Jeg skal nå i gang med å "bygge" opp entre'en etter å ha fjernet en del vegger og tak. Sitter nå igjen med nylagte varmekabler, Leca vegger og bjelkelaget synlig med alt av ledningsnett der.
Så før jeg begynner å kle igjen det hele, så vil jeg sørge for at skult infrastruktur er på plass. Har kommet til at jeg skal satse på mest mulig kablet. Z-wave styring av lys med dimming.
Jeg har som nevnt fjernet en del vegger, som tidligere bl.a. hadde lysbrytere til taklys. Det betyr at lysbryterne må få nye plasseringer. Det ideelle innbiller jeg meg var å ha trådløs styring fra lysbryter, samtidig som lysbryter har kablet 5V som strømforsyning. Kanskje er jeg helt på villspor her. Ett viktig suksesskriteria er at dette fungerer manuelt slik at øvrigheta ikke blir frustrert. Samtidig som jeg har muligheten til å få det hele styrt. Jeg har i størst mulig grad også lyst til å unngå batteridrift på enhetene.
Jeg ser for meg noe ala dette:
Downlights taklys
·Av/På bryter med impuls. Finnes det varianter som bruker kablet 5V som strømforsyning og så trådløs kommunikasjon?
·Lurer her på DENNE varianten. (Har alle dørlåser Batteridrift?)
oVet at tidligere varianter har fått en del pepper.
Varmekabler
·MicroTemp termostat. 20 år gammel men ser ut som DENNE
·Bør denne erstattes med noe annet som kan styres?
Røykvarsler
·220v eller 5V USB.
oUt ifra hva jeg har lest, så er 433MHz like greit som Z-wave. Så lenge en passer på at de er i serie. Stemmer det? Hvilke er greie å bruke? Her skal jeg ha ca 8 stk fordelt på 3 etasjer.
Vifte for distribusjon av varmluft
·Termostatstyrt.
oDette er nok litt sært. Vi skal ha en stor vedovn i entre nede. Jeg skal lage "hull" i tak/gulv slik at varmen kan stige opp i etasjen over. Lurer her på å montere inn en ganske stor vifte som kan distribuere varmluften opp. Om jeg går får noe slikt vil jeg ha styring av viften slik at den starter når ovnen varmer. Og ha regulering av turtall slik at den styres. Enten automatisk eller manuelt.
Er det noe åpenbart jeg har oversett? Takknemlig for innspill på innlegget.
Spørsmål
Richard Thue
Jeg skal nå i gang med å "bygge" opp entre'en etter å ha fjernet en del vegger og tak. Sitter nå igjen med nylagte varmekabler, Leca vegger og bjelkelaget synlig med alt av ledningsnett der.
Så før jeg begynner å kle igjen det hele, så vil jeg sørge for at skult infrastruktur er på plass. Har kommet til at jeg skal satse på mest mulig kablet. Z-wave styring av lys med dimming.
Jeg har som nevnt fjernet en del vegger, som tidligere bl.a. hadde lysbrytere til taklys. Det betyr at lysbryterne må få nye plasseringer. Det ideelle innbiller jeg meg var å ha trådløs styring fra lysbryter, samtidig som lysbryter har kablet 5V som strømforsyning. Kanskje er jeg helt på villspor her. Ett viktig suksesskriteria er at dette fungerer manuelt slik at øvrigheta ikke blir frustrert. Samtidig som jeg har muligheten til å få det hele styrt. Jeg har i størst mulig grad også lyst til å unngå batteridrift på enhetene.
Jeg ser for meg noe ala dette:
Downlights taklys
· Av/På bryter med impuls. Finnes det varianter som bruker kablet 5V som strømforsyning og så trådløs kommunikasjon?
· Dimmer. Har DENNE liggende tenkt brukt.
· Er en SLIK mer fornuftig enn å bruke bryter og dimmer separat?
Vegglys
· Av/På bryter med impuls.
· Dimmer (Ser for meg samme konfigurasjon som for downlights)
Høyttalere i tak
· K-rør for ledning fra kjeller
Multisensor
· 5V USB? Ser DENNE kan ha USB stømforsyning.
Dørlås
· Lurer her på DENNE varianten. (Har alle dørlåser Batteridrift?)
o Vet at tidligere varianter har fått en del pepper.
Varmekabler
· MicroTemp termostat. 20 år gammel men ser ut som DENNE
· Bør denne erstattes med noe annet som kan styres?
Røykvarsler
· 220v eller 5V USB.
o Ut ifra hva jeg har lest, så er 433MHz like greit som Z-wave. Så lenge en passer på at de er i serie. Stemmer det? Hvilke er greie å bruke? Her skal jeg ha ca 8 stk fordelt på 3 etasjer.
Vifte for distribusjon av varmluft
· Termostatstyrt.
o Dette er nok litt sært. Vi skal ha en stor vedovn i entre nede. Jeg skal lage "hull" i tak/gulv slik at varmen kan stige opp i etasjen over. Lurer her på å montere inn en ganske stor vifte som kan distribuere varmluften opp. Om jeg går får noe slikt vil jeg ha styring av viften slik at den starter når ovnen varmer. Og ha regulering av turtall slik at den styres. Enten automatisk eller manuelt.
Er det noe åpenbart jeg har oversett? Takknemlig for innspill på innlegget.
Richard
Lenke til kommentar
Del på andre sider
14 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.