GĂ„ til innhold
  • Bli medlem
StĂžtt hjemmeautomasjon! đŸ„‡đŸ„ˆđŸ„‰

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal sette opp noen temperatursensorer  og et par brytere i en campingvogn som stĂ„r et stykke unna min fars hytte. Der er det en Vera, og idĂšen er at jeg setter opp en RFX i vogna, og kobler den til over ethernet (Legger Eth kabel til vognen, sĂ„ de er pĂ„ samme nettverk).

Hvilke produkter kan jeg bruke her? Jeg tenkte Ä sette opp en wifi router jeg har liggende, men kanskje det finnes en extender med USB som kan deles for formÄlet?

Dvs. jeg vet at det finnes produkter man kan koble og dele en USB disk pÄ, men vil det funke for RFX?

Skrevet (endret)

Litt mer googling (og trĂ„den over) gjorde at det gikk opp en lyspĂŠre her.. Jeg har jo allerede en seriell til wifi sak i drift i huset.. ??

Hvis dette er enkel seriell kommunikasjon pĂ„ 9600 34800 baud kan jeg jo bruke ESP-link! MĂ„ bare lodde pĂ„ en 5V input sĂ„ begge fĂ„r tilstrekkelig strĂžm. Kommer tilbake med rapport! 

Endret av PerH
  • Like 1
Skrevet

Ok.. fĂžrste 10 minutters forsĂžk feilet.. Koblet til RFX pĂ„ Wemos D1 kortet, som fikk 5V inn. Ingen reaksjon i seriekonsollet i ESP link, og jeg fant heller ingen mĂ„ter Ă„ lett prĂžve kommunikasjonen fra Vera eller RFXmngr.. Seriell linken eksisterer altsĂ„, men hvordan bruke den? 

Skrevet

Det er et godt spÞrsmÄl! Hvordan kobler man vanligvis til en RFXtrx433 til Vera? MÄ man spesifisere en port, eller kan det brukes IP?

Skrevet

Det er en fane for kontroll av sakene koblet til USB, og det er input for IP og port der ogsÄ, sÄ jeg har sendt noen mailer for Ä finne ut hvordan det settes opp. prÞver mer i kveld. :)

Skrevet

Ja, men tolker jeg det rett sÄ er det kun en seriell til IP overgang med Power til RFX? I sÄ fall skulle vel ESPen gjÞre samme jobb?

Skrevet
  PerH skrev (PĂ„ 11.5.2018 den 7.36):

Ja, men tolker jeg det rett sÄ er det kun en seriell til IP overgang med Power til RFX? I sÄ fall skulle vel ESPen gjÞre samme jobb?

Ekspander  

Ja, det kommer vel mer an pĂ„ om du vil komme til dekket bord eller Ăžnsker Ă„ banne mer selv. :) 

Skrevet

PrĂžver litt til, nĂ„ fant jeg IP oppsett for RFXCom i Domoticz, sĂ„ da har jeg noe Ă„ sende med. Jeg har ogsĂ„ enablet UDP log pĂ„ ESP Linken, sĂ„ jeg ser at link etableres. 

Jeg koblet da opp en WEMOS D1 med 5V power, som routes til en USB kabel til RFX. RX og TX er ogsÄ koblet pÄ USB kabelen. Jeg ser nÄ at RFX powres, og den mottar (pÄ 433), men dette ser jeg ikke i ESP Link seriellkonsollet eller i UDP loggen. Ingen bevis for kommunikasjon mellom ESP og RFX.. Det er da TTL det gÄr i her ikkesant? Har prÞvd Ä bytte RX og TX..

• 2 uker senere...
Skrevet

Oppdaterer litt her ogsÄ: Skal man bruke ESPLink som wifi bro for RFXTRX mÄ RFX modifiseres. Bert sendte meg en instruksjon som ligger vedlagt. Han understreker at garanti ikke gjelder om man gjÞr det, men det er vel opplagt. ;)

Selv fant jeg en Beaglebone xM pĂ„ finn til en 100lapp, sĂ„ jeg kjĂžpte den, og skal sette den opp med OpenLuup og Altui interface. Dette skal i prinsippet fungere som en Vera, og gi samme output til loggesystemet mitt, som jeg ville bruke videre. Her kan jeg ogsĂ„ koble opp Z-Wave om jeg vil, sĂ„ da er flere muligheter Ă„pne. 

RS232 modification.pdf

• Thanks 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nÄ og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nÄ for Ä poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn pĂ„ siden automatisk.   Vis som en ordinĂŠr lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   TĂžm tekstverktĂžy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies pÄ din enhet for Ä gjÞre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.