrasjon mot Homeseer med Arduino plugin iallefall minuset er jo at det kan være vanskeligere å få elektrikeren til å montere relèene, siden det ser hjemmemekket ut... hvis man ikke vil gjøre jobben med 230v selv.. jeg har satt opp en Arduino med relèer, men de styrer bare en styrestrømskrets på 24v, som igjen styrer skikkelige ABB-rele/kontaktorer. (som elektriker har jeg sett litt av hvert som gjør at jeg ikke stoler på kina-elektronikk i fra billige ebay-selgere) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Actibus Skrevet 29. september 2017 Del Skrevet 29. september 2017 Det er forsåvidt sant, men jeg tenkte kanskje disse bare hadde f.eks 24v styrestrøm fra vifteenheten og ned til ventilatoren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Einar Skrevet 30. september 2017 Del Skrevet 30. september 2017 Det kan godt tenkes. Men det kan vi jo ikke se herfra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.