Tor Magnus Skrevet 5. desember 2017 Skrevet 5. desember 2017 (endret) Vaskemaskin og tørketrommel er koblet i hver sin Fibaro Plug. I tillegg har jeg en Sonos og bruker html5 notifications for å varsle om start/stop. Utfordringene med vaskemaskiner og tørketromler er at det kan være stor forskjell i strømforbruk under forskjellige programmer og at anti-rynke programmer som kjører etter vask/tørk kan føre til at automasjonen kan trigges på nytt. Legg spesielt merke til binary sensorene som jeg lager som har delay på hvorvidt switchen er av eller på, og et threshold på strømforbruket. Følgende oppskrift fungerer for meg, YMMV. binary_sensor: platform: template washing_machine_activity: friendly_name: "Washing machine running state" delay_on: minutes: 1 delay_off: minutes: 5 value_template: > {{ states.sensor.washing_machine_power.state | float > 45 }} dryer_activity: friendly_name: "Dryer running state" delay_on: minutes: 1 delay_off: minutes: 2 value_template: > {{ states.sensor.dryer_power.state | float > 45 }} automation: - id: '1' alias: 'Washing machine started' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.washing_machine_activity from: "off" to: "on" action: - service: media_player.volume_set data: entity_id: media_player.changing_room volume_level: 0.55 - service: script.turn_on entity_id: script.say_sonos data: variables: where: 'changing_room' what: 'The washing machine has started' - id: '2' alias: 'Washing machine stopped' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.washing_machine_activity from: "on" to: "off" action: - service: media_player.volume_set data: entity_id: media_player.changing_room volume_level: 0.55 - service: script.turn_on entity_id: script.say_sonos data: variables: where: 'changing_room' what: 'The washing machine has finished' - service: notify.html5_phone data: title: 'Washing machine' message: 'Washing machine has finished' - id: '3' alias: 'Dryer started' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.dryer_activity from: "off" to: "on" action: - service: media_player.volume_set data: entity_id: media_player.changing_room volume_level: 0.55 - service: script.turn_on entity_id: script.say_sonos data: variables: where: 'changing_room' what: 'The dryer has started' - id: '4' alias: 'Dryer stopped' trigger: platform: state entity_id: binary_sensor.dryer_activity from: "on" to: "off" action: - service: media_player.volume_set data: entity_id: media_player.changing_room volume_level: 0.55 - service: script.turn_on entity_id: script.say_sonos data: variables: where: 'changing_room' what: 'The dryer has finished' - service: notify.html5_phone data: title: 'Dryer' message: 'Dryer has finished' Endret 5. desember 2017 av Tor Magnus 2 Siter
autoola Skrevet 7. desember 2017 Skrevet 7. desember 2017 Er det FGWPF-102-ZW5 du bruker? Ingen problemer med for høgt strømtrekk gjennom pluggen? Siter
Moskus Skrevet 7. desember 2017 Skrevet 7. desember 2017 5 timer siden, autoola skrev: Er det FGWPF-102-ZW5 du bruker? Ingen problemer med for høgt strømtrekk gjennom pluggen? Er delte meninger om det. Hvis du skal være på den sikre siden, så gå for Aeon Labs sin. Siter
Tor Magnus Skrevet 8. desember 2017 Forfatter Skrevet 8. desember 2017 (endret) 19 hours ago, autoola said: Er det FGWPF-102-ZW5 du bruker? Ingen problemer med for høgt strømtrekk gjennom pluggen? Jepp, har ikke hatt noen problemer med det så langt ihvertfall. Når jeg ser på forbruket så ser det ut til å være innenfor spec og høyt forbruk ser også ut til å være begrenset i varighet. Ellers det @Moskus sa. Endret 8. desember 2017 av Tor Magnus Siter
Marhil Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 Er det noen som sjekker vaskemaskin ferdig på annen måte? Min piper når programmet er ferdig, så burde være mulig å bruke spenning på buzzeren som trigger? 1 Siter
ZoRaC Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 13 minutter siden, Hilmar skrev: Er det noen som sjekker vaskemaskin ferdig på annen måte? Jeg kjøpte noen vibrasjonssensorer tidligere i år, men de ligger dessverre uåpnet i en skuff enda... Siter
Moskus Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 51 minutter siden, Hilmar skrev: Er det noen som sjekker vaskemaskin ferdig på annen måte? ... og jeg brukte vibrasjonene med en Twine i mange år, helt frem til nå i høst. Siter
Marhil Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 ... og jeg brukte vibrasjonene med en Twine i mange år, helt frem til nå i høst.Twine hadde jeg helt glemt [emoji4] Jeg har noen voltsensorer som kanskje kan brukes. Har også ligget i skapet lenge... Noe ala denne: https://m.aliexpress.com/s/item/32453263510.html Siter
PerH Skrevet 8. desember 2017 Skrevet 8. desember 2017 På vaskemaskinen er det jo lås på døra som kan lyttes på med en spenningssensor eller et relè? Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.