Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Tibber plugin - Hva ønsker du deg?

Moskus

Anbefalte innlegg

Jeg tror Tibber sliter denne uka. 😞

Det har vært mange feil også hos meg, men det kommer alltid opp igjen etter en halvtime eller så.

En ting du kan gjøre er å skru på "debug logging to file". Da får vi se litt mer detaljert på feilmeldinger og sånt. 🙂

image.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det kanskje ikke bare hos meg. Godt å høre, på en måte 🙃 Men også litt underlig at Tibber ikke velger å informere. Ser ikke at de skriver noe om det på statussidene.

Har slått på Debug nå, så får vi se hva som dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Moskus og andre

Jeg skal legge frem en teori for mine opplevde feil, men er selvfølgelig åpen for at dette er helt på viddene:

Problemet mitt mener jeg kom etter at jeg la til et "nytt hjem" i appen. Det er ikke strømavtale på denne i min app, men har dette gjennom reell huseier. Jeg har faktisk enda et "hjem", men det også er den andre eieren.

I Developer, er det kun reellt forbruk, som er knyttet til Token og HomeID, etter det jeg kan forstå. I alle fall i kombinasjon. De øvrige data, er kun hentet fra mulig Token. Jeg ser imidlertid at "hjemmene" legger seg i en alfabetisk rekkefølge, basert på første bokstav i adressen. Hos meg er dette et av de andre "hjemmene". Teorien min er da at den prøver å hente data fra disse, som er "null".

Hvis teorien min stemmer, kommer spørsmålet om dette er et en utfordring basert på Tibber som Developer, eller om det er TibberSeer som har en svakhet ved uthenting av data. Jeg mener å tenke at det førstnevnte, da det ville kunne skape utfordringer uansett, gitt at man har "hjem" i totalt forskjellige soner og strømpriser. Her er jeg litt på gyngende grunn, og korrigeres gjerne.

En mulig utfordring med appen til Tibber, er at når man først har lagt til et "hjem", så får man ikke slettet det igjen. Jeg har i alle fall, ikke funnet den muligheten enda. Det er en mulighet "å flytte fra hjemmet", men når ikke det er en avtale knyttet til det, så er dette ikke en reell mulighet. Den er "grå". Man får derfor ikke reversert innleggingen av "hjemmet", for så å teste om TibberSeer igjen kommer opp slik den skal.

Har du eller andre, noen tanker eller mer informasjon rundt min teori?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SteinarH skrev (10 minutter siden):

Jeg skal legge frem en teori for mine opplevde feil, men er selvfølgelig åpen for at dette er helt på viddene:

Problemet mitt mener jeg kom etter at jeg la til et "nytt hjem" i appen. Det er ikke strømavtale på denne i min app, men har dette gjennom reell huseier. Jeg har faktisk enda et "hjem", men det også er den andre eieren.

I Developer, er det kun reellt forbruk, som er knyttet til Token og HomeID, etter det jeg kan forstå. I alle fall i kombinasjon. De øvrige data, er kun hentet fra mulig Token. Jeg ser imidlertid at "hjemmene" legger seg i en alfabetisk rekkefølge, basert på første bokstav i adressen. Hos meg er dette et av de andre "hjemmene". Teorien min er da at den prøver å hente data fra disse, som er "null".

Hvis teorien min stemmer, kommer spørsmålet om dette er et en utfordring basert på Tibber som Developer, eller om det er TibberSeer som har en svakhet ved uthenting av data. Jeg mener å tenke at det førstnevnte, da det ville kunne skape utfordringer uansett, gitt at man har "hjem" i totalt forskjellige soner og strømpriser. Her er jeg litt på gyngende grunn, og korrigeres gjerne.

En mulig utfordring med appen til Tibber, er at når man først har lagt til et "hjem", så får man ikke slettet det igjen. Jeg har i alle fall, ikke funnet den muligheten enda. Det er en mulighet "å flytte fra hjemmet", men når ikke det er en avtale knyttet til det, så er dette ikke en reell mulighet. Den er "grå". Man får derfor ikke reversert innleggingen av "hjemmet", for så å teste om TibberSeer igjen kommer opp slik den skal.

Har du eller andre, noen tanker eller mer informasjon rundt min teori?

Mulig det er jeg som ikke har lest meg godt nok opp i forhold til TibberSeer, men jeg gjorde et enkelt forsøk ved å endre "home number" fra 0 til 1, og da kom dataene inn igjen. Denne direkte tilknytningen, og det at det ikke er angitt slik nummerering i Developer, gjorde at jeg ikke "så" denne sammenhengen. Hvis man altså legger inn et nytt hjem i appen, som da får "nummerering" etter adressens første bokstav, og vil det forrykke rekkefølgen, også i TibberSeer. Man må da gå inn å gjøre slike justeringer, og telle hjem i forhold til bokstavrekkefølgen, slik jeg ser det nå.

Jeg ble klokere og dere andre var nok sikkert klok fra før 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moskus skrev (3 timer siden):

Så bra! Men "noen" av oss burda altså gjøre det litt enklere å velge riktig "hjem" å hente data fra...

Jeg er usikker på om det skulle være nødvendig å gjøre noe med plugin. Det er jo veldig enkelt å endre hjem. Utfordringen ligger jo i å ha kontroll på alle hjemmene sine, og vite adressen 😅 Men om du skulle fått iveren over deg, så hadde det absolutt vært bra å slippe å tenke. Men jeg tror da at Tibber også må gjøre noen endringer i API, uten at jeg skal være sikker på det.

Og det er absolutt ikke noe kritikk i det jeg skriver, så håper du ikke leste det slik 😊 Det er stor respekt til deg som har utviklet denne plugin 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.