Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry at jeg "hi-jacker" denne tråden, men tror at dere som følger denne har kompetanse til å svare på dette spørsmålet. Vi har hatt brann i sikringsskapet i dag som styrer lys (releer) til 3 baner i tennishallen og selv om dagens kontroller fra Sensio har klart seg er den VELDIG gammel og er kanskje moden for utskiftning. Lurer på hvilken z-wave kontroller som vil egne seg til dette formålet. Har IKKE peiling på hva slags type releer som er koblet til kontrolleren i dag. Kan man bruke en av Fibaro sine kontrollere f.eks? Her er bilde av Sensio kontrolleren fra sikringsskapet før brannen.

sensio_kontroller_ankerskogen.jpg

Skrevet

Snakk om flaks, kontrolleren fra Sensio er montert rett til venstre for der hvor det brant. Brannårsaken i følge elektriker var varmgang i 2 kontaktorer og som forårsaket branntilløp i fordelingen. Kontaktorene er fra 1989 og har vært "moden" for utskiftning leeenge.. Trist at det må brenne før de byttes ut

file-76.thumb.jpeg.3eb62975bac97d0b691a6ce0727c66ce.jpegfile3.thumb.jpeg.ae78f633def6ea800216e5d349dc26ff.jpegfile2-1.thumb.jpeg.bc82cbd2dda1abb4fc8642d08df2557d.jpegfile1-2.thumb.jpeg.8da7e620bf69973c5d937cb77d87c90f.jpeg

Skrevet

Det er mulig du trenger noen større reléer enn det som finnes i Z-wave varianter. Men det finnes jo større varianter som kan styres med "hva som helst", og da kan du jo gjøre styringen i Z-wave format. :) 

Skrevet (endret)

Hva med denne, vil den passe? Bare sånn at det er sagt. Jeg er ikke trikker og ville aldri våget meg på å montere denne selv! Bare forsøker å finne ut av hva som evt. må bestilles. Eller 

Endret av toonwolf
Skrevet
  Moskus skrev (På 1.2.2019 den 7.20):

men han har ikke sagt hvor kraftig enda?

Ekspander  

Det er jo det jeg ikke vet, men elektriker vet sikkert dette. Skal sjekke det opp. Jeg kom uansett over denne https://www.intin.no/produkt/heatit-z-relay/ "(NB:Heatit Z-Relay er beregnet på store laster (25A, 6000W). Strømmåling vil være noe unøyaktig ved bruk på lave laster." Det betyr vel at den sannsynligvis vil passe? Reléet skal brukes til å skru lys av og på i en tennishall. Husk lys og anlegget er fra 1989 og det er ikke snakk om LED-belysning...

Skrevet
  toonwolf skrev (På 1.2.2019 den 7.30):

Det betyr vel at den sannsynligvis vil passe?

Ekspander  

Du må nok fremdeles sjekke hvor mye strøm kursene er på, men 25A er nå iallfall en del.

toonwolf skrev (På 1.2.2019 den 7.30):

Husk lys og anlegget er fra 1989 og det er ikke snakk om LED-belysning...

Ekspander  

Ja, det er akkurat det. Peak startstrøm for en haug med lysstoffrør kan være mer enn bare litt...

Skrevet (endret)

Når det gjeld Fibaro og 10 A kontra 16 A sikring: Futurehome seier at etter april 2018 så er kravet om 10 A sikring borte. Det skal altså vere 100 % kurant å kople nye Fibaro-produkt på 16 A kursar.

Endret av Garegaupa
  • Like 1
Skrevet

Det kan sjå ut til at det ikkje er 3-fase laster sjølv om kontaktorane er 3-polte, eller!? 

I tilfelle kan du bruke Aeotec heavy duty relé som tåler 40A.

Om det er 3-fase laster styrer du dei med kontaktor som før og styrer kontaktor vha eit Z-wave relé, f.eks dette. Då får du også strømmåling vha medfølgande strømtrafo. 

Skrevet

bjornepappa skrev (På 8.2.2019 den 11.01):

Det kan sjå ut til at det ikkje er 3-fase laster sjølv om kontaktorane er 3-polte, eller!? 

Ekspander  
  toonwolf skrev (På 1.2.2019 den 10.26):

Svar fra trikker: "Mellom Sensiokontrolleren og kontaktorene er det montert et «styrestrømsrele» som tar kun noen få watt, så det er ingen belastning å snakke om." Det betyr vel at jeg kan bruke "hva som helst"

Ekspander  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.