- 0
I startgropen på hjemmeautomasjon
-
Lignende innhold
-
- 20 svar
- 4 905 visninger
-
- 12 svar
- 2 443 visninger
-
- 7 svar
- 1 582 visninger
-
- 19 svar
- 2 726 visninger
-
- 14 svar
- 3 266 visninger
-
Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.
Spørsmål
Jolo
Hei!
Jeg ønsker å starte å automatisere leiligheten min, så tror jeg har kommet til riktig plass Jeg bor i en leilighet fra 2016 og den har mye potensiale for automasjon.
Det første som fikk med inn på temaet automasjon er egentlig ønske om å kunne automatisere solskjerming. Denne har en opp/ned bryter (se bilde) og jeg tror ikke jeg overdriver om jeg sier at man må holde inne knappen i 2 minutter for å kjøre den opp/ned. Dette fører til at de stort sett står nede om sommeren og oppe om vinteren. Jeg har lite erfaring med elektrisitet, men basert på utsende av bryteren antar jeg at det er 230V styring?? Har ikke åpnet opp denne bryteren enda.
Punkt to på listen er styring av ventilasjonsanlegg. Anlegget er et Flexit UNI 2. Dette har ett relativt simpelt kontrollpanel og ingen form for programmering. Det ønsker jeg å gjøre noe med I dokumentasjonen til anlegget har jeg funnet at det har to temperatursensorer, en for inne og en for ute-temperatur. Disse kan kanskje brukes, men jeg vil trolig også skaffe en til to andre sensorer som kan plasseres i leiligheten. Her er det vel mulig å også få inn luftkvalitet. I leiligheten er det også vannbåren varme (Uponor) i de fleste rom. Disse styres i dag av en termostat som egentlig fungerer bra, men skal ikke se bort ifra at disse også havner i ett automasjonssystem.
Ett siste punkt på listen er lys. Dette er ikke noe jeg ønsker å prioritere, men jeg ser jo helt klart at det hadde vært kult å hatt sånn "scener" som filmmodus, hvor solskjerming går ned, lys dimmes osv.
En fordel for meg er at jeg er ganske dreven på data, og har allerede en server som kjører 24/7 med linux kjerne og virtuelle maskiner for forskjellige oppgaver. Jeg ser for meg å sette opp en Ubuntu-server i en virtuell maskin for å håndtere hjemmeautomasjon. Litt programmering kan jeg også, så selve styring og automatikk-delen tror jeg skal gå grei. Hovedutfordringen min blir nok å fysisk installere styringsenheter. Her tenker jeg hovedsakelig å gå trådløst fordi det er vanskelig (for meg) å få trukket nye kabler i leiligheten.
Systemet jeg ønsker meg bør være fleksibelt og ha støtte for videre utvidelser. Jeg bruker Apple sitt økosystem på de fleste av mine enheter så det bør også kunne kommunisere med Apple Home.
Dette innlegget er ment som en introduksjon, og jeg tar gjerne imot tips til hvilken retning jeg bør gå for de forskjellige oppgavene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider
10 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.