Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

 

Jeg har en 1-2-3 bryter og analog termostat av type Norwesco RTR-E 3524 (https://www.elektroimportoren.no/schneider-electric/35/Brand.html?Path=6054526) på badet som jeg ønsker å bytte ut med en HeatIt termostat.

 

I dag tok jeg en titt på  hvordan den analoge termostaten var koblet, og fant ut at den bare var koblet på strøm. Det var ingen gulvsensor der. Kun en sort og en blå kabel. Betyr dette at den egentlig ikke bryr seg om temperaturen i det hele tatt? Jeg trodde det skulle være en gulvføler e.l der. Syns egentlig det er litt rart at det i det hele tatt er en termostat der, er det ikke mest vanlig å bruke en effektregulator sammen med 1-2-3 brytere?

 

Uansett, hvordan kan jeg gå frem for å få automatisert dette? Går det an å koble på en romføler eller noe slikt på HeatIt termostater? Noen som har noen anbefalinger?

Skrevet
10 timer siden, perudo skrev:

Uansett, hvordan kan jeg gå frem for å få automatisert dette? Går det an å koble på en romføler eller noe slikt på HeatIt termostater? Noen som har noen anbefalinger?

 

Jeg har byttet en 30 år gammel 1-2-3-bryter med en Multireg (v1). Siden termostaten står på utsiden av rommet, så fikk jeg elektriker til å montere en slik på innsiden av veggen:

https://www.elektroimportoren.no/multireg-ekstern-foeler-mini-ntc-10-kohm/5430129/Product.html

 

Ellers har vel Heatit innebygget temp.-føler (tror jeg?), hvis termostaten står inne i samme rom.

Skrevet
12 hours ago, perudo said:

Uansett, hvordan kan jeg gå frem for å få automatisert dette? Går det an å koble på en romføler eller noe slikt på HeatIt termostater? Noen som har noen anbefalinger?

 

Heatit selger egen ekstern romføler.

 

1 hour ago, ZoRaC said:

Ellers har vel Heatit innebygget temp.-føler (tror jeg?), hvis termostaten står inne i samme rom.

 

Ja, men det står i manualen at den kan være noe unøyaktig - uten at jeg har prøvd det selv. 

Skrevet
12 hours ago, perudo said:

I dag tok jeg en titt på  hvordan den analoge termostaten var koblet, og fant ut at den bare var koblet på strøm. Det var ingen gulvsensor der. Kun en sort og en blå kabel. Betyr dette at den egentlig ikke bryr seg om temperaturen i det hele tatt?

 

Det sitter en bi-metall fjær inni der som bryter kretsen når nådd temperatur er ønsket, og kobler inn igjen når den blir kjølt ned. 

Så den bryr seg kun om temperaturen i rommet ja, ikke i gulvet. 

 

En slik 1-2-3 bryter er jo en manuell effektregulator, basert på at man har to varmekabel-sløyfer som typisk har forskjellig effekt. Så med bryteren vil man velge om man skal bruke den ene sløyfa, den andre sløyfa, eller begge, litt enkelt sagt. 

 

Hvis man har en termostat (kanskje ettermontert for å få bedre regulering?), så vil jeg tro det er mest hensiktsmessig å la bryteren stå på 3. 

Skrevet

Aha! Takk for oppklaringen om temperatur.

 

Så da burde det gå fint å bytte ut Norwescoen med en HeatIt termostat og bruke den innebygde temperaturmåleren, selv om den ikke er så nøyaktig som man skulle ønske?

Vet du om det går an å montere disse direkte på veggen? Mulig jeg må kjøpe til noen adaptere e.l.?

 

Har vedlagt to bilder av termostaten slik den er montert i dag.

39400759_254208392081452_1381031740297969664_n.jpg

39239736_249517042361867_6353606453105786880_n.jpg

Skrevet

Tror jeg skjønner greia nå.

 

De ledningene som allerede brukes går til varmekablene. Disse reguleres jo av termostaten. Derfor trenger den strømforsyning i tillegg.

Skrevet

Nå må jeg ta et lite forbehold, det kan være at dette er koblet annerledes enn jeg tenker, men mest sannsynlig er det slik. 

Det bør måles for å sjekke at dette stemmer:

 

Den svarte lederen din er "L", og den blå er "Heating L". 

Du trenger å få tak i "N" i tillegg.

"Heating N" er "andre" enden av varmekabelen, som i dag allerede er tilkoblet "N" et sted utenfor termostaten din.

Jeg er usikker på hva regelverket sier om du trenger å koble opp denne (topolet brudd) på en eksisterende installasjon. 

 

Men som sagt, du bør måle for å verifisere dette. Jeg er ikke huselektriker, men flyelektriker, så dette er ikke mitt primære fagfelt. 

 

5b755b1d116e5_ScreenShot2018-08-16at13_06_53.thumb.png.cc61321af22b71a49842a6149771f303.png

Skrevet

Jeg trodde kanskje den blå var "Heating N" og sort var "Heating L" i dette tilfellet, men jeg klarer aldri å helt forstår akkurat det der :D

Skrevet

Termostaten du har er kun seriekopla med varmekabelen, så du må forsyne den nye termostaten med begge fasar.

Derimot vil eg anta at reguleringsbrytaren (1-2-3) sikkert står på utsida av badet, på andre sida av veggen ift. termostaten?

I så fall fiksar elektrikaren som monterer ny termostat dette svært enkelt :) Enten ved å montere den nye termostaten på innsida og kople vekk reg.brytaren på utsida, eller ved å montere den nye termostaten på utsida og erstatte noverande termostat med temp.følar for den nye termostaten.

  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)

Har en helt identisk problemstilling. Byttet ut 3 stk. Norwescoer med Heatit. Norwescoene var seriekoblet med varmekablene, men jeg har da koblet "Heating L" med "N" (eller var det "Heating N" og "L"?) og dermed fått elektronikken i termostaten til å virke, men uten at den kobler inn strøm på varmekablene sånn at det er kaldt i vindfanget nå...

Skal i løpet av dagen forsøke å trekke en PN-stump gjennom røret fra bryter og opp til termostat og koble denne på "L". Gir en rapport med resultatet etterpå.

PS! Norseman lurer på regler ift. to-polet brudd; jeg har forstått reglene slik at våtrom, varmekabler og utendørs punkter (også utvendige boder) krever to-polet brudd. Det er i alle fall koblet sånn i mitt hus som er fra 2001.

Endret av storeulv
Skrevet

Da er PN på plass, og koblingen er nå L og N inn og HN ut...må jo ha HL ut også, men det er f... ikke plass i røret til enda en 2.5mm2 PN.

Lenger nede på veggen sitter en to-polbryter der N fra varmekablene er koblet "På"-siden til sammen med L fra termostaten. Har i tillegg da koblet N fra "På"-siden opp til N på termostaten.

 

Det ser ut til å funke, dvs. det ser ut til å trekke last fordi jeg ser gnist når jeg slår av bryteren når den er åpen, men så langt er det ingen ting som tyder på at jeg får varme. Det kommer gjerne av at det kun er èn fase som gir strøm til varmekablene, ref. koblingsbeskrivelsen?

Det hører med til historien at Norwescoene var satt opp på vegg uten koblingsboks, kun med K-rør rett ut av veggen som fremføring. Jeg syns det virker litt shady, men det er lite jeg har å si overfor installatør etter 17 år... Jeg har da satt inn en dummyboks ifm denne jobben og som sagt trukket en ekstra PN gjennom K-røret fra bryter og frem til termostatboksen.

Slik jeg ser det nå har jeg to alternativer:

Å trekke om rør mellom bryter og termostat helt på nytt med nye PN-stumper (4 i tallet) og koble den 4. stumpen til N fra varmekablene og det andre som før, ellerså blir det å flytte termostaten ned til boksen der bryteren er. Det er gjerne ikke helt optimalt mht. temperaturmålingen, men da kan jeg trekke medfølgende gulvføler opp til termostatboksen og bruke den som romføler?

Om jeg ikke kommer på noe lurt innen den tid heller jeg mot det første alternativet. 

Skrevet (endret)

Nå er alt på stell!

Jeg endte opp med å trekke 4 nye PN-ledere fra bryter og opp til termostaten. 4 x 2,5mm2 i et K16-rør er TRANGT, men det går.


To (hvit og brun) skjøtet jeg til varmekabler med WAGO-klammer nede ved bryteren og koblet til Heating L og Heating N på termostaten. De to siste (blå og svart) koblet jeg fra utgående på 2-polbryteren og til L og N på termostaten.

 

Fargevalget er kun basert på at blå/svart var brukt på feed til bryteren, og da var det naturlig for meg å bruke det videre.

Brukte en del tid på feilsøking etterpå da jeg kun fikk lys i den midtre dioden, men det løste seg da jeg kom på at jeg hadde satt Mode til Off på termostatene :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Endret av storeulv
Skrevet
On 16.9.2018 at 09:26, storeulv said:


PS! Norseman lurer på regler ift. to-polet brudd; jeg har forstått reglene slik at våtrom, varmekabler og utendørs punkter (også utvendige boder) krever to-polet brudd. Det er i alle fall koblet sånn i mitt hus som er fra 2001.

Hei, det er ikke krav om to polet brudd på varmekabel :)

Skrevet (endret)

Ok, da vet man det :)

I mitt hus er alle varmekablene, dvs. 6 sløyfer i like mange rom i underetasjen satt opp med 2-pol-brytere i vanlig høyde og en seriekoblet Norwesco luft-føler i ca 170cm høyde. Badet har gulvføler og selvsagt alle brytere på utsiden av rommet.

Nå har da altså 3 av disse rommene fått hver sin skinnende nye Heatit 16A termostat der Norwescoen satt. Jeg har beholdt den fysiske bryteren og kommer til å fortsette med den da jeg (sikkert av helt feile årsaker) føler meg tryggere med en fysisk bryter enn med en z-wave-styring. Dessuten har jeg jo da 2-polet brudd også i termostaten (selv om det ikke er krav om dette :) ) som jeg kan fjernstyre.

Endret av storeulv
skirveleif

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.