-
Lignende innhold
-
- 2 svar
- 1 400 visninger
-
- 1 svar
- 1 763 visninger
-
- 4 svar
- 1 533 visninger
-
- 11 svar
- 2 895 visninger
-
- 0 svar
- 2 110 visninger
-
Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.
Spørsmål
StianLie
Hei.
Jeg driver med oppussing, og i den forbindelse så legger jeg inn litt mer z-wave utstyr enn jeg har fra før. Jeg har endel fibaro Wall plugg 2 fra før, og jeg har en 8 delt bryter for å styre litt slikt i tillegg til multisensorer osv.
Det skjer for meg som for de fleste andre at enten sentralen, eller selve pluggen trenger en restart. Ikke ofte. men jeg hadde ett tilfelle forrige uke hvor jeg måtte ta en wall plugg ut og inn i stikkontakten igjen for at den skulle virke.
Nå under oppussing så blir det jo ikke wall plugg men noe fastmontert enkelte steder. termostater for gulvvarme som blir brukt fungerer jo stand alone. Så er sentralen nede så er det "greit" og man har tilgang til knapper for å parre på nytt osv.
Men elektrikeren har anbefalt å kjøre noen steder uten fysisk bryter, men bare ha trådløs bryter i tillegg. Her er jeg litt skeptisk til at ved brudd med sentralen eller noe så vil ikke bryteren virke heller. Alle brytere jeg har (nybegynner så ikke så ekstremt mange) er koblet til sentral, og kontakter er koblet til sentral. Det gir jo potensialet for at lyset ikke lar seg slå av og på om den er nede og man ikke har noen fysisk bryter. Her snakket elektrikeren om direkte forbindelse mellom trådløs bryter og enheten som faktisk kobler fra strømmen. Jeg mistenker jo at vi da ikke snakker z-wave men noe proprietært.
Noen som kjenner om det er løsninger for dette med z-wave? jeg vil ha tryggheten at jeg kan slå på eller av lyset om sentralen skulle trenge en restart eller noe. det blir spotter i taket, og dimmeren vil enten være på loftet eller i en av spotkassene.
Forslag til løsning mottas med takk. Jeg har tittet på https://www.elektroimportoren.no/esh-plus-316gled-dimmer-rf-ph/4523410/Product.html?Event=pathlist men når jeg sendte mail til Elko for å sjekke om den faktisk kunne inkluderes i zigbee for det er litt rar markedsføring av den synes jeg så fikk jeg til svar at det kun fungerte med elko. men det skulle komme en ny versjon nærmere jul som var åpen.
Jeg har homey, så jeg kan benytte z-wave, zigbee med mer.
Lenke til kommentar
Del på andre sider
3 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.