Jompa Tormann Skrevet 26. juli 2016 Skrevet 26. juli 2016 Heisann! Jeg holder på å bygge garasje fra scratch og har tenkt å gjøre den litt smart. Men jeg er ganske fersk innen hjemmeautomasjon, så vet ikke alle mulighetene. Har bestilt raspberry pi + z-wave modul. Jeg tenkte å skaffe Z-wave støttet utstår på dette: - Dørlås - Garasjeportmotor - Inne/ute temperatur (isolert garasje) - Varmeovn (temperaturstyrt) - Lys som styres av en PIR sensor - Utendørs kamera Har også planlagt ethernet til garasjen og hiver nok inn en Arduino med et par sensorer, så alt trenger ikke å være z-wave. Generelle tips, erfaring, produktanbefalinger ønskes! Siter
Hr Kotelett Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Vet det er folk som bruker avstandsmåler til arduino festet i taket, for å detektere om bilen er parkert eller ikke. Siter
Moskus Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 4 timer siden, Hr Kotelett skrev: Vet det er folk som bruker avstandsmåler til arduino festet i taket, for å detektere om bilen er parkert eller ikke. Dette har jeg lurt veldig på. Har du sett noen faktiske linker? Den 7/26/2016 klokken 14.52, Jompa Tormann skrev: Generelle tips, erfaring, produktanbefalinger ønskes! Det ser ut som om du har tenkt på det meste! Blir spennende! Siter
Hr Kotelett Skrevet 27. juli 2016 Skrevet 27. juli 2016 Var i min spede arduino begynnelse hvor jeg googlet litt, nå derimot finner jeg bare parkering assistanse men kan vel omformuleres litt i koden. http://www.instructables.com/id/Ultrasonic-Garage-Parking-Assistant-with-Arduino/ Siter
Bananfluen Skrevet 14. oktober 2016 Skrevet 14. oktober 2016 Tenkte jeg skulle bruke et par sånne: https://www.netonnet.no/art/hjem-og-fritid/smartehjem/nexa/nexa-lmst-606-tradls-magnetkontakt/228967.11676/ for å vise status på åpen/lukket garasjeport. Noen som har erfaring med de? Andre forslag? Siter
Moskus Skrevet 14. oktober 2016 Skrevet 14. oktober 2016 I følge Bert hos (dvs mannen bak) RFXCOM så støyer Nexa sine sikkerhetssensorer en del. Signalet kommer frem, men sperrer også for annet. Det går helt fint hvis du ikke trenger å sende et 433MHz-signal rett etterpå. Men bruker du 433 MHz mye kan det bli et problem. Siter
Bananfluen Skrevet 14. oktober 2016 Skrevet 14. oktober 2016 Bruker endel temperatur sensorer så hvis de kan krølle til så tror jeg at jeg heller går for noe annet. Takk for tipset [emoji106] får vel gå for z-wave, selv om de koster endel mer..Sent from my Nexus 5X using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 14. oktober 2016 Skrevet 14. oktober 2016 Så lenge du ikke skal skru på et annet lys eller styre noe via 433 MHz, så kan det være at det går bra. De støyer jo ikke i evigheter, og temperaturen endrer seg ikke SÅ fort. Siter
gullfrode Skrevet 15. oktober 2016 Skrevet 15. oktober 2016 Disse koster vel halvparten/under halvparten av de fleste alternativene, og har vel bare ulempen at de er store http://m.clasohlson.com/no/Z-Wave,-Vision-ZD2102,-magnetkontakt/36-5749Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Bananfluen Skrevet 16. oktober 2016 Skrevet 16. oktober 2016 Så bra, synes ikke det gjør noe at de er litt store inne i garasjen. Takk for tips [emoji4]Sent from my Nexus 5X using Tapatalk Siter
xibriz Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Dette blir kanskje litt for proprietært, men hvis du kjøper port fra Hörmann så har de en egen Gateway (BiSecur) som du får en app til der du kan se status på porten samt styre den: http://www.hoermann.no/news/bisecur-gateway-med-app-til-smarttelefon/ Nå har ikke de noe API, så det er vanskelig å integrere det mot andre løsninger såvidt jeg vet (har ikke sjekket det noe særlig). Men det er en løsning som fungerer bra isolert sett. Siter
gullfrode Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 Har du ikke kjøpt garasjeportåpner så er det sikkert lurt å vurdere. Har ikke vært borti garasjeportåpnere som viser status (eks. hvor mye porten er åpnet). Alle Hörmann-åpnerne har vel i tillegg mulighet til å koble til trykknapp i tillegg, slik at du kan koble til åpneren gjennom den for å åpne/lukke porten. Jeg har koblet til en wrr-1 fra Nexa samt et Qubino Flush 1d rele for å åpne/lukke porten min(hadde et Fibaro dual relay tidligere, men dette slet jeg å få kontakt med når det var noen minusgrader ute). Har en magnetsensor for å se status åpen/lukket, men den står jo også som åpen om porten har åpnet seg 10cm. Sent from my iPhone using Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 17. oktober 2016 Skrevet 17. oktober 2016 2 timer siden, xibriz skrev: Nå har ikke de noe API, så det er vanskelig å integrere det mot andre løsninger såvidt jeg vet (har ikke sjekket det noe særlig). Men det er en løsning som fungerer bra isolert sett. Min vurdering er at hvis det er en fin løsning, men som ikke er integrerbar for andre, så er det ikke en fin løsning. IoT er på vei, og blir større og større! Men vi må for alle helgeners skyld få lov til å sette dem i et system! Ellers blir det bare galskap! Siter
xibriz Skrevet 25. oktober 2016 Skrevet 25. oktober 2016 Jeg fikk en vill ide med 2. stk blåtannmoduler, ett 12V rele og noen sensorer. Da kan man koble den ene blåtannmodulen til Arduinoen og den andre rett i sigarettenneren på bilen. Kontakt mellom blåttannmodulene = Åpne porten Mistet kontakt = Lukk porten Vurderer sterkt å prøve noe slikt da vi for tiden ikke har noen fungerende "trykkere". Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.