Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, Jeg har nylig bestemt meg for å gå over til Tibber som strømleverandør, mye for å begynne prosessen med å forberede meg på effekttariff (eller hva det ender opp med å bli) en gang i fremtiden. For å kunne utnytte fremtidens prismodell mest mulig, ser jeg at det vil kreve tilgang til to ting: priser for døgnets timer, og det til enhver tid gjeldende strømforbruk. Dette for å kunne redusere forbruk når prisen er høy, eller redusere forbruk når man går over det effekttaket man abonnerer på. Jeg regner med at de fleste av dere allerede har begynt å tenke på dette, og jeg ser det diskuteres litt.

Priser får jeg fra Tibber. Ser til og med det har kommet en plugin for det.

Men det jeg ikke klarer å finne et svar på er, hvordan klarer dere å få live strømforbruk inn i Homeseer? Jeg ser bare noen alternativer, og ingen av dem virker særlig ideelle, er det noe jeg overser?

1. Jeg har AMS-måler (BKK), men antar at denne kun vil rapportere strømforbruk pr time etterskuddsvis til Tibber en eller annen gang i fremtiden, trolig en gang pr uke nå. Dette vil ikke kunne brukes til å proaktivt redusere forbruket.
  2. AMS-måler har HAN-interface. Jeg finner bare en modul som kan få data trådløst over i en annen løsning, og denne benytter zigbee. Jeg har Z-wave og rfxcom. Ser noen av dere diskuterer lesing av HAN-interface, men til nå ser dette ut til å kreve prosessering gjennom flere(?) software-løsninger før det kan mates inn i HS3, noe som krever komplisert oppsett og programmering, sikkert en raspberry også.
  3. Inntil nylig hadde jeg tenkt å investere i en NorthQ-måler. Ser nå at denne bare rapporterer målerstand, hvert 15 minutt. Kan selvfølgelig da beregne forbruk utfra dette, men en oppløsning på 15 minutt virker for unøyaktig, hadde håpet å ihvertfall komme under minuttet i frekvens. Noen som vet om oppdateringsfrekvens her kan settes til feks 60s, og hva batterilevetiden blir med det?
  4. Smappee; ser fancy ut, forholdsvis lett å installere, ser noen har laget script som henter data direkte fra smappee på det lokale nettverket. Men har også sett informasjon online om at det ikke lenger er mulig å hente lokalt. Data må hentes fra skyen nå, men ikke funnet noen som henter data fra smappee sky og inn i HS3. Noen som vet?
  5. Diverse målere med klammer, eller for montering i DIN-skinne. Disse krever strøm, og jeg har ikke veldig lyst til å finne en elektriker som er villig til å montere noe slikt i sikringsskapet.
  6. Efergy trådløs måler (Clas Ohlson). Denne viser gjeldende forbruk på en display, trådløs overføring fra sikringsskap over 433mhz, men lukket protokoll så umulig å få data inn i HS3?

Hvilke løsninger benytter dere egentlig? Er det noe jeg har oversett? For meg virker ingen av løsningene gode nok til å satse på. Bør jeg bare sitte rolig i båten og vente til det kommer en ordentlig løsning for å få data fra HAN-interface over i HS3? Det kan jo fort ta både ett år eller to. Hadde aldri trodd det skulle by på noen særlig utfordring å få en live strømmåler på veggen, det hadde man jo på 50-tallet, men nå virker det nesten umulig uten ukevis med forskning og programmering.

Sorry, ble litt lang rant dette. Hvilke vei videre anbefaler dere meg?

Skrevet
22 minutter siden, henningl skrev:

Diverse målere med klammer, eller for montering i DIN-skinne. Disse krever strøm, og jeg har ikke veldig lyst til å finne en elektriker som er villig til å montere noe slikt i sikringsskapet.

Jeg har kjøpt en EmonTX v3.4 og en EmonESP. Den har klammer, men krever strøm. Dessverre har prosjektet mitt strandet litt, for den fungerer ikke på IT-anlegg... :( kommer trolig en ny firmware for det etter hvert.

Å få montert stikk i sikringsskapet er ikke noe problem - min elektriker satte inn en DIN-stikkontakt. :) 

26 minutter siden, henningl skrev:

AMS-måler har HAN-interface. Jeg finner bare en modul som kan få data trådløst over i en annen løsning, og denne benytter zigbee. Jeg har Z-wave og rfxcom. Ser noen av dere diskuterer lesing av HAN-interface, men til nå ser dette ut til å kreve prosessering gjennom flere(?) software-løsninger før det kan mates inn i HS3, noe som krever komplisert oppsett og programmering, sikkert en raspberry også.

Jeg kommer nok til å gå for denne. Enkleste måte er vel å kjøpe en MBus-USB-sak. Kan plugges i pcen som kjører HomeSeer og mate data inn i HS. Må da legge en kabel fra måleren og bort til PCen. 

Skrevet

Jeg kommer nok også til å gå for en MBus sak mot en NodeMCU eller liknende, men nettleverandøren sier porten ikke åpnes før neste år.

Så frem til da, så går jeg nok heller for å måle forbruket på alle oppvarmingskilder separat, enten med mikromduler med strømmåling eller batteridrevne strømmålere med klammer.

Skrevet

Jeg har Smappee, og har kun klart å hente fra skyen. Henter ned 5-minuttsdata via API hvert 5. minutt. App'en på telefonen henter ned instantan-data, men det ser ikke ut til å være tilgjengelig i API.

Kommer til å gå for en hjemmemekket løsning for å lese av instantan-data fra HAN-port. En Raspberry eller en NodeMCU.

Skrevet

Takker så mye for svar. Høres ut som det er omtrent som jeg mistenkte.

Noen som har erfaring med bruke data fra Northq til å beregne noe?

Skrevet

@berland: Kan du fortelle litt mer om Smappee integrasjonen din? Hvilke data får du? Hvordan har du teknisk løst å hente data fra API? Det er vel ingen plugin tilgjengelig?

Skrevet
1 time siden, henningl skrev:

@berland: Kan du fortelle litt mer om Smappee integrasjonen din? Hvilke data får du? Hvordan har du teknisk løst å hente data fra API? Det er vel ingen plugin tilgjengelig?

Du må få deg en API-nøkkel hos Smappee support, og så kan du laste ned https://github.com/EnergieID/smappy

Gitt dette, så har jeg følgende Python-kode som kjører hvert 5. minutt, det kontakter Smappee-skyen og plukker ut siste 5-minuttsdata og publiserer det over MQTT.

import smappy
import datetime
import sys
import paho.mqtt.client as mqttclient

mysmappee = smappy.Smappee('xxxuserxxx', 'xxxapikeyxxx')

mysmappee.authenticate('xxxuserxxx', 'xxxsmapppeepasswordxxxx')

locationid = mysmappee.get_service_locations()\
    ['serviceLocations'][0]['serviceLocationId']

epoch = datetime.datetime.utcfromtimestamp(0)

def unix_time_millis(dt):
    return int((dt - epoch).total_seconds() * 1000)

now = unix_time_millis(datetime.datetime.utcnow())
fiveminago = unix_time_millis(datetime.datetime.utcnow() \
    - datetime.timedelta(minutes=15))

consumptiondict = mysmappee.get_consumption(locationid,
    fiveminago, now, 1)

fiveminusage = int(consumptiondict['consumptions'][0]['consumption']*12)

client = mqttclient.Client()
client.connect('localhost', port=1883)
client.publish(topic='smappee/total/5min', payload=str(fiveminusage))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.