Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er det mest snakk om vane. Mange "fruer" ønsker skruhjul.

Men vi dimmer mest fra smarthuset, det er enklest, mest nøyaktig og kan automatiseres.

Skrevet

Hva er den beste og rimeligste løsningen dersom jeg har delvis Hue/ zigbee system og ønsker smart trådløs styring av samtlige lyssystemer i huset? 

Har idag 15 lyssoner(namron vanlig led dimmer) Ulike steder har jeg elko ramme med 5 dimmere, 3 dimmere, 2 dimmere osv. Mange av disse dimmerne vil jeg ha trådløse mot HUE/ zigbee. Alt er rs og jeg vil over på sort Elko pluss så det må passe i eksisterende opplegg.

Vil det være mest hensiktsmessig og økonomisk å kjøpe zigbee dimmerpiller og erstatte namron dimmerne med vanlig sort elko pluss 1 pol bryter og montere impulsfjær? Har sett at det finnes andre kontroller/brytere men disse er fort mye dyrere. 

Skrevet (endret)

Trenger man to fjærer på en bryter for dimming i forbindelse med zigbee pille?

Kanskje noen kan fortelle meg hvordan en slik impulsbryter funker med tanke på dimming og av/på. 

Skjønner det ikke helt tror jeg

Endret av gladiåbygge
Skrevet

Man trenger én fjær pr bryter.

I korte trekk:

Trykk en gang: Gå på eller av, til det motsatte av det den er nå.

Hold inne.: Dim opp eller ned, snu retning ved å holde inne på nytt.

• 1 år senere...
Skrevet

Henter opp denne tråden igjen jeg. Hvis man vil koble en Fibaro Dimmer 2 på 2-polet bryter, er det noen som kan gi meg riktig koblingsskjema på det? Eller må jeg bytte bryteren? Bryteren kommer alltid til å stå på, det er bare for å kunne slå av/på lys med smarthuset.

• 1 måned senere...
Skrevet
On 13/06/2022 at 07:25, Logical said:

Henter opp denne tråden igjen jeg. Hvis man vil koble en Fibaro Dimmer 2 på 2-polet bryter, er det noen som kan gi meg riktig koblingsskjema på det? Eller må jeg bytte bryteren? Bryteren kommer alltid til å stå på, det er bare for å kunne slå av/på lys med smarthuset.

Hvis det er vanlig single to-polet bryter kobles den foran Fibaroen på N og L (ev. L1 Lx hvis du har IT-nett), men hvis du snakker om to-polt bryter + 1 som denne tråden diskuterer er det som skjema litt lengre bak i tråden. Siste er ikke sikkert elektrikeren er klar over, så da kan det være lurt å vise han skjemaet. Ellers bør kanskje en Admin rydde denne tråden kraftig, og slette 90% av trådene som enten er off-topic eller har feilinformasjon fra før løsningen ble nådd.

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Er det noen som kan tegne ut en skisse på hvordan en 2-pols bryter skal kobles med en Fibaro Dimmer 2 FGD-212 ? 

Jeg har lest gjennom hele tråden, men er fortsatt ikke helt sikker. 

2-pol-bryter.png

Endret av mikeofoslo

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.