Bananfluen Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Jeg skal bytte kontroller da Vera`n min tok kvelden her for en stund siden. Skal teste Homey. Noen som vet om z-wave utsyret må resettes før jeg kan legge de til i den nye kontrolleren? Håper ikke det :-) Da blir det en H.....! jobb Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Det må ikke resettes, men du må kjøre en "exclude" i Homey før du kan kjøre en "include". Siter
hkmod25 Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Exclude i Homey er ikke noe annet enn "RESET to factory default". Dvs. det som han var redd for... Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, hkmod25 skrev: Exclude i Homey er ikke noe annet enn "RESET to factory default". Dvs. det som han var redd for... Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden? Siter
Bananfluen Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Skrevet 20. februar 2018 (endret) Jeg må altså fysisk inn i alle bokser for å kjøre en reset? Endret 20. februar 2018 av Bananfluen Siter
Bananfluen Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Skrevet 20. februar 2018 2 minutes ago, ZoRaC said: Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden? Dette lurer jeg også på Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, Bananfluen skrev: Jeg må altså fysisk inn i alle bokser for å kjøre en reset? E Nei, jeg tror Homey kanskje har brukt en dårlig terminologi - at deres "RESET to factory default" rett og slett er en "exclude". Da er det bare å velge det, ta 3 trykk på bryteren (på Fibaro i hvertfall) og vente til den er ekskludert. Deretter samme prosedyre med "include". Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Jeg fant dette: Sitat On your Homey, just go to Settings - Z-wave. There you click the 'Remove node' and put your device in learn/exclusion mode. Siter
Bananfluen Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Skrevet 20. februar 2018 2 minutes ago, ZoRaC said: Nei, jeg tror Homey kanskje har brukt en dårlig terminologi - at deres "RESET to factory default" rett og slett er en "exclude". Da er det bare å velge det, ta 3 trykk på bryteren (på Fibaro i hvertfall) og vente til den er ekskludert. Deretter samme prosedyre med "include". Hvis det er sånn så blir jeg veldig glad vet jeg, skal testes i kveld. Rapporterer tilbake hvordan deg går Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Akkurat nå, Bananfluen skrev: Hvis det er sånn så blir jeg veldig glad vet jeg, skal testes i kveld. Rapporterer tilbake hvordan deg går Prøv heller mitt siste svar - "remove node". Siter
hkmod25 Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 (endret) 2 timer siden, ZoRaC skrev: Hmm... men hvordan kan det være mulig? Jeg tok en "factory reset" på en Fibaro Dimmer 2 i går - i følge manualen er eneste måte å gjøre det på å åpne veggboksen, trykke og holde inne "b-knappen" en stund og så slippe. Så hvis han har en slik, så vil vel ikke Homey kunne kjøre en factoryreset av den "over the air", når det ikke støttes av noden? Jo, dette er mulig. Om du har en enhet som tilhører til et nettverk så riktig måte å fjerne enheten fra nettverket er å kjøre "Exclusion". Enheten blir fjernet fra nettverket og samtidig NULLSTILT (Reset to fabric default). Noen produsenter legger en ekstra mulighet - Nullstille med hjelp av et vis antall trykk. Men resultat (for selve node) i begge tilfeller blir det samme. Ellers hvilken som helst (Master) Kontroller kan alltid NULLSTILLE hvilken som helst node enheten (til og med de som tilhørte før til et annet nettverk). Endret 20. februar 2018 av hkmod25 1 Siter
Iogahguil Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 Når jeg bytta HomeCenter Lite’n min så benyttet jeg funksjonen som er beskrevet tidligere her. Exclude-> 3 trykk, Include ->3 trykk. Fungerte fint. Sent from my iPhone using Tapatalk 1 Siter
ZoRaC Skrevet 20. februar 2018 Skrevet 20. februar 2018 4 timer siden, hkmod25 skrev: Jo, dette er mulig. Om du har en enhet som tilhører til et nettverk så riktig måte å fjerne enheten fra nettverket er å kjøre "Exclusion". Enheten blir fjernet fra nettverket og samtidig NULLSTILT (Reset to fabric default). Noen produsenter legger en ekstra mulighet - Nullstille med hjelp av et vis antall trykk. Men resultat i begge tilfeller det samme. Ellers hvilken som helst (Master) Kontroller kan alltid NULLSTILLE hvilken som helst node enheten (til og med de som tilhørte før til et annet nettverk). Det gjelder tydeligvis ikke Fibaro, de fraråder å bruke «reset»-funksjonen, men helller bruke «remove» via en controller: Sitat Resetting the device is not the recommended way of removing the device from the Z-Wave network. Use reset procedure only if the primary controller is missing or inoperable. Certain device removal can be achieved by the procedure of removing. Og det er minst en forskjell på «exclude» og «reset»: Sitat Removing the Dimmer 2 from the Z-Wave network restores all the default parameters of the device, but does not reset power metering data. Så jeg vil ikke si at en «exclude» automatisk fabrikknullstiller noden. For noen typer noder er det sikkert slik, men det er opp til hver enkelt produsent hva som skal skje ved en «exclude». Siter
Bananfluen Skrevet 20. februar 2018 Forfatter Skrevet 20. februar 2018 Prøv heller mitt siste svar - "remove node". [emoji4] Yes, funka gull [emoji106] takk for hjelp. Sent from my SM-G930F using Tapatalk 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.