Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Litt overrasket over at det ikke fantes en enkel guide øverst i Google på dette, men jeg er ute etter en løsning som kan gi meg gjennomsnittstemperaturen for siste døgn for en bestemt temperatursensor.

En mulig løsning:

1. Script som hver halvtime legger til temperaturverdien til en virtuell device V1

2. Script som hvert døgn deler V1 på 48 og lagrer dette i V2, samt nullstiller V1.

Finnes det bedre måter?

Skrevet

Enig. Med Device History så har man også all informasjonen allerede, men man kan ikke nytte gjennomsnittlige betraktninger og få de ut som stringer/verdier, så da er man like langt.

Skrevet

Jeg tenkte det hadde vært kult å plotte gjennomsnittlig utetemperatur mot kWh som går med til oppvarming her inne. Bør vel i teorien finnes en relativt lienær sammenheng (huset vårt er derimot langt i fra vindtett, så det vil også påvirke mye)

Skrevet

I mitt forsøk på å hacke til en løsning med mangelfull kunnskap (tittelen på min kommende selvbiografi?) har jeg tilpasset et gammel script jeg hadde liggende, og kommet opp med følgende. Nå gjenstår det å se om det funker.

Sub sum(ByVal Parms As Object)

dim ParmArray() As String = Split(Parms,",")
dim temp as decimal
dim temp_Previous as decimal
dim total as decimal

temp_Previous = hs.DeviceValueEx(ParmArray(1))
        temp = hs.DeviceValueEx(ParmArray(0))
        total = (temp_Previous + temp)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(1), total, True)

End Sub

*parameter 0 er altså temperatursensoren, og parameter 1 er V1 for summering. 

Script som kjøres hvert døgn:

Sub snitt(ByVal Parms As Object)

dim ParmArray() As String = Split(Parms,",")
dim snitt as decimal
dim total as decimal

total = hs.DeviceValueEx(ParmArray(0))
        snitt = (total/48)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(1), snitt, True)
        hs.SetDeviceValueByRef(ParmArray(0), 0, True)    

End Sub

*parameter 0 er altså V1, parameter 1 er V2

Ser jo at en mer elegant kunne være å droppe V1 som holder "summen" i løpet av et døgn og heller holde denne verdien i en variabel i scriptet frem til snittet regnes ut. Da kan det vel også gjøres som rullerende snitt dersom man ønsker det. Det har jeg derimot ikke tenkt til å bruke tid på, men hvis noen andre har løsningen vil jeg gjerne se den!

Skrevet
Jeg tenkte det hadde vært kult å plotte gjennomsnittlig utetemperatur mot kWh som går med til oppvarming her inne. Bør vel i teorien finnes en relativt lienær sammenheng (huset vårt er derimot langt i fra vindtett, så det vil også påvirke mye)

Jeg så litt på samlet dagsforbruk og middel utetemperatur fra yr. Klar sammenheng bare der[emoji5]abe76526e88f22908189ee5c269428a4.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Like 3

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.