Alpøy Skrevet 4. juni 2018 Skrevet 4. juni 2018 (endret) Liten heads up til de som har tabs stående her og der, til betjening, hadde en som "plutselig" sprakk opp (dvs. jeg har sett den har gått mer og mer opp i limingen uten at jeg skjønte sammenhengen). Det var batteriet som hadde begynt å ese ut og er tydeligvis ikke en ukjent sak når det kommer til Litium-ionbatteri...noe jeg lærte nå ? Ref.: https://www.howtogeek.com/244846/what-to-do-when-your-phone-or-laptop-has-a-swollen-battery/ Endret 4. juni 2018 av Alpøy 1 1 Siter
xibriz Skrevet 5. juni 2018 Skrevet 5. juni 2018 Det er ikke helt ukjent nei, og det kan være mange årsaker til at det skjer. Så lenge det ikke går hull på batteriet så berges man. Går det hull tar det fyr. Hvis du klarer å få ut batteriet kan det godt hende enheten fungerer med veggstrøm uten batteri, så man berges som regel Personlig så lagrer jeg alle batterier til mine radiostyrte ting i en brannsikker safe eller i brukte ammokasser fra militæret for å være sikker Siter
xibriz Skrevet 5. juni 2018 Skrevet 5. juni 2018 8 timer siden, petersv skrev: Interessant sammenligning: Hehe, jeg tror det er akkurat den videoen som er grunnlaget for hvordan jeg lager mine Siter
Alpøy Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Skrevet 6. juni 2018 ...Og dette går man å bærer på i lommen ? Siter
xibriz Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Vel... det er ganske mange hundre millioner enheter rundt om... tipper vi er nede på promillenivå når man ser på hvor mange som faktisk tar fyr. Men jeg har opplevd "oppblåsning" på ett radiostyrt batteri, og en Mac Book Air. En kompis fikk dette på en Mac Book Pro. Det vanligste er vel at batteriene blir tappet helt ut. Når man lagrer slike batteri over lang tid skal de ha rundt 70% strøm på seg. Altså kan det lønne seg å lade mobiler og nettbrett til 70% når de blir utdaterte og man legger de bort Siter
Alpøy Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Skrevet 6. juni 2018 (endret) Det er sant ;-) Noen som har noe logikk (switch av en eller annen produsent/type) på å slå av lading på Wallmount tabs? slik at batteriet får ladet seg litt ut i ny og ned... Endret 6. juni 2018 av Alpøy Siter
MortenB Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Kan man ikke bare bruke en Z-Wave strømplugg og kun aktivere den 1 time per dag eller noe liknende? Kanskje ikke den billigste løsningen, men Telldus sin har vært helt nede i 199 kr. Siter
Alpøy Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Skrevet 6. juni 2018 9 minutes ago, petersv said: Eller rett og slett ta ut batteriet.. Det er ikke nødvendigvis en lett operasjon og kan fort ødelegge tab/pad'en ? Siter
xibriz Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Da er det bare å vente til den åpner seg selv ? Siter
petersv Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 27 minutes ago, Alpøy said: Det er ikke nødvendigvis en lett operasjon og kan fort ødelegge tab/pad'en ? ifixit.com / youtube.com Vi er vel ganske nevenyttige her sånn gjevt over. Siter
Alpøy Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Skrevet 6. juni 2018 11 minutes ago, petersv said: ifixit.com / youtube.com Vi er vel ganske nevenyttige her sånn gjevt over. Hehe ja muligheten er der. Baksiden av medaljen er at garantien går ut vinduet Siter
petersv Skrevet 6. juni 2018 Skrevet 6. juni 2018 Bedre det enn å ikke ha noe vindu i det hele tatt å gå ut gjennom Ev. kun ha et eneste stort vindu i huset. Siter
Alpøy Skrevet 6. juni 2018 Forfatter Skrevet 6. juni 2018 (endret) Tja, hvis jeg følte at brannfaren var så stor så ville jeg ikke hatt de i utgangspunktet, samt måtte jeg ha hevet ut alle laptop'er, ipads og mobiler til hele familien for å sove om natten ;-) Risikoen for brannfare veid opp mot risikoen for å ødelegge tab'en samt miste garantien blir for min del at jeg går for å beholde enheten som den er... Endret 6. juni 2018 av Alpøy 1 Siter
Moskus Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Er det ikke et generelt problem at slike enheter ikke starter uten batteri, da? Det var det i det minste før i "gamle dager"... Men dette er en av grunnene til at jeg gradvis har gått over til RPi med touch-skjerm. Bygger muligens litt mer, men slipper batteri og er vesentlig mer fleksibelt. Siter
petersv Skrevet 7. juni 2018 Skrevet 7. juni 2018 Ipad har jeg erfart at starter fint uten batteri, men er sikkert avhengig av modell og merke. Man kan ev. lure med noen motstander, men usikker på hvordan det blir med lading da. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.