Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en vedovn i stuen og noen panelovner som er styrt via strømplugg/temperatursensor/homeseer. Hadde vært ok å slått av panelovnene når en har fyrt i vedovnen. Er det noen her som har en måte en kan detektere at en har begynt å fyre med ved? Kan jo ha en ekstra temp sensor rett over ovnen som detekterer at her blir det fort varmt, "aha fyr i vedovnen". Men kanskje det er noen andre måter? 

Skrevet (endret)

Min første tanke var temp sensor. Neste må vel bli noe ir/flir greier?

En vifte som begynner å gå rundt når varmluft stiger? En røykdetektor i pipen? :P

Endret av xibriz
Skrevet (endret)

Hmm, jeg ser poenget ved å detektere varme i ved omnen.

Men ikke helt hvorfor bruke det til å styre varmovner som selv har termostat?

Endret av Odd
Skrevet
28 minutter siden, ZoRaC skrev:

Bryter på døra. Hvis døra åpnes, så har du tent opp. Hvis den ikke åpnes på 1 time, så har det sluknet. 

Den bryteren må tåle litt varme :)

Skrevet

på døra trenger man bare noe som tar borti hverandre, og så ledninger til en sensor som detekterer det, denne kan stå lenger borte.

f.eks Vision ZD2102 kan brukes

Skrevet

Vil ikke de eksisterende temperatursensorene dine plukke opp at det blir varmt nok og slik slå av panelovnene?

Eller ønsker du og slå de av akkurat idet du har fyrt opp? Siden du allerede har temperatursensorer så ser jeg ikke helt problemet.

Skrevet
4 timer siden, Hilmar skrev:

Støttes av Rfxtrx433e

Har du fått det til? Jeg har det termometeret, men jeg måtte gi opp å få fanget det opp avRFXtrx433E. Hvilken protokoll og firmware brukte du?

Skrevet
1 minutt siden, DeVille skrev:

Har du fått det til? Jeg har det termometeret, men jeg måtte gi opp å få fanget det opp avRFXtrx433E. Hvilken protokoll og firmware brukte du?

Vet ikke med akkurat den men jeg har Oregon sin og Weber sin. Type 1 firmware, tror jeg.

Skrevet

Nei, jeg har ikke det termometeret, men hadde planer om å kjøpe det, helt til jeg så din kommentar [emoji848]

Ser i rfxtrx-docen at den skal være støttet?
Skrevet
På ‎23‎.‎11‎.‎2017 den 23.19, Hilmar skrev:

Nei, jeg har ikke det termometeret, men hadde planer om å kjøpe det, helt til jeg så din kommentar emoji848.png

Ser i rfxtrx-docen at den skal være støttet?

Ja, jeg så også det, og spurte om råd på RFXCOM.com, og fikk dette svaret:

I have received a message from another user that the new 48659 is not received.

I have tested the firmware with my 48659 and it operates correct in the latest firmware:

------------------------------------------------

Packettype    = TEMP

subtype       = TEMP9 - RUBiCSON 48695

Sequence nbr  = 0

ID            = 39

Temperature   = 25,4 °C

Signal level  = 7  -64dBm

Battery       = OK

I suppose they changed the protocol a bit in the new 48659.

If you like you can send me the only the sensor module (without batteries and without display) for investigation. I will return the sensor of course.

Jeg takket pent, men benyttet meg ikke av tilbudet. Det var ikke viktig for meg, men det hadde jo klart vært kjekt... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.