Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som elektriker og når vi leverer trådløse systemer er det hovedsaklig xComfort, og noen ganger Elko og annet enkeltstående utstyr.
Skulle gjerne brukt z-wave, men slik det er nå er utvalget av produkter svært begrenset.

Det finnes knapt noe som kan kobles på 15/16A kurser. Nesten alt av Fibaro-utstyr beskriver maks forankoblet vern på 10A. Dermed vil man knapt kunne bruke det i norge.

Hvis man skal sette opp en bryter på en stikkontakt er det nesten bare heavy-duty bryteren fra Aeotec som kan brukes, og det er jo ikke akkurat en smidig løsning.

Xcomfort har en 16A innbyggingsaktuator som støtter rlc-laster. Fibaro beskriver vel kun r.

 

Mitt inntrykk i dag er at z-wave kun er for hobbyelektrikere og de som ikke leser spesifikasjonene så nøye før de skriver samsvarserklæring.

Hvis z-wave skal inn på proffmarkedet må en seriøs aktør med innsikt i norske krav på banen. 

Eller har jeg oversett noen produsenter nå?

  • Like 1
Skrevet
Jeg jobber som elektriker og når vi leverer trådløse systemer er det hovedsaklig xComfort, og noen ganger Elko og annet enkeltstående utstyr.
Skulle gjerne brukt z-wave, men slik det er nå er utvalget av produkter svært begrenset.
Det finnes knapt noe som kan kobles på 15/16A kurser. Nesten alt av Fibaro-utstyr beskriver maks forankoblet vern på 10A. Dermed vil man knapt kunne bruke det i norge.
Hvis man skal sette opp en bryter på en stikkontakt er det nesten bare heavy-duty bryteren fra Aeotec som kan brukes, og det er jo ikke akkurat en smidig løsning.
Xcomfort har en 16A innbyggingsaktuator som støtter rlc-laster. Fibaro beskriver vel kun r.
 
Mitt inntrykk i dag er at z-wave kun er for hobbyelektrikere og de som ikke leser spesifikasjonene så nøye før de skriver samsvarserklæring.
Hvis z-wave skal inn på proffmarkedet må en seriøs aktør med innsikt i norske krav på banen. 
Eller har jeg oversett noen produsenter nå?
Helt enig, Fibaro er i mine øyne dårlige produkter, som er lite egnet i det norske markedet. Selv unngår jeg å selge z-wave til kunder. Leverer xcomfort eller KNX anlegg.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Skrevet
4 timer siden, erlingba skrev:

Det finnes knapt noe som kan kobles på 15/16A kurser.

Dette har vi vært gjennom før. Jeg tror f.eks. FutureHome, som leverer stort sett Fibaro-dimmere, ikke får elektrikerne til å installere 10A kurser her på berget. Tror ikke Fibaro heller ser at det er et problem. Denne (tåpelige?) grensen er rett og slett ikke laget for oss, kan det se ut som.

Skrevet

De få gangen firmaet jeg jobber i har montert Futurehome har vi lagt opp dedikerte 10A kurser for å montere Fibaro lovlig, og dette gjelder da kun nye boliger. Det er også et problem når vi skal sette opp dedikerte stikkontakter for terrasse varmere, da disse kursene er på 15A, og heavy duty greiene ikke passer i en veggboks. Så z-wave hjemme hos meg er kun brukt sammen med Homeseer, ID-Lock og dør / vindu sensorer, linket videre til KNX plugin i Homeseer, resten av styringen tar jeg i KNX pga jeg ikke kan bruke Fibaro, da kursene hos meg er oppgradert til 15A i forbindelse med rehabilitering over tid.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

Skrevet
Dette har vi vært gjennom før. Jeg tror f.eks. FutureHome, som leverer stort sett Fibaro-dimmere, ikke får elektrikerne til å installere 10A kurser her på berget. Tror ikke Fibaro heller ser at det er et problem. Denne (tåpelige?) grensen er rett og slett ikke laget for oss, kan det se ut som.
Hva mener du med tåpelig grense?

Jeg sendte mail til Fibaro og spurte om dette og fikk til svar at utstyret var godkjent og testet for 10A.
Skrevet
8 timer siden, erlingba skrev:

Hva mener du med tåpelig grense?

At det i praksis ikke vil være forskjell på om sikringen er 10A eller 16A.

 

8 timer siden, erlingba skrev:

Jeg sendte mail til Fibaro og spurte om dette og fikk til svar at utstyret var godkjent og testet for 10A.

Selvfølgelig. Det hadde jeg også svart hvis jeg var dem. :) 

Skrevet
Selvfølgelig. Det hadde jeg også svart hvis jeg var dem. [emoji4] 
Tja, det er jo 6 ampere da.

Grensen for momentanutløsning på en sikring er typisk 10 x merkestrømmen, det vil si 60a mer på en 16A.
For C-karakteristikk er startstrøm 5 x.
Det er jo ikke vanvittige forskjeller, men hvis det ikke er godkjent for mer enn 10a er det i utgangspunktet ulovlig å installere på en 16a kurs.
Skrevet
35 minutes ago, Moskus said:

Ikke akkurat en dimmer, da...

 

Nei, men den kan brukes til noen av de andre use casene som er nevnt. F.eks. terrassevarmer. 

 

På lys vil jo en elektrikker kunne risikovurdere at dimmer likevel vil kunne brukes fordi lasten er kjent. Tilsvarede som at man kan trekke 1,5mm2 til en lampe på en 16A kurs.

  • Like 2
Skrevet
52 minutter siden, erlingba skrev:

Tja, det er jo 6 ampere da.
Grensen for momentanutløsning på en sikring er typisk 10 x merkestrømmen, det vil si 60a mer på en 16A.
For C-karakteristikk er startstrøm 5 x.

Ja. Men motspørsmålet er naturlig: Hva så?

Hvilke praktiske forskjeller er det?

 

54 minutter siden, erlingba skrev:

Det er jo ikke vanvittige forskjeller, men hvis det ikke er godkjent for mer enn 10a er det i utgangspunktet ulovlig å installere på en 16a kurs.

Akkurat. Vi er dermed tilbake til at det ikke er lov kun fordi det ikke er lov.

 

Ikke at det er en bekymring for meg, jeg har 10A sikringer. ;)

Noen fordeler med gammelt hus...

Skrevet
30 minutter siden, Neophyte skrev:

På lys vil jo en elektrikker kunne risikovurdere at dimmer likevel vil kunne brukes fordi lasten er kjent. Tilsvarede som at man kan trekke 1,5mm2 til en lampe på en 16A kurs.

 

Det gjorde nok «min» elektriker. Han monterte 7-8 Fibaro Dimmer 2 på 4-5 forskjellige kurser på 16A. 

Skrevet
Akkurat. Vi er dermed tilbake til at det ikke er lov kun fordi det ikke er lov.
 
Ikke at det er en bekymring for meg, jeg har 10A sikringer. [emoji6]
Noen fordeler med gammelt hus...
Det er jo ikke sikkert at det tar fyr på 16a, men er det verdt å ta sjansen?

Siden det ikke spiller noen rolle kan du vel like gjerne bytte ut alle 10a sikringene dine med 16a. Det går sikkert bra det og. ;)
Skrevet

På Aeotec sine Nano dimmerene står det ikke noe om maks 10A? De har også innebygget overspenningsvern og beskyttelse mot for høy varme så de skrur seg av selv. Fibaro har vel bare beskyttelse mot overlast?

 

Unngår selv Fibaro produkter helt. Prøvde noen i starten men synes de er dårlig kvalitet. Ser billige og kjipe ut og det man får ligner ikke på de fancy produktbildene i det hele tatt. De har også laget brannfarlige produkter (Dimmer 1) som de ikke har gjort noe innsats på trekke tilbake fra markedet og dårlig service for de som har prøvd å sende de tilbake. Lest om tilfeller de har "eksplodert" og smeltet så ikke rart de anbefaler maks 10A når de er laget så dårlig.

Skrevet

Aeotec dimmere har nok integrert sikring, da det ikke står noe krav om maks/min ampere på kursen den monteres på i manualen. Har selv 1x dimmer, og veldig fornøyd med den. 

Skrevet
4 timer siden, erlingba skrev:

Det er jo ikke sikkert at det tar fyr på 16a, men er det verdt å ta sjansen?

Vel, det er et godt spørsmål.

Jeg plugger ikke inn "kina-produkter" i veggen. Der har vi masse av eksempler på at det kan gå galt, både utførsele og teori kan det skorte på.

 

Jeg har imidlertid til gode å høre en elektriker forklare hvorfor det skulle være farlig å koble til en dimmer (som kun tåler 250W med resisitv last) på en 16A kurs når den "kun" er sertifisert med 10A. Men jeg har hørt flere som trekker på skuldrene med en forklaring at det har ingen praktisk betydning. Det er derfor jeg spør, for jeg er ikke fagmann. :) 

 

Hvis du er usikker så kan du jo ta kontakt med f.eks. FutureHome og høre med hva alle Stavangers elektrikere sier om saken. Jeg lurer på om Fibaro har kommet med en uttalelse eller noe slikt, men det vet jeg ikke, det er bare rykter. Jeg er imidlertid temmelig sikker på at elektrikere i Stavanger og Oslo ikke bytter ut 16A-kurser med 10A-kurser.

 

 

4 timer siden, erlingba skrev:

Siden det ikke spiller noen rolle kan du vel like gjerne bytte ut alle 10a sikringene dine med 16a. Det går sikkert bra det og. ;)

Haha, trodde du var fagmann, jeg. ;)

Neppe helt den samme problemstillingen.

 

 

Men seriøst: Det er bra du er en sunn skeptisk fagmann. Det skal fagfolk være. :)

Og du har helt rett. Produktet er strengt tatt bare godkjent med 10A sikringer.

Å plugge inn et dårlig loddet kina-produkt i husveggen forstår vi faren med. Å sette inn en 16A sikring på en 10A kurs forstår vi også faren med.

 

Men å koble til en dimmer som som kun kan trekke bittelitt over 1A før dimmeren selv kneler på en 10A kurs istedenfor 16A kurs... hva skjer da?

Jeg har masse utstyr koblet til strømnettet mitt som ikke skal ha alle 10A, 15A eller 25A som sikringen tåler.

  • Like 1
Skrevet
Haha, trodde du var fagmann, jeg. [emoji6]
Neppe helt den samme problemstillingen.
 
 
Men seriøst: Det er bra du er en sunn skeptisk fagmann. Det skal fagfolk være. [emoji4]
Og du har helt rett. Produktet er strengt tatt bare godkjent med 10A sikringer.
Å plugge inn et dårlig loddet kina-produkt i husveggen forstår vi faren med. Å sette inn en 16A sikring på en 10A kurs forstår vi også faren med.
 
Men å koble til en dimmer som som kun kan trekke bittelitt over 1A før dimmeren selv kneler på en 10A kurs istedenfor 16A kurs... hva skjer da?
Jeg har masse utstyr koblet til strømnettet mitt som ikke skal ha alle 10A, 15A eller 25A som sikringen tåler.
En dimmer skal det mye til før skaper noe problemer. Det må isåfall være en svakhet i selve dimmeren. Men med bryteraktuatorer er det annerledes da en kortslutning ledes rett igjennom releet, så derfor må det være dimensjonert for de strømmene som kan gå igjennom en sikring. Hvis man har dimensjonert for 10a er det ikke sikkert det går bra med 16a.
Skrevet
23 timer siden, erlingba skrev:

En dimmer skal det mye til før skaper noe problemer. Det må isåfall være en svakhet i selve dimmeren.

Enig.

 

23 timer siden, erlingba skrev:

Men med bryteraktuatorer er det annerledes da en kortslutning ledes rett igjennom releet, så derfor må det være dimensjonert for de strømmene som kan gå igjennom en sikring. Hvis man har dimensjonert for 10a er det ikke sikkert det går bra med 16a.

Vet ikke hvorfor det blir annerledes. De fleste Z-wave-releer er dimensjonert for ca 8A eller lavere. Noen har en "disclaimer for 10A sikring", andre har ikke. Alt er under 10A og 16A uansett, så det samme gjelder der: Bryteren vil teknisk sett ryke før sikringen ryker.

 

Det er jo lov å plugge inn en Wall plug (som ikke takler mer enn 2.5kW) i en kurs på 16A...

Skrevet
Vet ikke hvorfor det blir annerledes. De fleste Z-wave-releer er dimensjonert for ca 8A eller lavere. Noen har en "disclaimer for 10A sikring", andre har ikke. Alt er under 10A og 16A uansett, så det samme gjelder der: Bryteren vil teknisk sett ryke før sikringen ryker.
 
Det er jo lov å plugge inn en Wall plug (som ikke takler mer enn 2.5kW) i en kurs på 16A...
Det blir annerledes fordi releet må tåle den strømmen sikringen kan slippe gjennom dersom det blir en kortslutning eller feil på utstyret som er tilkoblet. Hvis det ikke gjør det kan releet smelte og lage så mye motstand i kretsen at sikringen ikke løser ut. Det releet er merket med er maksimal kontinuerlig belastning.
Skrevet
11 timer siden, erlingba skrev:

Det blir annerledes fordi releet må tåle den strømmen sikringen kan slippe gjennom dersom det blir en kortslutning eller feil på utstyret som er tilkoblet. Hvis det ikke gjør det kan releet smelte og lage så mye motstand i kretsen at sikringen ikke løser ut. Det releet er merket med er maksimal kontinuerlig belastning.

Men Wall Plug'en tåler ikke den strømmen sikringen kan slippe gjennom...?

Aaaargh, frustrasjon: Hva er det jeg ikke forstår?

Skrevet

Jeg er også ikke helt med.

Han sier: " Hvis det ikke gjør det kan releet smelte og lage så mye motstand i kretsen at sikringen ikke løser ut. Det releet er merket med er maksimal kontinuerlig belastning. "

Om du har fått kortslutning i enheten som får strøm VIA RELE KONTAKTEN, så hvorfor selve releet skal "smelte"?

Om selve rele "smelter", menes det at det er kobber tråden på spolen som smelter sammen? Og hvorfor da "motstand i kretsen" (hvilke krets?) blir høyere?

 

Skrevet
5 hours ago, Moskus said:

Men Wall Plug'en tåler ikke den strømmen sikringen kan slippe gjennom...?

Aaaargh, frustrasjon: Hva er det jeg ikke forstår?

 

Wall pluggen tar seg av overbelastningen men sikringen tar seg av kortslutningen. Det finnes forskjellige verntyper. Feks wallpluggen vil slå seg av hvis man kommer over 2500W belastning, men sikringen vil koble ut etter minimum 0,1 sekunder ved strøm over 3,5 x In og maks 0,1 sekunder ved strøm over 4,5 x In på en sikring med B karakteristikk fra Moeller.

 

4 hours ago, hkmod25 said:

Jeg er også ikke helt med.

Han sier: " Hvis det ikke gjør det kan releet smelte og lage så mye motstand i kretsen at sikringen ikke løser ut. Det releet er merket med er maksimal kontinuerlig belastning. "

Om du har fått kortslutning i enheten som får strøm VIA RELE KONTAKTEN, så hvorfor selve releet skal "smelte"?

Om selve rele "smelter", menes det at det er kobber tråden på spolen som smelter sammen? Og hvorfor da "motstand i kretsen" (hvilke krets?) blir høyere?

 

 

Det kan oppstå lysbue når det prøver å legge ut og kan da sveise sammen polene på releet slik at det vil være kontakt men dårligere enn om det skulle vært lagt inn korrekt. Og da blir ikke strømmen høy nok til at releet legger ut momentant.

Skrevet
18 hours ago, Moskus said:

Enig.

 

Vet ikke hvorfor det blir annerledes. De fleste Z-wave-releer er dimensjonert for ca 8A eller lavere. Noen har en "disclaimer for 10A sikring", andre har ikke. Alt er under 10A og 16A uansett, så det samme gjelder der: Bryteren vil teknisk sett ryke før sikringen ryker.

 

Hvis de sikres med mer enn 8A skal det være fast belastning som trekker mindre eller likt 8A altså ingen stikkontakter etc. Da vil det ikke oppstå noen overbelastning.

Men pga forskjellen i kortslutningsstrømmer på en 10A og en 16A så kan man risikere at den ikke tåler en evnt kortslutning i det tilkoblede utstyret. Uten å vite hvorfor produsenten har satt disse grensene kan man ikke si "Det går fint, begge deler er jo over uansett". 

 

Jeg vet ikke hvorfor det er skrevet maks 10A sikring, men prøver bare å finne grunner til at det er satt.

  • 3 uker senere...
Skrevet (endret)

10A grensen er satt i forbindelse med anlegg i England.. Der alle støpsler har innebygd sikring. Kursen rundt i huset er gjerne på 25 - 32A.

 

Spiller noen rolle om Fibaro sin dimmer/rele er tilkoblet 10 eller 15A. Da den ikke klarer å trekke mer en 250W (1A)

 

Kortslutningstrømmen det går på. En 10A-C automat. Har en I5 verdi (elektromagnetisk utkobling/momentant utkobling) på 100A. En 15A-B har en I5 på 75A

 

Det blir noe helt annet vis en tilkoblet 15A på en rele node som tåler 8A lar den styre en stikkontakt. Da kan man tilkoble laster i stikken med opp til 15A

 

Elektriker.

 

 

Endret av deve87
  • Thanks 1
  • 4 uker senere...
Skrevet

For diskusjonens skyld så kan jeg nevne de releer vi selger på jobben så er det 16A rele, men de bli markedsført som 13A da det gir lenger levetid, mindre varme og en ekstra sikkerhet.

Det kan hende at Fibaro har gjort det samme.

Uansett, hvis komponenten du skal styre er fast tilkoblet og det er en kjent last som ikke overstiger merkestrømmen til rele eller dimmer så kan du montere det.

 

Det var i hvert fall slik når jeg jobbet som elektriker for 6 år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.