mpdei Skrevet 1. mai 2018 Skrevet 1. mai 2018 Jeg ønsker å få til trinnvis belysning av trappetrinn på samme måte som her: https://kreativbelysning.no/butikk/trappebelysning/automatisk-trappebelysning Tenker følgende: - Bevegelsesdetektor i topp og bunn - 4 stk Fibaro rgbw hvor hver utgang er koblet til ett trinn - Lage et script som styrer rekkefølgen og tidsintervall på når hvert trinn tennes (hsp.WaitMS?) Utfordringen er at jeg aldri har laget et script før, og vet knapt nok hvordan det fungerer. Så mitt spørsmål er: hvordan skal et slikt script skrives? Setter stor pris på tips i riktig retning Siter
Moskus Skrevet 1. mai 2018 Skrevet 1. mai 2018 Man kan nesten gjøre det med et event... Med et script finnes det mange måter å gjøre det på, men de løsningene jeg har i hodet blir fort litt avanserte. Det er mulig det kan gjøres enklere... Kanskje sånn. Stairs.vb Sub Main(ByVal parms As String) Dim devices() As String = parms.ToString.Split(",") 'Skrur alle på med et delay mellom hvert trinn For Each d As String In devices 'Henter device ref Dim dvRef As Integer = d 'Skrur den på TurnOn(d) 'Venter et et kvart sekund mellom hvert trinn System.Threading.Thread.Sleep(250) Next 'Venter 5 sekunder System.Threading.Thread.Sleep(5000) 'Skrur alle av med et delay mellom hvert trinn For Each d As String In devices 'Henter device ref Dim dvRef As Integer = d 'Skrur den av TurnOff(d) 'Venter et et kvart sekund mellom hvert trinn System.Threading.Thread.Sleep(250) Next End Sub Sub TurnOff(ByVal input As Object) Dim control As String = input Dim devicevalue As Double = hs.DeviceValueEx(control) Dim capi As HomeSeerAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(input, True, "off", False, False) If capi IsNot Nothing Then hs.CAPIControlHandler(capi) Else hs.WriteLog("Trappetrinn Off", "Could not execute CAPIcontrol, it's nothing! (Input device value: " & devicevalue & ")") End If End Sub Sub TurnOn(ByVal input As Object) Dim control As String = input Dim devicevalue As Double = hs.DeviceValueEx(control) Dim capi As HomeSeerAPI.CAPIControl = hs.CAPIGetSingleControl(input, True, "on", False, False) If capi IsNot Nothing Then hs.CAPIControlHandler(capi) Else hs.WriteLog("Trappetrinn On", "Could not execute CAPIcontrol, it's nothing! (Input device value: " & devicevalue & ")") End If End Sub Scriptet skrur på alle lys du setter inn som parameter (med komma som skille) med et kvart sekunds delay, venter 5 sekunder, og skrur av alle trappelys. Jeg hadde hatt eventet likt, men laget to triggere for bevegelsessensoren. Den ene parameteren hadde jeg brukt lys-IDene i stigende rekkefølge, og for den andre i synkende rekkefølge, så slipper du å reversere array'en. Siter
mpdei Skrevet 1. mai 2018 Forfatter Skrevet 1. mai 2018 Tusen takk for et særdeles utfyllende svar!! Jeg har åpenbart en vei å gå for å lære meg oppbygningen av dette, men ditt oppsett ser ut til å fungere nøyaktig som jeg hadde sett for meg. Siter
JohnMartin Skrevet 1. mai 2018 Skrevet 1. mai 2018 Har selv planer om lys i trappen etter hvert.Trappen blir ihvertfall levert med ferdig frest spor og hull til gjennomføring.Har sett på en løsning med ASL Shield, men ikke kommet til noe konklusjon http://www.instructables.com/id/Automatic-Led-Stairs-Lighting-Arduino-Shield/Evt montere noen slike for aktivering.https://m.ebay.com/sch/i.html?isRefine=true&_from=R40&_trksid=p2060353.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrecessed-pir.TRS0&_nkw=recessed-pir&_sacat=0&_trksid=p2060353.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xrecessed-pir.TRS0&_mwBanner=1Ulempen er vel at det ikke er inkludert i HS, men det er sikker mulig å få til.. [emoji39]Sent fra min SM-G950F via Tapatalk Siter
Moskus Skrevet 2. mai 2018 Skrevet 2. mai 2018 15 timer siden, JohnMartin skrev: Har sett på en løsning med ASL Shield, men ikke kommet til noe konklusjon http://www.instructables.com/id/Automatic-Led-Stairs-Lighting-Arduino-Shield/ Kan muligens bruke Arduino-plugin'en, umulig burde det ikke være. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.