yrune Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 52 minutes ago, olka said: Ok. Ut fra det jeg har plukket opp andre steder + manualen så virker det jo som om z-wave modulen sender notifikasjon med denne infoen, så jeg regner med det løser seg med tiden. Setter pris på om du poster hvis du finner ut noe. Ser ut som eneste info som kommer som notification er "manual unlock" ved innside knapp og z-wave, også sier den "keypad unlock" ved kode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
olka Skrevet 10. november 2018 Del Skrevet 10. november 2018 Ok, det var ikke så mye nei. Ser du noe av interesse i logfilen ifm at du låser opp med kode? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 10. november 2018 Forfatter Del Skrevet 10. november 2018 Ikke noe jeg klarer å tolke, bare masse hex verdier Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ralph Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Hvilke entities er det meningen man skal få med idlock150.xml? Jeg får kun opp lock.id_lock_as_id_lock_150_locked og den står kun som unlocked selv om døren er låst.. (bruker autolåsing) Har siste firmware i Idlock150. zwave.id_lock_as_id_lock_150: node_id: 34 node_name: ID Lock AS ID Lock 150 manufacturer_name: ID Lock AS product_name: ID Lock 150 query_stage: Complete is_awake: true is_ready: true is_failed: false is_info_received: true max_baud_rate: 40000 is_zwave_plus: true capabilities: routing,zwave_plus,beaming,frequent neighbors: 1,2,33,7,11,15,23,24,31 sentCnt: 6 sentFailed: 0 retries: 0 receivedCnt: 1 receivedDups: 0 receivedUnsolicited: 0 sentTS: 2018-11-12 09:49:41:821 receivedTS: 2018-11-12 09:49:31:812 lastRequestRTT: 1228 averageRequestRTT: 950 lastResponseRTT: 1316 averageResponseRTT: 1316 battery_level: 100 friendly_name: ID Lock AS ID Lock 150 lock.id_lock_as_id_lock_150_locked: (state: unlocked) node_id: 34 value_index: 0 value_instance: 1 value_id: 72057594614153216 friendly_name: ID Lock AS ID Lock 150 Locked Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Yrune, jeg har sjekket den Openhab-greia nærmere, og det viser seg at den ikke har samme formatering som den for Open Z-Wave i det hele tatt. Så da blir det å legge inn den samme på den andre låsen min og håpe at oppdatert firmware vil gi meg mer info. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Nå fikk jeg endelig fram configmenyen, og jeg tror faktisk alt funker! Men jeg har et lite og rart problem: Kodene leses tydeligvis ikke fra dørlåsen, for jeg slettet linjene for kode, og da kom det ikke fram noen nye linjer. Den leser ikke ut masterkoden (regner med at det er det som er enrollment code), og den leser heller ikke ut de andre kodene som er lagt inn der. Er det noen måte å få det fram på? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Hos meg leste den masterkoden, men ingen andre. (fjernet i config fila) <Value type="raw" genre="user" instance="1" index="1" label="Code 1:" units="" read_only="false" write_only="false" verify_changes="false" poll_intensity="0" min="0" max="0" value="<FJERNET>" length="10" /> Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Har du prøvd å legge til koder etter at greia var paret? Kanskje de da vil komme inn? Eller må man faktisk bruke Z-Wave-systemet for å legge inn koden hvis det skal funke? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Klarer ikke å legge inn koder via HASS. Har endret kode på låsen, men det blir heller ikke oppdatert i HASS Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Kjipt. Det ville jo være den beste greia å bruke dette til, bortsett fra selve låsingen og opplåsingen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Det virker jo åpenbart i andre systemer, har bare prøvd litt forskjellige code posisjoner, men den blir bare nullstilt etter får sekunder. Spørs om ikke ozw xml fila må bli mer komplett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Så du har faktisk hørt at det funker i andre systemer? I så fall er det jo tydeligvis XML-fila som er problemet, ja. Homeseer bruker vel også Open Z-Wave, så vidt jeg husker. @Moskus vet du noe om det funker der? Jeg så du hadde tenkt å kjøpe en ID Lock. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/1850-id-lock-v2/?do=findComment&comment=44804 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Bra, da funker det altså. Men Smart Things bruker ikke Open Z-Wave, som Hass og HS. Men når HS-folket trenger noe, har de en tendens til å gå amok fram til de får det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Hvordan sjekker du forresten batterinivået? Går du inn på enheten på GUI-en og ser på det der, eller har du laget en snedig greie som viser det på en annen måte? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 (endret) istedefor å lage masse sensorer bruker jeg denne: https://www.hjemmeautomasjon.no/forums/topic/3481-enkel-varslingsystem-for-lavt-batteri/ Endret 12. november 2018 av yrune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Takk! Den må jeg da kunne endre så den funker med MQTT. Jeg ser forresten at batteri nivået på Varta-batteriene jeg satte inn rett før helga, er på 80 %. Men det er jo ikke en nøyaktig avlesning, som du også har funnet ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 16 timer siden, Mastiff skrev: Homeseer bruker vel også Open Z-Wave, så vidt jeg husker. Da husker du feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Å, f... Jeg trodde det. Hvilke andre var det som brukte det da? Node-RED, Hass og noe mer... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ralph Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Node-RED er et flytdiagram utviklingsverktøy, HASS er Home Assistant pakket sammen i en total pakke med addons o.l. Bl.a. Home Assistant, OpenHAB og Domoticz er åpen kildekode software for hjemmeautomasjon og disse bruker alle Open Zwave. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Jepp, men støtten for Z-Wave varierer veldig. Node-RED takler låser dårlig, så jeg byttet til Hass (som vel bare er kortformen av Home Assistant, jeg tror du tenker på Hassbian). Men OpenHAB og Domoticz bruker altså OZW. Interessant. For det fins en mye nyere XML til OpenHAB enn til Hass, spørsmålet er bare om den kan "oversettes" til Hass. Den ser iallfall ikke helt lik ut. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ralph Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Openhab har vel forka ozw med cdjackson og domoticz har vel noen variant også. Litt som soft-forken til Home Assistant nylig. Node-RED er som sagt kun et verktøy for å lage flyt og automasjoner og kan brukes i openhab også, så det har ingen direkte tilknytning til ozw. HASS.IO = docker plattformen med addons til Home Assistant. Hassbian = legacy plattformen med bare plain install i python virtualenv rett i Debian. XMLen til @sveip ser for meg mer oppdatert ut enn OpenHAB. https://raw.githubusercontent.com/sveip/open-zwave/master/config/idlock/idlock150.xml https://raw.githubusercontent.com/openhab/org.openhab.binding.zwave/05d08c332c7967786c76683d17f01b59de22ac31/ESH-INF/thing/idlock/idl150_0_0.xml https://www.cd-jackson.com/index.php/zwave/zwave-device-database/zwave-device-list/devicesummary/887?layout=openzwave Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Greit, jeg skjønner at du har peiling. Menfor legmenn som meg, som ikke kan programmere, virker Node-RED bare som et vanlig automasjonsverktøy, men med et annet grensesnitt. Den har kanskje ikke direkte tilknytning til OZW, men den støtter det iallfall. Jeg brukte det på Pi-ene mine i det første halvåret jeg hadde Z-Wave-enheter, før jeg gikk over til Home Assistant. Og jeg må bare innrømme at det er å kaste perler for svin å lenke meg til XML-ene, jeg så mer på diskusjonene på OpenHAB-forumet, der det virket som om de fikk til mer enn det som er mulig i Home Assistant. Det jeg virkelig skulle likt å ha, var muligheten til å legge inn og endre koder fra Z-Wave, og gjerne også se hvilken kode/tag som åpner låsen, men det virker ikke som om det er lett å fikse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yrune Skrevet 14. november 2018 Forfatter Del Skrevet 14. november 2018 (endret) <!--COMMAND_CLASS_NOTIFICATION_V4 --> <!--TODO! --> <CommandClass id="113"> <Value type="list" index="7" genre="config" label="Access Control" units="" size="1" read_only="true"> <Help> Access Control (0x06) </Help> </Value> </CommandClass> Er vel her det er en jobb å gjøre i så måte for å se hvilke koder som brukes, xml er jo i utgangspunktet ganske selvforklarende hvis man har eksempler, men her stiller jeg litt blankt. når det gjelder å legge inn koder skjønner jeg egentlig ikke hvorfor det ikke virker, det ser jo ut som muligheten ligger der. Endret 14. november 2018 av yrune Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mastiff Skrevet 14. november 2018 Del Skrevet 14. november 2018 Og jeg stiller i minus... Jeg kan litt enkel Python og LUA, men ikke det der. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.