Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

 

Lurte bare på om noen her har sett på styring av varmtvannsbereder?

Ikke så mye å hente økonomisk for andre i dag, men aktuelt med tanke på fremtidig effektprising. For meg så er det aktuelt allerede nå siden jeg har solceller og har overskudsstrøm på dagtid.

Kan være økonomisk å slå av varmen litt før huset "våkner" om morgenen og vente med å starte berederen inntil solcellene begynner å produsere litt utpå dagen og jeg har overskudsproduksjon. Men vet ikke, blir spennende å eksprimentere.

 

Rent teknisk så er planen å få min bereder koblet via ett NC rele med 12V coil. På den måten må mitt system aktivt koble ut varmtvannsberederen, og jeg kan fikle på 12v siden uten å involvere elektriker. Skulle jeg innse at prosjektet er mer til bry enn det er verd så er det bare å koble bort styringen og jeg vil fremdeles ha varmtvann uten å måtte ha elektriker til å koble noe fra.

 

Har laget ett kjapt kretskort med en ESP8826 wifi modul og 12v transistor utgang til releet (samt status lysdioder). Siden sikrinsskapet mitt er proppfullt kommer elektrikeren til å montere en liten boks ved siden av varmtvannstanken med rele og styrekortet. Tenker å styre utkoblingen enkelt ved å sende via enkle http kommandoer (må se på sikkerhet etterhvert). Siden jeg ikke kan måle temperaturen på vannet så må jeg legge inn en fast maks utkoblingstid som slår på igjen uavhengig av ekstern kommando, sånn i tilfelle.

 

Noen som har gjort noe med dette eller har tanker rundt dette emne?

 

Endret av Ravn
Skrevet (endret)

Jeg har et rele i parallell med elementet, og en tempføler mellom isolasjon og tanken.

Relet brukes for å vite om varmeelementet er av eller på, og føleren bare for at det er gøy med alt som kan logges ?

Dette er koblet til en arduino jeg har i kjelleren som styrer diverse ting, og snakker med HomeSeer via Arduino plugin.

 

Har også vurdert å etterhvert smartifisere styringen, spesielt hvis det blir aktuelt med effektledd på strømmen.

Da kommer jeg nok til å gå for enten en aeotec Heavy duty z-wave switch evt et DIN rele som styres av en enkel z-wave pille, basert på strømpriser og temp på tanken

Endret av Actibus
Skrevet

Med mindre du har over 3kw bereder så fungerer jo denne veldig bra.. Jeg bruker den bare for monitorering av strømforbruket, men den skal jo fint kunne switche power også siden den har crossover switching. 

 

Jeg vurderer også å montere en sensor på vannet, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette den.. Skeptisk til å skru av strømmen til berederen over lang tid uten kontroll på det, jeg vil ikke ha noe bakteriekoloni inne i den. :)

  • Like 1
Skrevet

Takk for tips.

 

Er vel ikke så farlig med bakteriekolonien så lenge du lar alt vannet bli 60 grader igjen før du begynner å tappe?

Men derfor jeg tenker å lage en automatisk innkobling etter en viss tid (får ta regnestykket på hvor mye tap i timen), det bør være sikkert nok?

 

Skrevet
13 minutter siden, PerH skrev:

Jeg vurderer også å montere en sensor på vannet, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal sette den

 

Jeg har løst det slik:

 

Skrevet
46 minutter siden, Frankis78 skrev:

Jeg har en OSO S200 - 2KW varmtvannsbereder.

 

Har du fått byttet kabel? Var vel den serien som var brannfarlig? Har 3 kWh-utgaven selv. :) 

Skrevet
3 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Har du fått byttet kabel? Var vel den serien som var brannfarlig? Har 3 kWh-utgaven selv. :) 

Stemmer det, men jeg sjekket årsmodellen samt serinummeret, og min var ikke iblant de med problemer:)

Men siden Wall plug støtter 2.5 kW, så skulle  normalt det være ok å bruke denne.
Vet at vi hadde stikkontakt på noen 3kW beredere på jobb, og etter EL kontroll, så måtte vi fjerne stikkontakt og montere kabelen i koblingsboks istedet.

Skrevet (endret)

Fibaroen går opp til 2500 W så du er ihvertfall innenfor spec. Jeg har en tank på 2800-2900 W koblet på en aeotec plugg med spec på 3000W. Er usikker på om jeg synes det er for liten margin.

Endret av berland
  • Like 1
Skrevet
2 minutter siden, Frankis78 skrev:

Vet at vi hadde stikkontakt på noen 3kW beredere på jobb, og etter EL kontroll, så måtte vi fjerne stikkontakt og montere kabelen i koblingsboks istedet.

 

Jeg fjernet støpsel på min på eget initiativ. Det er ikke uten grunn man ikke har lov å ha støpsel over 1,8(?) kWh lengre! Jeg ville ikke koblet den via en wallplug. Ville heller ikke gjort det med @berland sin!

 

Ville fått elektriker til å fjerne støpsel og samtidig montere disse i sikringsskapet:

https://www.tronika.no/no/forbruksmalere/960-energimaler-zmnhtd1.html

og

https://www.tronika.no/no/smarthus-tilbehor/959-kontaktor-ika232-20.html

  • Like 1
  • Thanks 2
Skrevet

Hvordan er den løsningen med separat kontaktor og energimåler sammenlignet med Aeotec Heavy Duty Switch? (sikringsskapet med varmtvannsberederkursen ser fullt ut, så det blir vanskelig å få plass til noe mer der).

 

Forøvrig: Hva er verst av løs stikkontakt med 2900W gjennom seg og en smartplugg med spec opp til 3000W? Jeg er innstilt på å forbedre dette, men vil gjerne forstå. Løst-stikk-problemet skjønner jeg forsåvidt blir fordoblet av at det skal gjennom en ekstra løs kontakt.

 

Delvis er vel spørsmålet mitt om spec'en til Aeotec er feil, og at man ikke bør bruke komponenter opp til grensene som er satt (men sikkerhetsmarginer har sikkert produsenten allerede lagt på?)

Skrevet

Når det kommer til stikkontakter med langvarig høyt strømtrekk så er det erfaringen min som elektriker som har sett for mye som har blitt for varmt.

 

Og så er det det jeg har fått forklart som grunnen, når stikkkontakt/støpsel blir varmt utvider kontaktene seg og når de blir kalde krymper de så over tid blir det slark i koblingen og kontakten blir da dårligere. Og da blir kontakten enda varmere så baller det på seg.

  • 1 måned senere...
Skrevet

Tenkte å oppdatere her.

Hadde elektriker til å montere en boks ved berederen med ett passende rele med 12volt spole og en 12volt dinskinne strømforsyning. Så var det jeg som satte opp styring av releet.

I tillegg satte han inn en bryter for "bypass" (i parallell med releet), greit når man skal drive å eksprimentere.

 

Etter ett par timer i bruk så begynte ting å lukte skummelt, og releet var sikkert 70 grader.

Viste seg at elektrikeren hadde bæsja på leggen og levert rele med AC spole, det var ingen hit mot DC strømforsyningen de hadde levert.

Så måtte koble det ut igjen og venter nå på at han skal få inn riktig rele.

 

Men bortsett fra det så ser det ut som å virke bra.

 

Min primærgrunn til å styre varmtvann er som nevnt å kunne enkelt redusere effektforbruket. Tror ikke det er så mange kroner å hente på dette.

Men serveren min snakker med verisure anlegget, så tenker jeg skal automatisk slå den av når anlegget går i feriemodus, og slå den på igjen 24 timer før jeg kommer hjem igjen.

 

 

Skrevet
24 minutter siden, Ravn skrev:

Min primærgrunn til å styre varmtvann er som nevnt å kunne enkelt redusere effektforbruket. Tror ikke det er så mange kroner å hente på dette.

Men serveren min snakker med verisure anlegget, så tenker jeg skal automatisk slå den av når anlegget går i feriemodus, og slå den på igjen 24 timer før jeg kommer hjem igjen.

 

Det er ikke snakk om mange kronene man kan spare på dagens strømpriser nei, det er et tapsprosjekt med tanke på elektrikerutgiftene som må til for å kunne styre dette. Likevel har jeg også fått nylig montert en Aeotec Heavy Duty switch for å kunne styre. Ikke alltid økonomi som er avgjørende :) 

 

For eksempelutregning av sparepotensial, ta en titt på: 

 

Skrevet
23 minutes ago, berland said:

Ikke alltid økonomi som er avgjørende :) 

 

Helt sant :)

Men for meg med enfas 50A IT inn til huset, 3 elbiler, utendørs boblebad og generelt mange dibbedutter, så er alle høye laster som automatisk kan settes på pause kjekt.

 

  • 1 år senere...
Skrevet
14 timer siden, Svenster skrev:

Hei. Hvordan bruker du den?

Spørsmålet er litt åpent... Den kan slå av og på en VVB etter strømprisen. F.eks. integrerbar via Tibber, men det er det ikke sikkert FutureHome kan gjøre.

 

Dessuten ville jeg gått for en modell som tålte mer strøm. :) 

 

Skrevet

Bare skyter inn litt - ser diskusjonen vedrørende bruken av wall plug nærmer seg 2 år - grunnen til at VVB skal kobles fast er at en stikkontakt som er merket med 16A (3680W) ikke tåler denne belastningen over tid, spesielt ikke en termisk last som slår seg av og på.

Grunnen til at denne regelendringen kom, er for det har oppstått, og oppstår fremdeles branner som følge av dette.

En liten heads up til dere som vurderer å benytte en vanlig wall plug plugget i stikkontakten til styring av VVB. Som Moskus sier, benytt en modell som tåler mer strøm, eller benytt en forankoblet kontaktor, og styr kontaktoren med smarthuset. :)

  • Like 1
Skrevet

Vil også legge til at det er selve stikkkontakten som er problemet her, den takler ikke høy belastning over tid. Ved å montere en wall plugg, dobler man antall kontakter/overganger og også risikoen for varmgang dobles. 

  • Like 1
  • 2 år senere...
Skrevet

Dette temaet har blitt mer aktuelt enn noen gang. Derfor har jeg vært med å starte et firma som løser akkuratt dette problemet. Ved å varme varmtvannet ut ifra strømprisene kan man spare opp til 20%. Sjekk ut www.ecoplug.no for mer info :) 

Skrevet
SveinHa skrev (6 timer siden):

Og den pluggen er innenfor dagens forskrifter?

Trolig ikke mye mer enn andre smartplugger, men denne har nå i det minste temperaturovervåkning av pluggen for utkobling ved varmgang.

Men; dette med forskrifter rundt dette er jo også en greie. Vanlig schuko monteres på kurser med opptil 2,5mm2 ledere og 15A sikringer (tidligere 16A). Disse kontaktene er ikke godkjent for en konstant last på mer enn 10A. Derfor er f.eks. alle slike nødladere som følger med nye elbiler strupt ned til 10A, og flere er faktisk strupt ned til 8A. Nå kommer det for øvrig nye forskrifter for lading av elbil der det blir forbudt å legge opp schuko som permanent ladepunkt for elbiler.
 

Det som er litt vrient å bedømme er når lasten går over fra å være sporadisk til å være konstant. En 2kW VVB med normal bruk er "på" ca 4-8 timer i døgnet avhengig av bruk, altså et sted mellom hver 3. og hver 6. time. Er det å betrakte som en konstant last? (jeg vet faktisk ikke, det er derfor jeg spør)
En elektrisk gulvovn som det er nokså vanlig at brukes som tilleggsvarmer i mange hjem kan også være på 2kW. En slik ovn vil også kunne ha et bruksmønster som kan sammenlignes med en VVB. Særlig når flere av oss bruker hjemmekontoret jevnlig, og da kanskje på rom som ikke opprinnelig var planlagt for dette. Vil en slik gulvovn også utgjøre en konstantlast, eller har denne innebygd styring for å koble ut tidlig nok til at man unngår "konstant"-delen av lasten?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.