mjenssen93 Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 For en som har null kode egenskaper, men Ok tekniske kunnskaper? Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 Ikke FutureHome, det har ingen åpen API og må i så fall gå gjennom IFTTT, noe som heller ikke er trivielt med HomeBridge. Men Home Assistant er ikke trivielt det heller, så du må nok påregne en viss lærekurve... Helt ærlig tror jeg HomeSeer er lettere å få til, men det koster litt penger. Selv om det ikke koster så mye som FutureHome... Siter
gjomle Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 Kan bekrefte Moskus' kommentar om Homeseer. Satt opp Homebridge på en Pi i går, og nå har jeg en velfungerende styring av lys via Siri :). Siter
Ludeeus Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 På Hassbian (custom image for homeassistant på RPi) trenger du kun å kjøre: $ sudo hassbian-config install homebridge Når neste pakke av hassbian-config blir tilgjengelig. Docs: https://github.com/home-assistant/hassbian-scripts/blob/dev/docs/homebridge.md Siter
Moskus Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 54 minutter siden, Ludeeus skrev: På Hassbian (custom image for homeassistant på RPi) trenger du kun å kjøre: Mitt eneste ankepunkt er at Home Assistant i seg selv er langt fra selvsagt å bruke. Spesielt sammenlignet med FutureHome. Siter
iceball Skrevet 7. februar 2018 Skrevet 7. februar 2018 Ut fra opprinnelig spørsmål så er Futurehome ikke aktuelt, mens home assistant satt opp med hassio meget enkelt gir deg homebridge. Har satt opp dette selv nå, kjører homebridge-homeseer plugin også på den, som fint kommuniserer med min Homeseer installasjon [emoji4]Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
mjenssen93 Skrevet 8. februar 2018 Forfatter Skrevet 8. februar 2018 Hvordan er Home Assistant i bruk da? Må man skrive kode? Tror jeg skal klare en læringskurve så lenge jeg ikke må lære meg programmering. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Dennis87 Skrevet 8. februar 2018 Skrevet 8. februar 2018 (endret) Må ikke skive noe kode. Men mye av konfigurasjon forgår ved bruk av yaml config filer. Ikke noe vanskelig men yaml er nøye på at man har mellomrom osv 100% riktig. Så feks et mellomrom for mye et sted så blir det feil. I starten er det greit å bruke en yaml validator. Også greit å bruke en god editor som Atom, Notepad++ osv. Skru på så den viser mellomrom så blir det lett å se. Kommer mer og mer man kan endre rett i GUI men enn så lenge foregår det meste med å endre yaml filene selv. Tar ca 1-2 dager og komme greit inn i hvordan det fungerer. Synes selv Home Assistant er veldig enkel i bruk med en gang man har blitt kjent med hvordan yaml config filene fungerer. Starter du med å sette opp hass.io går så å si alt av seg selv og man trenger ikke noe Linux kunnskaper. Home Assistant har kommet langt på kort tid og støtter veldig mye via sine componeter (Snart 1000 stk) som er enkle å sette opp. Endret 8. februar 2018 av Dennis87 Siter
erlingba Skrevet 18. februar 2018 Skrevet 18. februar 2018 Må ikke skive noe kode. Men mye av konfigurasjon forgår ved bruk av yaml config filer. Ikke noe vanskelig men yaml er nøye på at man har mellomrom osv 100% riktig. Så feks et mellomrom for mye et sted så blir det feil. I starten er det greit å bruke en yaml validator. Også greit å bruke en god editor som Atom, Notepad++ osv. Skru på så den viser mellomrom så blir det lett å se. Kommer mer og mer man kan endre rett i GUI men enn så lenge foregår det meste med å endre yaml filene selv. Tar ca 1-2 dager og komme greit inn i hvordan det fungerer. Synes selv Home Assistant er veldig enkel i bruk med en gang man har blitt kjent med hvordan yaml config filene fungerer. Starter du med å sette opp hass.io går så å si alt av seg selv og man trenger ikke noe Linux kunnskaper. Home Assistant har kommet langt på kort tid og støtter veldig mye via sine componeter (Snart 1000 stk) som er enkle å sette opp. Jeg har kikket på litt ulike løsninger i det siste. Prøvde såvidt OpenHab, og det funka bra, men ble ikke helt fortrolig med det. Installerte til slutt Hass.io siden det virker å være det systemet som har best støtte. Dessverre har jeg ikke fått satt meg inn i yaml enda, så har ikke fått begynt å bruke det noe særlig. Har installert Node Red, men på grunn av manglende yaml-kunnskaper har jeg ikke kommet igang der heller.Så hvis du har noen tips til gode guider for innføring i slikt hadde det vært topp. Hass.io virker veldig lovende og det er veldig enkelt å legge til komponenter, men yaml er en ganske høy terskel. Siter
Dennis87 Skrevet 19. februar 2018 Skrevet 19. februar 2018 Når jeg startet med det synes jeg videoene til bruh automation var veldig greie. Men noen av de er litt utdaterte nå siden Home assistant har kommet langt og endret en del de siste årene. Men yaml delen er stort sett samme. Siter
baronKanon Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Endte opp med hass.io selv, og har funnet ut at jeg kommer til å programmere alle automasjoner i AppDaemon, bare jeg får roen på meg til å lære meg hvordan det funker skikkelig. Tror det blir veldig bra. Valgte HASS, siden det har bred støtte for alt, men har noen ganger vurdert kommersielle løsninger med bedre grafisk konfigurasjon. Men så tenker jeg på at det ikke skal være nødvendig med appkontroll, egentlig, så da holder hass for meg. Så oppsettstiden blir litt, og når det er klart, funker det. Så er det noe for ikke-hardcore-entusisaster, at hass oppdateres annenhver uke, med småfikser innimellom det igjen. Det skal ikke være nødvendig hvis alt funker som det er, egentlig, men noen ganger kommer bugfixer (og fikser som ødelegger eksisterende konfig, som medfører fiks i konfig). Men når det først funker, så funker det. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.