toonwolf Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Dette er jo nesten litt flaut, men bestilte en ID Lock 150 til en dør til en innebod, fant jo raskt ut at sluttstykket ikke passer. Hvilke alternativer er å anbefale? Vedlagt bilde av sluttstykke og dør. Krav til lås/z-wave modul: må kunne styres via Z-wave må ha støtte for å settes i "ulåst modus" altså låses opp og forbli åpen helt til den får beskjed om annet Nice to have: må ha knapper for å taste inn kode Er Danalock V3 BT Z-Wave med Danapad løsningen, hva med eksisterende EasyAccess lås, må jeg montere en "normal" låsekasse igjen for å kunne montere Danalock? Beklager men er noob når det gjelder låser. Siter
Parker Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Jeg brukte en fres og merket opp hvor mye det måtte freses. så lagde jeg plass selv! 1 Siter
toonwolf Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 @Parker det var faktisk et veldig godt tips. Hva slags verktøy brukte du. Fres som monteres på drill? Siter
Parker Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Har en Overfres Fra Bosch. Men du kan bruke en tynn båndsliper om du er stødig på hånda. Problemet er at det fort blir stygt om man bommer.. Siter
toonwolf Skrevet 9. mars 2018 Forfatter Skrevet 9. mars 2018 Det er i en bod og om det blir litt stygt gjør ikke så mye. Det viktigste er at jeg får på plass til sluttstykket for ID Lock'en. Har ikke lyst til å kjøpe meg en ny maskin for dette. Jeg har aldri gjort noe lignende, men hva tror du om å kjøpe inn en sånn som denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Trebor/Sylinderbor-2000016848/ og montere på drillen? Siter
Parker Skrevet 9. mars 2018 Skrevet 9. mars 2018 Ser skummelt ut, tror du får et bedre resultat med et godt og skarpt stemjern http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Huljernsett-4-stk-2000035287/ Om det ikke er plass til sluttstykket må du nok borre litt ja, men for selve plata som skal være i flukt med karmen tror jeg stemjern kan være greit Siter
Einar Skrevet 10. mars 2018 Skrevet 10. mars 2018 Ikke kjøp huljern som URL peker til. Kjøp stemjern eller som Biltema kaller dem: Huggjern. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Kjorner-Huggmeisel-Brytejern/Huggjern-3-stk-2000035067/ Rommet for den eksisterende låskassen uvides enkelt med stemjern. Da har du bedre kontroll enn med en fres som gjerne benytter anledningen til å stikke av og fjerne noe du gjerne skulle beholdt. Siter
Moskus Skrevet 10. mars 2018 Skrevet 10. mars 2018 1 minutt siden, Einar skrev: som Biltema kaller dem: Huggjern ... det er jo fordi det heter det. ? Siter
toonwolf Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Skrevet 10. mars 2018 Ok takk for tips om huggjern. Mulig dette er innlysende for hobbysnekker'n, men bør jeg først montere låskassen til ID Lock for å kunne finne ut av posisjonen til det nye sluttstykket som jeg skal "hugge" plass til? Siter
mk1 black limited Skrevet 10. mars 2018 Skrevet 10. mars 2018 Dette er også en mulighet, men igjen - du må være stødig på hånda! http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skjareverktoy/Forsenkere/Roterende-rasper-5-stk-2000016942/ Siter
toonwolf Skrevet 10. mars 2018 Forfatter Skrevet 10. mars 2018 Takk for det @mk1 black limited, tror jeg satser på stem/huggjern og "manuell" tilpassing. Det føles litt tryggere ;-) Siter
Andreas Skrevet 11. mars 2018 Skrevet 11. mars 2018 (endret) Du må tilpasse låsekassen først. Bruk en standard 18mm trespiralbor til dette. Så lager du vrider- og sylinderhullene med hullsag 40mm. Da får du høyden hvor sluttstykket må monteres. Det er viktig at sperrefallen (den lille haifinnen i låsekassen) treffer på rett plass på sluttstykket. Endret 11. mars 2018 av Andreas Siter
toonwolf Skrevet 15. mars 2018 Forfatter Skrevet 15. mars 2018 Da kom endelig dagen og ny ID Lock 150 har blitt montert. Det tok meg 2-3 timer tilsammen med demontering av gammel EasyAccess lås, montering av ny ID Lock. Lage nytt hull til sluttstykke fra ID Lock og montering. Tilpasning var ikke nødvendig da jeg tydeligvis hadde gjort en god jobb med å måle opp for det nye sluttstykket. Det gamle sluttstykket ble demontert og nytt hull ble laget ved hjelp av for det meste huggjern. Fant ut at det var det beste verktøyet da jeg hadde mer kontroll. Takk til alle som har bidratt med gode råd og tips. 4 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.