Grøtan Skrevet 15. desember 2017 Skrevet 15. desember 2017 (endret) Hei. Har laget et program som leser databasen til Device History og sender dataene til Graphite slik at man kan lage fine grafer i Grafana. Pakk ut zip filen til f.eks /opt/dhtographite/ Kjør chmod +x dhtographite.exe Endre dhtographite.exe.config slik at det passer oppsettet du har. Setter du LastDate til 0 så går den gjennom hele databasen til devicehisory. <add key="DeviceHistorySQL" value="/opt/HomeSeer/Data/skWare/DeviceHistory/HSPI_SKWARE_DEVICE_HISTORY.db3" /> <add key="LastDate" value="0" /> <add key="GraphiteIP" value="10.0.0.11" /> <add key="GraphitePrefix" value="devicehistory" /> <add key="GraphitePort" value="2003" /> kjør crontab -e og legg til: * * * * * /opt/dhtographite/dhtographite.exe (Endre path til der du har pakket ut zip filen) Denne gjør at dhtographite kjøres en gang i minuttet. Det kjøres en SQL spørring slik at kun nye data blir sendt til Graphite. Programmet bør kjøres manuelt første gangen. Kan ta lang tid om databasen er stor. Har testet på Ubuntu 16.04, men burde fungere i windows også. Finnes utallige guider for å installere Graphite og Grafana på linux om man googler litt. Etter installasjon av graphite bør storage-schemas.conf endres, default så lagrer den kun 1 døgn. /etc/carbon/storage-schemas.conf slik ser min ut: [device_history] pattern = ^devicehistory\. retentions = 1m:5y [carbon] pattern = ^carbon\. retentions = 60:90d [default_1min_for_1day] pattern = .* retentions = 60s:1d Viktig at device_history ligger øverst. I Grafana legger du til devicer slik: Tallene du ser er device_ref Eksemple på temperatur siste 7 døgn Jobber med en plugin som sender data direkte til Graphite, men er bratt læringskurve så blir vel etter hvert. dhtographite.zip Endret 15. desember 2017 av Grøtan 8 1 Siter
ZoRaC Skrevet 15. desember 2017 Skrevet 15. desember 2017 Velkommen til forumet og for et fantastisk første-innlegg! Siter
Gjelsvik Skrevet 18. desember 2017 Skrevet 18. desember 2017 Dette fungerer bare om man kjører homeseer på linux? Kan man f.eks klare å koble seg til devicehistory databasen på en windows maskin fra en RPi og på den måten få grafer? Siter
Moskus Skrevet 19. desember 2017 Skrevet 19. desember 2017 18 timer siden, Gjelsvik skrev: Dette fungerer bare om man kjører homeseer på linux? På 12/15/2017 den 11.49, Grøtan skrev: Har testet på Ubuntu 16.04, men burde fungere i windows også. Siter
Grøtan Skrevet 19. desember 2017 Forfatter Skrevet 19. desember 2017 @ZoRaC Takk ? 21 timer siden, Gjelsvik skrev: Kan man f.eks klare å koble seg til devicehistory databasen på en windows maskin fra en RPi og på den måten få grafer? Ja, det vil fungere så lenge du har lesetilgang på databasefilen fra RPi. 1 Siter
torhaala Skrevet 15. april 2018 Skrevet 15. april 2018 @Grøtan Fungerte knall dette! Selv fikk jeg litt problemer med at Carbon cache python scriptet begynte å trekke noe voldsomt med cpu kraft etterhvert, men dette er vel 99% sikkert ett problem med Carbon/Graphite oppsettet jeg laget. Siter
Ruud Skrevet 29. juni 2018 Skrevet 29. juni 2018 Dette så fantastisk ut! Jeg hadde bare mac inntil jeg kjøpte en windows10 maskin for å kjøre HomeSeer på! Kan dette installeres på mac? Siter
Grøtan Skrevet 4. juli 2018 Forfatter Skrevet 4. juli 2018 Vet ikke om det fungerer på mac, men du kan prøve disse linkene: graphite: https://stackoverflow.com/questions/44353372/graphite-installation-on-macos-sierra-10-12-4 https://gist.github.com/trusche/bfab931c538bd1a63c80 grafana: http://docs.grafana.org/installation/mac/ Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.