berland Skrevet 26. oktober 2017 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg har begynt på mitt aller første elektronikkprosjekt, og vet ikke om jeg prøver på noe vanskelig eller lett. Jeg har Gira Funkbus fjernkontroll som styrer lys i huset trådløst, og Gira er gammelt og proprietært, og ikke lett å få integrert i smarthuset (OpenHAB). Jeg har derfor åpnet en liten håndsender og ønsker å simulere "tastetrykk" ved hjelp av en raspberry pi. Jeg har kommet så langt som å ha byttet ut CR2032-batteriet (3V) på fjernkontrollen med 3.3V fra Raspberry pi, dette fungerte ihvertfall, men skjønner ikke helt hvordan fjernkontrollen egentlig virker. Med strøm tilkoblet, så er det alltid 3 (3.3V fra pi) mellom A og minus (-). Når jeg trykker ned knappen (over A og B) så kortsluttes A og B, og det sendes ut et radiosignal fra enheten (og lyset slås på). Når dette skjer er det 0 V melllom A og minus. Jeg klarer ikke måle strøm mellom A og B når knappen trykkes ned. Den grå sylinderen antar jeg er en kapasitans, med tekst "2A 100 6.3V". Den har kanskje noe med det å gjøre. Jeg har tilgang til en liten NPN transistor som kanskje kan hjelpe. Tenkte først at det kunne være nok å koble en GPIO-pin rett på A eller B, men har ikke fått til noe (og har heller ikke ødelagt noe elektronikk - men det skjer kanskje med mye prøv og feil). Noen som kan hjelpe? Siter
Gaute Skrevet 26. oktober 2017 Skrevet 26. oktober 2017 Hvis det er slik at A-B kortsluttes ved trykk på bryteren, altså at spenningen som "er" i A føres videre til B, så kan du jo egentlig bare "kortslutte" bryteren for å simulere et trykk på bryteren. Jeg gjorde det på fjernkontrollen til bilen, det fungerte utmerket. Jeg brukte en Arduino og et rele som da slo inn og kortsluttet bryteren for å simulere et trykk. Kan jo testets med å ta en ledning mellom A og B og se om det fungerer som et tastetrykk ... på eget ansvar ? Siter
berland Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Skrevet 26. oktober 2017 Det stemmer, det er slik kortslutning jeg ønsker å få til, og jeg får det til ved å sette en ledning mellom A og B. Jeg har et stort 8-kanals rele (laget for Arduino 5V), men dette virker litt overkill å bruke her. Og jeg har heller ikke fått det til å virke ennå. Lurer også på om det finnes en løsning der jeg bare kobler en GPIO-pinne på enten bare A eller B, og så får simulert tastetrykket slik - det halvverer loddebehovet (jeg antar at å lodde rett på dette kortet som totalt nybegynner innebærer en viss risiko for å ødelegge det). Siter
berland Skrevet 26. oktober 2017 Forfatter Skrevet 26. oktober 2017 Jeg kan også kortslutte A mot minus, det har samme effekt som å kortslutte mot B (og tilsvarende for de tre andre kontaktene). Er det da mulig å bruke en transistor koblet til A, til GPIO (base) og til minus? Siter
berland Skrevet 28. oktober 2017 Forfatter Skrevet 28. oktober 2017 Virker! En NPN transistor (S8050) med Collector koblet til A, Base koblet til GPIO gjennom 1kOhm motstand, og Emitter koblet til jord på raspberry pi og på fjernkontrollen. En ledning koblet fra 3.3V på Pi til fjernkontrollens +. import RPi.GPIO as GPIO import time GPIO.setmode(GPIO.BCM) GPIO.setup(18, GPIO.OUT) GPIO.output(18, True); time.sleep(0.1); GPIO.output(18, False) tilsvarer da et tidels sekund på en bryter. Siter
berland Skrevet 2. november 2017 Forfatter Skrevet 2. november 2017 Loddet transistorer og motstander på et "eksperimentkort" fra kjell.com, og plugget inn i fire GPIO-plugger på en Pi. Gjenstår å putte elektronikken i en plastboks eller noe, håpe at alle loddinger holder og gjemme det bort. Ser for meg å lage en Python-kode som lytter etter MQTT-meldinger om å skru av/på lys (evt. dimming), og koble OpenHAB mot MQTT for å sende kommandoer for å skru av/på. 4 Siter
berland Skrevet 29. desember 2018 Forfatter Skrevet 29. desember 2018 Oppgradert/nedgradert i dag: Byttet ut Raspberry PI med en NodeMCU/ESP8266 og egenlaget kode i Arduino IDE. SD-kort på en raspberry er langt fra stabilt nok til slike enkle anvendelser.. Siter
berland Skrevet 6. februar 2019 Forfatter Skrevet 6. februar 2019 Bilde av dagens løsning. Oppi en plastboks det har vært kaker i. Trenger bare USB-strøm så kan den gjemmes bort hvor som helst. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.