JohnMartin Skrevet 1. februar 2018 Skrevet 1. februar 2018 Skal ha en skikkelig værstasjon i nyhuset. Var først på jakt etter en stasjon som også kunne måle nedbør på vinteren, men har firet på det kravet. Det jeg setter høyest nå er en som trenger minimalt med vedlikehold, helst tilkoblet 230V. Vil ha regn og vindmåler montert på stang i minnet på huset, sånn at de har 360 grader fri sikt.. Tungvint å komme seg opp 10 meter for vedlikehold eller batteri bytte. Er jo også en stor fordel at det kan integreres i HS Noen som har noen tips og erfaringer å dele? Siter
mk1 black limited Skrevet 1. februar 2018 Skrevet 1. februar 2018 https://www.meteo.no/komplette-vaerstasjoner/davis Ganske dyrt, men de har solcellepanel til sensorene. Riktignok et backupbatteri også, men det varer erfaringsmessig (har 2 slike på jobb) minst et par år. Siter
JohnMartin Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Skrevet 1. februar 2018 (endret) Har sett på disse tidligere. Koster litt, men om den til 5799,- duger, så er det innafor. Også denne typen som er mulig å måle nedbør på vinteren, men må da ha et varmeelement til 3000kr i tillegg. Ser at man også må ha egen interface/software for å koble det til PC, og da blir det enda 2549kr. ? Blir det denne, så kan jeg ihvertfall ikke si til fruen hva opplegget koster! ? 41 minutes ago, mk1 black limited said: https://www.meteo.no/komplette-vaerstasjoner/davis Ganske dyrt, men de har solcellepanel til sensorene. Riktignok et backupbatteri også, men det varer erfaringsmessig (har 2 slike på jobb) minst et par år. Endret 1. februar 2018 av JohnMartin 1 Siter
JohnMartin Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Skrevet 1. februar 2018 Fungerer det forresten å bruke denne ilag med HS3? Evt i lag med WeatherLink? Siter
mk1 black limited Skrevet 1. februar 2018 Skrevet 1. februar 2018 Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. Mulig det finnes andre løsninger for å koble stasjonen på nett enn den dyre weatherlinken? Siter
JohnMartin Skrevet 1. februar 2018 Forfatter Skrevet 1. februar 2018 1 hour ago, mk1 black limited said: Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. Mulig det finnes andre løsninger for å koble stasjonen på nett enn den dyre weatherlinken? Weather dsiplay virket jo ikke så dumt. Spørs jo bare om man må ha weatherlink for å få data ut av værstasjonen. Har forøvrig funnet Weatherlink med usb til ca 1500kr på ebay, så er mulig å få det billigere om det er eneste mulighet. Siter
Moskus Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 20 timer siden, mk1 black limited skrev: Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. Jeg gjør det motsatt. Fra HomeSeer til Weather Display... Siter
JohnMartin Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Skrevet 2. februar 2018 2 minutes ago, Moskus said: Jeg gjør det motsatt. Fra HomeSeer til Weather Display... Hvordan værstasjon bruker du @Moskus? Netatmo? Siter
Moskus Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 2 minutter siden, JohnMartin skrev: Hvordan værstasjon bruker du @Moskus? Netatmo? Nei, jeg har en gammel Oregon Scientific værstasjon. Starter for 10-12 år siden med en WMR-100, men det ble for mye arbeid å få WMR-100 basen til å snakke med nyere operativsystemer (drivere, etc) og videre til Weather Display, og sensorene ble jo lest av HomeSeer uansett (med RFXCOM-utstyr), så da ble det bedre å gjøre det andre veien. Publiserer logg daglig på Facebook. Because I can. https://www.facebook.com/vaeretliksom/ 2 Siter
JohnMartin Skrevet 2. februar 2018 Forfatter Skrevet 2. februar 2018 Er vel ikke mulig å få Oregon Scientific kablet? Fant bare trådløs. Spørs om det må bli en Davis stasjon fra utlandet Siter
Moskus Skrevet 2. februar 2018 Skrevet 2. februar 2018 8 minutter siden, JohnMartin skrev: Er vel ikke mulig å få Oregon Scientific kablet? Fant bare trådløs. Nei, alle OS sensorer er trådløse. 433 MHz. Men med mulighet for montasje av solcellepaneler. Siter
JohnMartin Skrevet 19. mars 2018 Forfatter Skrevet 19. mars 2018 On 01/02/2018 at 15:57, mk1 black limited said: Bruker ikke weatherlink-software, kjøp lisens på Weather Display i stedet, det finnes ferdig script for å hente ut data fra den inn i Homeseer. Mulig det finnes andre løsninger for å koble stasjonen på nett enn den dyre weatherlinken? Hei igjen, Tar opp igjen denne Vet du hvordan HS henter ut denne informasjonen? Er det mulig med kabel? Tenker å kjøpe Davis Vantage Pro2 Kablet, men kom til å tenke på at det kanskje blir vanskelig for HS å hente verdiene? Vil ikke ha trådløst/batteri drift ? Siter
JohnMartin Skrevet 20. mars 2018 Forfatter Skrevet 20. mars 2018 (endret) Da tror jeg at jeg blir å gå for Davis Vantage Pro 2. Planlegger forøvrig å kjøpe fra USA, da det blir halve prisen, da inkludert mva og gebyr. Men ser at de selges som EU versjon i Europa. Men utgjør det da noe problem om jeg kjøper i USA? US Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 902 - 928 MHz FHSS, EU Models . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 868.0 - 868.6 MHz FHSS Er det noe annet som bruker 902 - 928 MHz her hjemme? Vil jeg få frekvenskontrollen hos Nkom på døra? Edit: Med hjelp av google, så ser jeg jo at med 900MHz kan man fort få besøk av frekvenskontrollen ? Ser ut til å bli ganske dyrt likevell da... Endret 20. mars 2018 av JohnMartin 1 Siter
Moskus Skrevet 23. mars 2018 Skrevet 23. mars 2018 På 19.03.2018 den 10.55, JohnMartin skrev: Vet du hvordan HS henter ut denne informasjonen? Er det mulig med kabel? HS henter informasjonen fra WeatherDisplay-programmet direkte, ikke via kabel. Erfaringen med Weather Display er at hvis det sender data på hvilken som helst måte, så kan WD lese det. På 20.03.2018 den 4.14, JohnMartin skrev: Edit: Med hjelp av google, så ser jeg jo at med 900MHz kan man fort få besøk av frekvenskontrollen 900MHz brukes jo til mobiltelefon. Folk er lite glad i å tukle med det... Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.