Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom på denne ideen litt sent, men mulig jeg blir å gjennomføre det. Jeg har holdt på å grave ned søyler i forbindelse med fundament til veranda. Da er det alltid snakk om å grave seg ned til under teledybde eller isolere.

Det hadde vært kult å gravd ned en temperatursensor for å måle temperaturen i bakken når man allerede holder på å grave :)

Så da tenker jeg å grave ned ett 16mm rør med en ethernet-kabel og en simpel temperatursensor i enden (LM35 eller lignende). Jeg tror jeg har noe Plastidip jeg kan bruke for å hindre korrosjon.

Jeg støper søylene i papprør. Ville dere lagt røret med temperatursensoren i papprøret som blir fylt med betong, eller utenfor?

Skrevet

Jeg er egentlig ferdig å grave, men kan støpe en til søyle bare for dette prosjektet. Men da er det kanskje like greit å grave ett eget hull midt mellom søylene en plass?

Skrevet

Du kan jo strekke to rør, ett inn i papprøret, og ett igjennom? Se mine fantastiske paint-skills som forklarer hva jeg mener :)

image.png.5e119c2b828ba21f8d5934a0226c424a.png

Grått er da grus eller hva du bruker, og rød/blå er rør. DS1820 er rimelige sensorer du kan trykke ned i der. Det vil oppstå et svakt punkt i blått rør i utgangen av betongen, men tipper det vil gå greit. Det skal vel ikke være noe bevegelse der :)

Skrevet (endret)

Jeg satt på pauserommet å utvidet ideen litt. En ethernetkabel kan jo i teorien klare 6 stk DS1820 f.eks.

Hva om jeg fester 4-6 sensorer med 20 cm mellomrom på en kabel å graver den ned uten noe rør? Da vil jeg jo kunne finne ca. teledybde.

Edit: Disse i passelig avstand ser jo fine ut: https://www.ebay.com/itm/5X-DS1820-Waterproof-DS18b20-Digital-Thermal-probe-temperature-sensor-Arduino/361952633484?hash=item54460ee28c:g:gt8AAOSw7U5Y-3L9

Endret av xibriz
Skrevet
22 minutes ago, xibriz said:

Jeg satt på pauserommet å utvidet ideen litt. En ethernetkabel kan jo i teorien klare 6 stk DS1820 f.eks.

Hva om jeg fester 4-6 sensorer med 20 cm mellomrom på en kabel å graver den ned uten noe rør? Da vil jeg jo kunne finne ca. teledybde.

Siden sensorene er 1-wire og baserer seg på 3 ledere, så kan du vel i teorien ha ekstremt mye mer enn 4-6 sensorer. I praksis er det vel litt annerledes dog.

• 1 måned senere...
Skrevet
På 29.6.2018 den 9.43, fiLLLip skrev:

Siden sensorene er 1-wire og baserer seg på 3 ledere, så kan du vel i teorien ha ekstremt mye mer enn 4-6 sensorer.

Litt gammel tråd, men nevner det likevel da det synes som om mange ikke er klar over muligheten med DS18B20.

Ja det går fint å montere mange DS18B20 på samme "tråd",

(Benytter helst 3 eller 4 tråder telefonledning + Rj11 kontakter. )

Har fått problemer med 5-6 stk og langt strekk (én på ca 50 meter.).

Det viste seg at strømforsyningen var for svak (1A) . Skiftet til 2A, da gikk det "meget bedre".

Ved lange strekk:

Det skal være mulig å koble til "ekstra strøm" direkte nær  DS18B20, men har ikke forsøkt dette.

Står endel her: https://datasheets.maximintegrated.com/en/ds/DS18B20.pdf

Og her: https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Sensors/Temp/DS18B20.pdf

80 -100 meter er testet, ok.

Har etterhvert ganske mange (20-30) DS18B20, vesentlig inne, men også noen ute:

- Måle lufttemp hjemme og på hytta.

- På toppen av borehull for vann.

- i sluk ute

- i kum under varmepumpe

- nedgravd i 16mm trekkrør.

Kombinerer disse med varmekabel i nærheten for å holde temp over frysepunkt.
(Bla for å unngå tele i gangvei.)

Benytter selvregulerende varmekabler.

Testet en 10 meter varmekable; Den trekker ca 70 watt ved 15 grader pluss.

Syntes det var unødig mye og har derfor montert ekstra styringer.

Holder temperatur litt over +2 grader.

Overføring via http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3, 433Mhz til Telldus zNet.

Benytter div zwave-brytere, montert beskyttet for vær&vind. 

DS18B20 kjøpes på eBay for "noen få kroner" pr stk.

Finnes både i kapslet utgave med ca 1m ledning (som vist av xibriz ovenfor) og ikke kapslet.

Benytter etterhvert  disse som tempgiver til alt der hvor det passer/er mulig.

Mye mer stabile enn stort sett alt annet av tempgivere.

Trenger ikke batterier og beholder "adressen" ved evt strømbrudd.

• Like 1
  • Thanks 1
Skrevet (endret)

Takk for at du deler erfaringene :)

Tråden er ikke så gammel for prosjektet har ikke startet enda :P

Jeg har fått tak i DS18B20 faktisk så jeg tenkte jeg skulle gjennomføre dette før bakken fryser. 

Strekket blir nok ca. 20 meter fra temp til esp. 

Endret av xibriz

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.