Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så vidt begynt å sette meg inn i Homeseer, men har begrenset datakunnskap..... mildt sagt!

Har lagt inn en del devicer men nå er alle borte både Z-wave og RFXCom.

Under oppstart kommer dette frem, antar det har en sammenheng.

24.06.2018 11.02.11 ~!~Error~!~Failed to get version information from configuration database (invalid database), data NOT loaded.
24.06.2018 11.02.13 ~!~Starting Plug-In~!~Initializing plugin Z-Wave ...
24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Plugin Z-Wave started successfully in 523 milliseconds

24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Initializing plugin RFXCOM ...

24.06.2018 11.02.14 ~!~Starting Plug-In~!~Plugin RFXCOM started successfully in 149 milliseconds
Startup Complete, 1 errors detected, check the log for more information.

Er det forresten noen i nærheten av Trondheim-Malvik som kunne hjelpe meg med å sette opp et greit hjemmenettverk med en ny Altibox hjemmesentral,  inkl. grunnleggende innstillinger for å få overvåkingskamera, homeseer og et brukbart wifi oppsett til å fungere tilfredsstillende.  Litt betaling skal vel ordne seg også...

Skrevet

Steng HomeSeer. Gå til "c:\program files (x86)\HomeSeer HS3" og se om du finner en fil som slutter på .journal i Data-katalogen. Hvis den finnes, så slett den.

Skrevet (endret)

Kjører du Windows? Har det tilfeldigvis blitt foretatt en tvangsrestart pga Windows Update? I så fall blir databasen ofte korrupt... det ligger 10 backupfiler av den i Data-mappa, stopp HS og prøv å døp om den nyeste «Homeseer_XX.hsd»-fila og erstatt «HomeSeerData.hsd» (ta backup av den først!). Start så HS igjen. 

2 timer siden, RoRy skrev:

Er det forresten noen i nærheten av Trondheim-Malvik som kunne hjelpe meg med å sette opp et greit hjemmenettverk med en ny Altibox hjemmesentral,  inkl. grunnleggende innstillinger for å få overvåkingskamera, homeseer og et brukbart wifi oppsett til å fungere tilfredsstillende.  Litt betaling skal vel ordne seg også...

Jeg bor i Trondheim og driver faktisk et lite IT-firma. :) men, har ingen erfaring med Altibox... skal du bruke deres sentral som ruter eller skal du ha en annen etter den? Skal du kjører flere nett (VLAN)?

EDIT: Prøv @Moskus sitt forslag først. :) 

Endret av ZoRaC
Skrevet

Moskus: Finner ingen .journal i Data-katalogen.

ZoRaC: Eneste jeg finner er dette (se utklipp under)

Hvis ikke, er det eneste jeg finner HomeSeerData.hsd

2 timer siden, ZoRaC skrev:

Jeg bor i Trondheim og driver faktisk et lite IT-firma. :) men, har ingen erfaring med Altibox... skal du bruke deres sentral som ruter eller skal du ha en annen etter den? Skal du kjører flere nett (VLAN)?

IT-Firma.. hørtes dyrt ut ? 

Bør jeg ha flere nett? VLAN hva er det? (skjønner det når du skriver slik).Det er på dette nivået jeg er?

Det eneste jeg vet er at jeg ønsker er: at ting virker, og er enkelt.  (i den grad det går)

Ståa er slik:

Enebolig 3.etg. utleie i kjeller.

Cat.6 fra tekn.rom til de fleste rom.

Altibox FMG3542 sentral, 1 stk. ASUS RT-AC66U, og 1 Stk. ASUS RT-AC87U

Ønsker god wi-fi inne og ute på terrasse.

Har en  PC med windows dedikert til Smarthus, Homeseer og Hikvision-kameraer, få dette i gang, med automatisk oppstart etter stømbrudd (kameraer virker i dag på Mac`n) 

Få kamera og smarthus tilgjengelig på telefonen når jeg ikke er hjemme.

Har allerede pådratt meg en real sprekk på boligbygginga...........?

image.png.e5a95b544e9621916bf52fb2f0a75348.png

Skrevet
2 minutter siden, RoRy skrev:

ZoRaC: Eneste jeg finner er dette (se utklipp under)

Hvis ikke, er det eneste jeg finner HomeSeerData.hsd

Ingen andre HomeSeerData-filer i Data-katalogen? Jeg har 11 HomeSeerData i min Data-katalog...

Skrevet
35 minutter siden, RoRy skrev:

IT-Firma.. hørtes dyrt ut 1f605.png 

Ikke nødvendigvis - er et lite enkeltpersonforetak, slik at jeg kan fakturere når jeg hjelper fjerne bekjente. :) 

36 minutter siden, RoRy skrev:

Bør jeg ha flere nett? VLAN hva er det? (skjønner det når du skriver slik).Det er på dette nivået jeg er1f628.png

Det eneste jeg vet er at jeg ønsker er: at ting virker, og er enkelt.  (i den grad det går)

Jeg har egne nett for våre PCer/mobiler, gjester, IoT, servere og kamera. VLAN kan enkelt forklares som flere nettverk på samme switcher/ruter, men som er isolert fra hverandre. Når kameraserveren skal laste opp et bilde til HomeSeer, så må jeg spesifikt åpne for det i brannmuren (ruteren). 

Separering gir økt sikkerhet, men øker kompleksiteten. Mulig det ikke passer for deg, slik du beskriver det. :) 

38 minutter siden, RoRy skrev:

Ståa er slik:

Enebolig 3.etg. utleie i kjeller.

Cat.6 fra tekn.rom til de fleste rom.

Altibox FMG3542 sentral, 1 stk. ASUS RT-AC66U, og 1 Stk. ASUS RT-AC87U

Ønsker god wi-fi inne og ute på terrasse.

Trenger du sende både TV og Internett over samme Cat6-kabel noe sted? Det kompliserer i så fall en del..

Hvis ikke ville jeg nok satt Altibox i bromodus, 87 i 3. Etg som ruter og 66 i 1. Etg som aksesspunkt. Kabelforbindelse mellom dem. 

Så vidt jeg husker har Asus gjestenett-funksjon. Det ville jeg brukt mot utleiedelen. :) 

Skrevet

Backup.. Hadde ikke kommet så langt nei?

Dobbel cat6 til alle kontakter, så tv/data hver for seg. Alt unntatt bærbart er/skal være kablet tenkte jeg. Har 500/500 Mbps linje og ønsker høyest mulig hastighet rundt baut.

Min tanke var å bruke 66 i leiligheten... men hva vet jeg...

Tja, kunne jo tatt en kjapp prat over tlf. angående en liten faktura?

Du kan jo ringe meg når det passer på tlf.90092123

Skrevet
1 time siden, RoRy skrev:

Min tanke var å bruke 66 i leiligheten... men hva vet jeg...

Kan være et alternativ det også, og da 87 i 2. Etg. Kommer veldig an på bygningen, materialer, osv. Ved å ha dem i 1./3. så får du trolig best dekning og leietaker Ok-dekning. :) må nesten prøve seg litt frem. 

1 time siden, RoRy skrev:

Tja, kunne jo tatt en kjapp prat over tlf. angående en liten faktura1f913.png

Jeg har en uke igjen i min ordinære jobb før jeg tar ferie, så det er litt travelt for tiden. Har nok ikke noe ledig tid før etter ferien, dessverre... :( 

Skrevet

Den er grei, ingen krise.

Har jo bodd i dumme hus i mange tiår, og det funker fint det også?

Uansett en fin hobby om vinteren, det er mye annet enn PC som frister når det er sommer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.