Venin Skrevet 3. juli 2016 Del Skrevet 3. juli 2016 (endret) Jeg har prøvd å finne forskjellen mellom Qubino og Fibaro sine mikromoduler, og så vidt jeg har skjønt er det slik: Qubino er fysisk mindre (Qubino ZMNHDD1 er 41,8 x 36,8 x 15,4 mens Fibaro FGD-212 er 42.5 x 38.3 x 20.3) Qubino måler strøm også på av/på-modulene Qubino kan tilkobles temperatursensor Qubino kan dimme én lysenhet og skru av/på to andre (såfremt de også har mikromodul) Fibaro trenger ikke den blå lederen, Qubino gjør Fibaro sin 2-veis-modul kan styre 2x1,5 kW, mens Qubino sin bare styrer 2x920 W. Fibaro kan dimme én lysenhet og kontrollere en annen (såfremt den også har mikromodul) Har jeg da fått med det meste av forskjeller? Jeg har også lest på forum at Qubino er bedre til å dimme f.eks. LED-lys enn Fibaro, men det var ganske lenge sia. Er det noe sannhet i dette? Endret 4. juli 2016 av Venin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Ser ut som det er en god oppsummering, men forskjell i fysisk størrelse er minimal etter min mening. Qubino var bedre til å dimme LED enn Fibaro tidligere, tror de er passe jevngode nå. Fibaro FGD-212 (den nye) har en "auto-kalibrering" som ryktene skal ha til at er veldig god. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 (endret) Ja, den er nok minimal, men tar det med for ordens skyld. Dimmerne Qubino ZMNHDD1 er 41,8 x 36,8 x 15,4 mens Fibaro FGD-212 er 42.5 x 38.3 x 20.3. Så det er vel kanskje tykkelsen som utgjør største forskjell. Hva er egentlig poenget med temperatursensor på Qubino? Det kan jo ikke være noe vits å måle temperatur inni en koblingsboks, med mindre man lurer på hvor varmt miljøet rundt selve mikromodulen er? EDIT: Fjernet bildet siden det viste en gammel Fibaro-modell. Endret 4. juli 2016 av Venin Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
GeneralVirus Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Du drar gjerne tempsensoren ut av boksen, så kan du måle hvor varmt det er i rommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Ser nå at det finnes deksler for temperatursensorer, så da ser det kanskje ikke så verst ut på veggen heller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Jeg har til gode å høre fra noen som får pålitelig romtemperatur fra en Qubino-microcontroller. Bildet ditt, @Venin, viser en gammel Fibaro-dimmer. Den nye er mindre (dvs tynnere). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Danonym1 Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Har selv 50-50 med Qubino og Fibaro. Mesteparten dimmere. Jeg bestilte alt samtidig, og skulle jeg gjorte det samme igjen ville jeg nok kun gått for Fibaro. Jeg dimmer hovedsaklig LED og Halogen og begge ser ut til å takle dette bra. Hovedgrunnen til Fibaro framfor Qubino er, tre Qubino moduler som har tatt kvelden og Fibaro har innebygd Scene parameter som jeg synes er veldig grei. Sent fra min LG-D855 via Tapatalk 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Behøver man Fibaro bypass (https://www.tronika.no/no/smarthus-tilbehor/872-ac-bypass-fgb-002.html) dersom man har 'vanlige' LED-pærer fra IKEA? De er vel ca alltid under 25 W. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 Svaret er "tja". Mange fungerer visstnok uten (bare kjør auto-calibration et par ganger), men noen vil ha. Det kommer også an på om du bruker 2-wire eller 3-wire oppkobling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venin Skrevet 4. juli 2016 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2016 Er det i så fall best å bruke 2-wire eller best å bruke 3-wire? ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 4. juli 2016 Del Skrevet 4. juli 2016 3-wire er best. 2-wire kun hvis du (som meg) må. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.