Jarle Skrevet 1. mars 2018 Skrevet 1. mars 2018 Problemstilling - scene i fibaro. ønsker å lage en scene som inneholder følgende: dersom solen har gått ned og en spesifikk lampe innendørs er slått på (selvsagt i systemet) så skal også lampene under terassen også slå seg på. Er det noen her som kjenner til dette og hvordan jeg skal gjøre det? Her er en scene jeg har laget , men som desverre ikke tar hensyn til om solen er gått ned eller ikke: --[[ %% autostart %% properties 165 value %% weather %% events %% globals --]] local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger(); function tempFunc() local currentDate = os.date("*t"); local startSource = fibaro:getSourceTrigger(); if ( ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and os.date("%H:%M", os.time()-15*60) == fibaro:getValue(1, "sunsetHour")) ) and ( tonumber(fibaro:getValue(165, "value")) > 0 ) ) then fibaro:call(195, "turnOn"); end setTimeout(tempFunc, 60*1000) end if (sourceTrigger["type"] == "autostart") then tempFunc() else local currentDate = os.date("*t"); local startSource = fibaro:getSourceTrigger(); if ( ( (currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) ) and ( tonumber(fibaro:getValue(165, "value")) > 0 ) or startSource["type"] == "other" ) then fibaro:call(195, "turnOn"); end end Siter
Tor Magnus Skrevet 2. mars 2018 Skrevet 2. mars 2018 Heisann, her er et par spørsmål. 1. Kan du putte skriptet i en kodeblokk? (I editoren er det symbolet med <>.) 2. Når ønsker du at skriptet skal trigge? Når solen går ned, når lampen slås på, eller begge? --[[ %% properties 165 value --]] local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger(); if (sourceTrigger['type'] == 'property') then if (tonumber(fibaro:getValue(sourceTrigger['deviceID'], 'value')) > 0) and (os.date("%H:%M", os.time()-15*60) == fibaro:getValue(1, "sunsetHour")) then fibaro:call(195, "turnOn"); end end Denne sjekker om du er etter 15 minutter før solnedgang når lyset slår seg på. (Tok bort unødvendig sjekking av hver eneste dag...) 1 Siter
Jarle Skrevet 2. mars 2018 Forfatter Skrevet 2. mars 2018 Hei, Det jeg ønsker er følgende: Etter solnedgang, når en lampe innendørs er slått på så skal dette trigge en bryter til lamper utendørs på en terrasse. Så jeg ønsker at begge de to skal være en faktor for nå lampene på terrassen slår seg på. :-) Siter
Teza Skrevet 24. mars 2018 Skrevet 24. mars 2018 (endret) Lag en variabel som heter soltid, med verdiene soloppgang og solnedgang. Deretter kan du bruke variabelen i tillegg til lampen innendørs til å styre lysene ute. Edit: For at dette skal fungere må du også gå inn på panel => localisation panel og legge inn hvor du bor. Endret 24. mars 2018 av Teza Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.