Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes det en oversikt over hvilke z-wave dimmere og led downlights som passer sammen? Har z-wave dimmerprodusentene laget en liste over hva som går sammen med deres dimmere eller finnes det en oversikt her på Hjemmeautomasjon der brukere har testet hva som virker mot hverandre?

 

Jeg har per nå en Fibaro Dimmer 2 som jeg har brukt for å teste mot ulike downlight:

  • SG Junistar Gyro 8w 2700k virker greit (synes jeg ser litt flimring på noen nivåer men er ikke sikker), men nå kommer den bare i 6w og den har jeg ikke fått testet.
  • Etman Etled 360 led downlight (dim 2 warm) stengte ned når den kom over en viss lysstyrke. Klarte heller ikke kalibreringen ved oppstart.

 

Er det tilstrekkelig å teste med en spott av hver modell eller bør en koble opp flere samtidig? 

Jeg skal handle inn ca 100 spotter så blir fort en god slump med penger. Ønsker å kjøpe en spott som kan gå mot ulike dimmere, gir godt lys og samtidig ikke koster skjorten. Noen plasser er det ønskelig med dim to warm. Tenker kanskje å bruke HeatIt z-dim om/når den kommer, men kommer til å kjøpe downlight før den kommer på markedet. Finnes det en downlight som virker med alt og er trygg å satse på? 

Skrevet
På ‎18‎.‎07‎.‎2018 den 14.25, SBT skrev:

Finnes det en oversikt over hvilke z-wave dimmere og led downlights som passer sammen?

Problemet er at det finnes altfor mange forskjellige downlights å teste.

 

På ‎18‎.‎07‎.‎2018 den 14.25, SBT skrev:

Er det tilstrekkelig å teste med en spott av hver modell eller bør en koble opp flere samtidig? 

Det kan være for lite, men: Hvis det fungerer med én så skal det mye til at det ikke fungerer med flere. :) 

… så lenge du ikke overstiger maksimal kapasitet på Fibaro Dimmer 2.

Skrevet
På ‎20‎.‎07‎.‎2018 den 22.21, arneolav skrev:

Du bør benytte armaturer med utskiftbare lyskilder, f.eks GU10.

Tja... smak og behag.

  • 1 måned senere...
Skrevet (endret)

Litt sent ute her, men men. GU10 er ikke anbefalt på grunn av at da må man ha 2-polet brudd foran lyskilden på bad og utendørs. I tillegg passer ikke GU10 inn i nye downlightkasser (48mm lekter). Dette gjelder nye boliger, men gjelder da også når man rehabiliterer bolig og har begrenset plass i ny himling.

Endret av Kai-Roger Kolseth
Skrevet
18 timer siden, Kai-Roger Kolseth skrev:

Litt sent ute her, men men. GU10 er ikke anbefalt på grunn av at da må man ha 2-polet brudd foran lyskilden på bad og utendørs.

Det går fint, den to-polet brudd installerer man i sikringsskapet hvis man ikke har en fra før. :)

Skrevet
8 minutter siden, Moskus skrev:

Det går fint, den to-polet brudd installerer man i sikringsskapet hvis man ikke har en fra før. :)

 

Ja det kommer litt an på om elektrikeren ønsker å risikovurdere jobben på denne måten. Mye forskjellige meninger blant fagfolkene ang. dette ☺️

  • Like 1
Skrevet

Tja... det finnes jo noen vanskelige elektrikere, akkurat som det finnes vanskelige folk i alle bransjer, men de fleste er nok positive til denne tilnærmingen. Hvis du får en vanskelig en, så burde konkurransen være såpass hard at det ikke er store problemer med å finne en ny. ;) 

Skrevet

Hehe. Det har nå nødvendigvis ikke med hvor vanskelig elektrikeren er, men heller hvor romslige det lokale el-tilsynet i området er. Er tilsynet i ditt område strenge på at elektrikeren ikke skal vurderer sikringen som et lett tilgjengelig 2-polet brudd for badet, så er mange elektrikere nervøse for å gjøre nettopp denne vurderingen. Å bruke sikringen er litt gråsoneinstallasjon med mange varierte meninger rundt om i landet.

Eg for min del foretrekker å bare putte ett billig boksmontert 2-polet rele i en veggboks (bigbox eller ekstern boks), som så blir trigget av en 1-polet smarthuskomponent . Dette gjelder forsåvidt bare Speilbelysning på bad og utelamper når vi kommer til nye boliger og det generelt er SELV lyskilder i takene (Led spotter med fast led-driver etc.).

Eg var på ett kurs for siste utgave av elektrikerbibelen for noen uker siden. Nå har de i klartekst skrevet at det ikke er nødvendig med 2-polet brudd for speilbelysning på bad, om belysningen har en slik utforming at lyskilden ikke er ment å byttes av sluttbruker selv.

Skrevet (endret)

Ja og så en ting til. Direkte styring av gammel lysrørsarmatur over speil på bad er ikke særlig kjekt for smarthusreleet. Mye spenningshopp over smarthusreleet når en skrur av armaturet. Da er det bedre å ha ett billig boksmontert rele i mellom som tar støyten, og er billig å skifte ut. Men de boksmonterte releene eg bruker tåler 160A i 20ms, så de er hinsides mer robuste enn Fibaro smarthusrele. Eg vil anta de er udødelige...

Endret av Kai-Roger Kolseth
Skrevet
1 time siden, Kai-Roger Kolseth skrev:

Å bruke sikringen er litt gråsoneinstallasjon med mange varierte meninger rundt om i landet.

 

Jeg tror @Moskus mente å sette inn en vanlig topolt bryter i sikringsskapet, etter sikringen. :) 

Skrevet
2 minutter siden, ZoRaC skrev:

 

Jeg tror @Moskus mente å sette inn en vanlig topolt bryter i sikringsskapet, etter sikringen. :) 

 

Ja men det går egentlig for det samme. Kanskje noen få % av elektrikerene sitter på en litt bedre følelse når arbeidsdagen er over ?

Skrevet

Etter det jeg hører vil de aller fleste, og det inkluderer el-tilsyn, vil godkjenne den løsningen. Kan ikke se at det er et problem for noen. :) 

Skrevet (endret)

Siden det "ikke er et problem for noen", så er det nå litt merkelig at mesteparten bruker 2+1 bryter på badene i sine smarthus. Kanskje installatørene skulle tatt en prat med deg ang. hvordan man skal tolke normene, så de slapp å gjøre så mye unødvendig installering ?

Endret av Kai-Roger Kolseth
  • Like 1
Skrevet
24 minutter siden, Kai-Roger Kolseth skrev:

så er det nå litt merkelig at mesteparten bruker 2+1 bryter på badene i sine smarthus.

Er det merkelig? De fleste smarthus er ettermonterte. Dermed har man ikke anledning til å legge egen kurs til badet, og dermed setter man den to-polte bryteren der den alltid har vært. ;) 

Skrevet

Dette kan vi dra ut i det lengste . Men for å legge litt tyngde på det eg skriver, så viser eg til en pressisering DSB har gjort i forhold til elsikkerhet nr. 71.

Der kan du lese direkte ut fra teksten under at DSB mener en bryter som sørger for et 2-polet brudd skal være plassert inne i selve baderommet, men ved mindre baderom kan den plasseres på utsiden av baderommet.

 

Siden ordlyden deres er "det er mest aktuelt", så er det plutselig rom for tolkning, og derav forskjellig praksis på dette rundt om i vårt lange land. Hvordan firmaene gjør det rundt i ditt distrikt kan eg ikke svare på, men i de 2-3.000 boligen eg har vært innom og jobbet her på vestlandet, så har eg aldri noen sinne sett 2-polet bryter for baderomsbelysning plassert i ett sikringskap.

 

Pressisering Elsikkerhet nr. 71:

For å unngå farlige situasjoner må betjeningsbrytere for allpolig brudd kunne identifiseres på en slik måte at det ikke er tvil om hvilket utstyr disse opererer. Dette kan løses ved plassering eller merking. Bryter skal også indikere frakoblet posisjon på en entydig måte. Det er ikke krav til at betjeningsbrytere er allpolige men at de sørger for allpolig brudd. Et eksempel på dette er EIB systemer der betjeningsbryter styrer relebokser med allpolig brudd.

I noen tilfeller kan det være aktuelt å plassere bryter utenfor baderommet - spesielt der badet er lite og bryter ikke tilfredsstiller kravet til plassering i sone 2 (IP44). For større bad vil det være mest aktuelt å plassere brytere i selve rommet. Dessuten er det viktig at belysning har egen bryter med allpolig brudd slik at lyset kan være på under arbeid på frakoblet utstyr. Dersom lysarmatur har innebygget bryter må det installeres en ekstra bryter med allpolig frakobling foran denne.

Skrevet
6 minutter siden, Kai-Roger Kolseth skrev:

Hvordan firmaene gjør det rundt i ditt distrikt kan eg ikke svare på, men i de 2-3.000 boligen eg har vært innom og jobbet her på vestlandet, så har eg aldri noen sinne sett 2-polet bryter for baderomsbelysning plassert i ett sikringskap.

Jeg sier ikke at det er en vanlig løsning. ;) De aller fleste boliger blir ikke bygget med tanke på å ha en Fibaro Dimmer 2 (som jo er enpolet). Det vanligste er å ha 2-polet brudd i bryter på utsiden av badet, ingen har noen gang sagt noe annet.

 

39 minutter siden, Kai-Roger Kolseth skrev:

Dette kan vi dra ut i det lengste

Da skal jeg oppsummere, og så setter vi strek. :)

  • Hvis du skal trekke ny kurs til badet (kanskje fordi du bygger nytt eller pusser opp), så få elektrikeren til å legge det to-polte bruddet i sikringsskapet.
  • Hvis det ikke er mulig, f.eks. fordi kursen ikke bare dekker badet, må du ha et to-polet brudd ved badet istedenfor.

Sånn. Her er en 

-

Skrevet

Nja det var nå dine ord. Er det noe som er sikkert, så er det at man ikke ha en 2-polet bryter i sikringskapet som tar strømmen på alt på badet. Om en elektriker tolker ting dit at man kan legge 2-polet brudd for speilbelysning i sikringsskapet (noe eg ikke praktiserer), så vil et minimum være at den bryteren bare tar selve speillyset. Alt det andre på badet skal ikke kobles på denne bryteren. Og jo større avstand sikringskapet har fra badet, des mer tvilsom vil en slik løsning bli.

 

Eg tror vi avslutter denne diskusjonen slik. Det faglige og alle fagbøkene har eg god kontroll på. Om du kan henvise til normer og forskrifter som motbeviser mine argumenter, eller kan bevise dine argumenter, så skal eg vurdere å gi etter.

 

  • Like 1
Skrevet

Jeg og elektrikeren min er iallfall enige, vi er i gang med å bygge på huset. Så problemet er selvfølgelig løsbart, og jeg slipper å ha en ekstra unødvendig bryter på utsiden av skapet. :)

 

Jeg har jo ikke kommet på denne løsningen selv, andre her gjør det samme. Forrige elektriker for oss foreslo dette allerede da vi flyttet inn i 2012, men da måtte vi trekke om en del, så det ble ikke gjort. Så det ble heller en Merten 2-polet Z-wave bryter istedenfor.

Skrevet

Det viktigste er jo at du har ryggen klar :)

 

Når det gjelder den elektriske installasjonen i boliger, så er det eier av bolig som er ansvarlig at alt er iht. normer of forskrifter. Men rent juridisk har høyesterett hatt en referansesak ang. dette ansvarsforhold, der konklusjonen er at elektrofirmaet som gjorde jobben er ansvarlig for det som de har utført i 13 år.

 

Dvs. at du har ryggen klar i inntil 13 år, eller til elektrofirmaet går konkurs og du ikke har noen å skylde på lenger  :) 

 

Merten 2-polet bryter er jo en løsning, men eg likte ikke helt det produktet. Eg bruker heller en Fibaro switch som styrer ett billig 2-polet rele som er beregnet for montering i veggboks.

 

 

 

Skrevet

Men du. Siden du bygger nytt nå, så kan du nå bare kjøpe en moderne led belysning til speilet ditt, eller kjøpe speil med led stripe bak glassfelt (SELV belysning uten "utskiftbare" lyskilder). Da slipper du jo å tenke 2-polt brudd i det hele tatt. Du tenker vel ikke å montere tradisjonelt lysrørsarmatur i nytt hus?

 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.