aleks Skrevet 26. juli 2018 Del Skrevet 26. juli 2018 Jeg har en 32A salto elbillader (gamle grå typen), så ikke smart i heletatt. Hører dog rykter om disse faktisk har en modbus kobling - og jeg vet de har datainterface (da elektriker koblet seg til den en gang da på påstod de måtte sette den til 25A grunnet Hafslund klaget) - noen som har erfaring me då koble seg til disse for å kunne styre f.eks output og ellers lading. Hadde vært ekstremt bra å kunne direktestyre både output etter f.eks hvor mye overskuddstrøm jeg har fra solpaneler, og lading ihht strømpris uten å benytte seg av tjenester som tibber (ønsker egenkontroll). Er en BMW I3 som skal styres. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 28. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2018 Det må være noen muligheter her. Elektrikere her inne? Åpnet den opp, og den har jo interface, så kanskje noen kunne hjulpet meg her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 28. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2018 Mener jeg har kommet fram til at dette er vanlig modbus med B og A på TX og TR / DATA + og - ; Får se hva som er mulig å få til. Burde jo være interesse her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oskaten Skrevet 28. juli 2018 Del Skrevet 28. juli 2018 Det er nok rett ja, ser det står RS-485 på eine tilkoplinga der. Har du sjekka manualen om det står noko av interesse der?Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 28. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2018 4 minutes ago, oskaten said: Det er nok rett ja, ser det står RS-485 på eine tilkoplinga der. Har du sjekka manualen om det står noko av interesse der? Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Yes, har funnet alle kodene nå. Må bare få interfacet til å fungere så kan vi automatisere nesten alt på disse laderne. Nevner f.eks - Lading av / på - Maks ladestyrke - Ladestyrke nå - Overkjøre Hafslund sin 25A-grense (hvis en har 32A lader) - Manuell / Automatisk lading - Deling av ladestyrke mellom flere elbiler 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2018 Hadde ikke flere max485 moduler så bestilt flere via DHL. Tenkte å kjøre en enkel nodemcu med max485 som henter strøm i laderen og da kan leve livet sitt inni med kobliymot feks Home assistant, evt mqtt. For min del synes jeg i hvert fall det er interessant med en smart ladestasjon uten noe tilknytning til cloud. Tenker å bruke samme teknikk mot solpanel invertere (kjører mqtt i dag på dem). Da er det bare ams så har jeg full lokal kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oskaten Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Beste løysinga det med lokal styring [emoji846]Er det Home Assistant du brukar? Det har vel addon til modbus?Sent fra min SM-G930F via Tapatalk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 29. juli 2018 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2018 Ja kjører Home Assistant som har komponent for modbus, men trenger enda en transciever som må kjøre. Så da må en Home Assistant -> IP/WIFI -> NodeMCU/Arduino -> RS tranciever -> Salto Egentlig ikke så komplekst opplegg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 12. august 2018 Forfatter Del Skrevet 12. august 2018 Dette fungerte bra. Har kommer til med enn 2211 og fungerte perfect med tcp queries I none red. Eneste jeg har skirt med er æfåden I m modus og else av faktisk forbruk. Nonenerfaring med det? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StenO Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Denne er jeg interessert i å henge på. Hva har du funnet ut av? Kan vel strengt tatt bruke kortet som er utviklet her: og programmere litt om så har vi hele laderen on-line :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 (endret) Det eneste jeg sliter litt med er å kunne lese hvor mye som hentes ut fra laderen på det aktuelle tidspunktet. Kjøpte en HF2211 som konverteter diverse input til TCP/UDP/Telnet etc i direkte passthrough. Ved å koble RS485 porten på laderen direkte til den var det bare å sende en enkel kommando til Salto boksen for følgende 1. Sette maks / minimum ladestyrke (pass på systemet er dimensjonert for større hvis en gjør dette) <- Dette er grunnen til mange kjøper en 16-20A lader med 32A kabler og sikringer for å skru opp til 32A. Ladestasjonene støtter opp til 80A, og er bare programvareendring mellom dem. 2. Starte / stoppe lading 3. Sette maks ladestyrke on the fly til preset A (i gjeldende ladesyklus) 4. Sette ladestyrke i PWM fra 8 - 100% i intervaller 5. Mulighet for å seriekoble ladestasjoner ved å gi hver egen ID 6. Sjekke feilkoder 7. Kontrollere alle statuskoder 8. Sjekke om bil er koblet til 9. Resette koblingsyklusen 10. Resette feilkode f.eks ved feil i lading 11. Lese ut ADC-tallene (det var her jeg hadde håpet på å kunne lese ut W-forbruk, men tror ikke jeg får noe fornuftig ut av det. Får data, men usikker på om det er mulig å regne ut W-forbruk av ADC Pos / NEG / U Har allerede alt dette fungerende i Node-RED og Home Assistant - usikker på hvordan jeg skal slippe koden - som en NR flow, et script eller HA komponent. Endret 14. august 2018 av aleks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StenO Skrevet 14. august 2018 Del Skrevet 14. august 2018 Flottings. Kan tenke meg slipp av kode på alle de tre du nevner :-) Lurer litt på om du har lenke til noen form for dokumentasjon på grensesnittet (som du ikke har funnet ut av selv). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 1 minute ago, StenO said: Flottings. Kan tenke meg slipp av kode på alle de tre du nevner :-) Lurer litt på om du har lenke til noen form for dokumentasjon på grensesnittet (som du ikke har funnet ut av selv). Selveste kodene for salto-boksen er faktisk åpen informasjon, ettersom de bruker en kontroller som har lagt ut dokumentasjonen på den, så egentlig er det ikke mye hacking eller reverse eng inne i bildet - alt er basert på offisielle koder og vil ikke engang påvirke garantien da pluggen ligger faktisk klar inni boksen. Regner med de fleste som faktisk har kjøpt en 32A lader ønsker å gjøre dette, da elektriker setter den pr standard til maks 25A siden Hafslund sier det. Dette kan du lett endre selv (igjen hvis du faktisk bestilte 32A, har 32A sikring i skap, tykke nok kabler og er nok en 40A sikring i selveste saltoen). 001170657-an-01-de-EVSE_LADEUEBERWACHUNG_IEC_61851_1_MODE_3.pdf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 14. august 2018 Forfatter Del Skrevet 14. august 2018 Fikk svar fra produsenten og en kan ikke sjekke W-output fra kontrolleren. Kanskje ikke umulig - noen med noe elektrokunnskap som kanskje vet noe om dette? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JensP Skrevet 5. november 2018 Del Skrevet 5. november 2018 Hei, vet du om det er mulig å lese ladestatus på bilen via com porten på laderen? Ønsker å stoppe lading på 80%. Jens Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Are Skrevet 24. april 2019 Del Skrevet 24. april 2019 Hei, er På 14.8.2018 den 14.06, aleks skrev: Det eneste jeg sliter litt med er å kunne lese hvor mye som hentes ut fra laderen på det aktuelle tidspunktet. Kjøpte en HF2211 som konverteter diverse input til TCP/UDP/Telnet etc i direkte passthrough. Ved å koble RS485 porten på laderen direkte til den var det bare å sende en enkel kommando til Salto boksen for følgende 1. Sette maks / minimum ladestyrke (pass på systemet er dimensjonert for større hvis en gjør dette) <- Dette er grunnen til mange kjøper en 16-20A lader med 32A kabler og sikringer for å skru opp til 32A. Ladestasjonene støtter opp til 80A, og er bare programvareendring mellom dem. 2. Starte / stoppe lading 3. Sette maks ladestyrke on the fly til preset A (i gjeldende ladesyklus) 4. Sette ladestyrke i PWM fra 8 - 100% i intervaller 5. Mulighet for å seriekoble ladestasjoner ved å gi hver egen ID 6. Sjekke feilkoder 7. Kontrollere alle statuskoder 8. Sjekke om bil er koblet til 9. Resette koblingsyklusen 10. Resette feilkode f.eks ved feil i lading 11. Lese ut ADC-tallene (det var her jeg hadde håpet på å kunne lese ut W-forbruk, men tror ikke jeg får noe fornuftig ut av det. Får data, men usikker på om det er mulig å regne ut W-forbruk av ADC Pos / NEG / U Har allerede alt dette fungerende i Node-RED og Home Assistant - usikker på hvordan jeg skal slippe koden - som en NR flow, et script eller HA komponent. Hei, helt ny her, og holder på med å bygge opp Home Assistant. Det du har gjort opp mot elbil-lader treffer akkurat et av mine neste punkt på lista Er du villig til å dele NR-flow til denne og ev HA integrasjon? Har du brukt Modbus over TCP -komponenten til HA direkte i kontakt med HF2211? Og til slutt: Er det plass til HF2211 inne i saltoboksen, eller har du dradd ut kabel ? (Tenker på la kabel gå inn i huset i lag med power, om det ikkje blir for masse støy på kabelen). Helsing Odd Are Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aleks Skrevet 24. april 2019 Forfatter Del Skrevet 24. april 2019 Jeg skal lage en HA-komponent for den med en gang jeg får tid. Jeg brukte TCP til Modbus i NR, men når jeg lager en komponent er jeg litt usikker på hvilke rute jeg går. for å unngå for mange kjøp Vurderer egentlig en vanlig modbus to usb stick i en RPI hvor jeg kan samkjøre AMS-måleren, og sendte dette rett ut på MQTT. Da vil alle smartsystemer kunne bruke den. Enkleste er å kjøpe en telefonkabel (rj12) og dra ut av saltoboksen til hvor du evt vil terminere den. Du KAN potensielt plassere en HF2211 i saltoboksen og hente ut volt etc i den, men da kan garantien gå fyken hvis en skal koble seg på sikringene i boksen. Slik den ser ut nå er det faktisk en rj12-kobling i boksen du kan bruke og plugge rett i. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Odd Are Skrevet 25. april 2019 Del Skrevet 25. april 2019 Takk for tips Når du snakker om HA-komponent, er det då snakk om ein egen "Custom Component" som tar for seg heile integrasjonen ? Eg har bestilt meg en MAX485 i første omgang. Mulig eg faktisk kan strekke kabel helt til RPI som kjører HA. Får eg det ikkje til ser det ut som HF2211 er best (må ellers pakke inn MAX485, NodeMCU i boks og ha egen powersupply, så havner vel i samme leia på pris). Kjem sikkert innom igjen når den fysiske integrasjonen er på plass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
StenO Skrevet 20. november 2021 Del Skrevet 20. november 2021 Gammel tråd. Finnes det noe dokumentasjon som et resultat av arbeidet her? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ant Skrevet 28. august 2023 Del Skrevet 28. august 2023 Også intressert i å vite om dette lar seg gjøre over skyen. Finnes det f.eks wifi enheter som kan kobles inn på salto boxen. Ladboxen er plassert i felles garasje en bit bort fra huset, men har egen wifi ruter i bilen (for barna når vi er på ferie). Funker denne? http://www.hi-flying.com/elfin-ew1x-rs232-rs485-to-wi-fi Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ant Skrevet 30. august 2023 Del Skrevet 30. august 2023 aleks skrev (På 14.8.2018 den 14.06): Det eneste jeg sliter litt med er å kunne lese hvor mye som hentes ut fra laderen på det aktuelle tidspunktet. Kjøpte en HF2211 som konverteter diverse input til TCP/UDP/Telnet etc i direkte passthrough. Ved å koble RS485 porten på laderen direkte til den var det bare å sende en enkel kommando til Salto boksen for følgende 1. Sette maks / minimum ladestyrke (pass på systemet er dimensjonert for større hvis en gjør dette) <- Dette er grunnen til mange kjøper en 16-20A lader med 32A kabler og sikringer for å skru opp til 32A. Ladestasjonene støtter opp til 80A, og er bare programvareendring mellom dem. 2. Starte / stoppe lading 3. Sette maks ladestyrke on the fly til preset A (i gjeldende ladesyklus) 4. Sette ladestyrke i PWM fra 8 - 100% i intervaller 5. Mulighet for å seriekoble ladestasjoner ved å gi hver egen ID 6. Sjekke feilkoder 7. Kontrollere alle statuskoder 8. Sjekke om bil er koblet til 9. Resette koblingsyklusen 10. Resette feilkode f.eks ved feil i lading 11. Lese ut ADC-tallene (det var her jeg hadde håpet på å kunne lese ut W-forbruk, men tror ikke jeg får noe fornuftig ut av det. Får data, men usikker på om det er mulig å regne ut W-forbruk av ADC Pos / NEG / U Har allerede alt dette fungerende i Node-RED og Home Assistant - usikker på hvordan jeg skal slippe koden - som en NR flow, et script eller HA komponent. @aleks Har gått til innkjøp av en hf2211. Har prøvd å lese pdfen du linket til, men ikke helt 100 på at jeg skjønner hvordan selve kommandoen ser ut og er litt redd å kluss noe til. Så, kunne du bare gitt et eksempel på hvordan selve kommandoen/koden ser ut på de du nevner over så skal jeg nok klare å liste ut hvordan jeg sender øvrige kommandoer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Toremick Skrevet 8. oktober 2023 Del Skrevet 8. oktober 2023 Sitter og fikler litt med en raspberry og billig 485 konverter fra aliexpress (https://www.aliexpress.com/item/1005001557329105.html) har kontakt og får sendt/motatt data. Tenkte å lage et rest API eller lignende for enkel bruk. Evt MQTT Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.