Støtt hjemmeautomasjon!
- 0
Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.
Spørsmål
NiceGuy
Hei,
Min første post og selvsagt om valg av system
Har fulgt med forumet en stund og kommet frem til at jeg har lyst til å begynne i det små med å automatisere huset mitt. Grunnet stramt budsjett for tiden har jeg noen begrensninger i forhold til hva jeg kan kjøpe, og har derfor kommet opp med noen muligheter som jeg skulle hatt litt hjelp til å avdømme i forhold til hva som er fornuftig.
Jeg har skissert for meg selv følgende behov i prioritert rekkefølge:
Av løsninger ser jeg etter en billigst mulig løsning, men samtidig med nok fleksibilitet til å kunne utvide noe etterhvert. Jeg har relativt god teknisk bakgrunn med blant annet erfaring som systemadministrator for unix-systemer og tilhørende scripting/programmering. Men det er nå over 10 år siden sist jeg benyttet en root-bruker, og som mange andre spiser hverdagen opp mesteparten av tiden min. Jeg ønsker derfor noe som mer eller mindre virker ut av boksen (jeg innser likevel at dette trolig blir en ny hobby - det er også delvis meningen selv om jeg ikke ønsker/kan bruke all tid på det).
Jag har lest mye opp og ned på sidene her og kommet frem til følgende alternativ:
I utgangspunktet frister løsning nr 3 over, men er usikker på om det går å få de to systemene til å snakke sammen. Vet at begge kan brukes f.eks sammen med HASS "på toppen", men har ikke funnet ut om de kan integreres i hverandre. Er også litt fristet av Homey, men litt blandede anmeldelser. Har i utgangspunktet ikke lyst til å bygge en RPI og benytte open source da mitt inntrykk er at dette krever en del tid for å tilpasse slik du vil ha det.
Så spørsmålet blir: Hvilken av løsningene over anbefales, og eventuelt hvorfor. Er det noen løsninger jeg har oversett? Og vil løsning nr 3 kunne brukes i det hele tatt, eventuelt med en fremtidig utvidelse med f.eks en RPI?
Er det forresten noen som har fått til å integrere Microtemp sine smart-termostater uten deres egen kontroller/hub? Og er det noen som har integrert EasyAccess låser?
Tar gjerne imot alle innspill, som dere skjønner så har jeg aldri gjort dette før
3 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.