Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har tatt i bruk Ngenic for styring av vannbåren varme? Har selv bergvarme med Bosch varmepumpe og kikker litt på Ngenic i kombinasjon med Tibber.

• 1 måned senere...
  • 2 år senere...
Skrevet

Nei. Jeg kontaktet produsenten i Sverige da det så ut til at Ngenic slår varmempumpen av og på avhengig av de 3 faktorene; utetemperatur, innetemperatur fra ett rom og sollys. Ut fra at jeg har mange rom som skal ha ulik temperatur så ga det ikke noe mening for meg å gå for Ngenic. Og produsenten bekreftet dette.

Skrevet

Jeg har Ngenic med tibber koblet opp mot Jula sin 6kw luft til vann varmepumpe. Valgte Ngenic mest for å kunne ha muligheten til å kontrollere varme via "fjernkontroll" i sommerhalvåret da Julapumpa har manuell styring via utetemperatur.

Tja. Om jeg sparer så mye strøm er jeg usikker på, da pumpa er i minste laget for huset og går for fullt under ÷3 med max strømtrekk på 1300w. Har gratis ved, så et eller to innlegg på ettermiddagen hjelper på komfortvarmen.

Men er det over ÷3 grader ute så holder det litt jevnere temperatur i de rom som har vannbåren gulvarme, enn hva som var tilfelle ved styring ved bruk av utetemperatur . Jeg har tempsensor i stue og har samlestokk med manuell justering av vannmengde til de forskjellige vannsløyfer/rom og det fungerer bra her.

Har en dobbelmantlet bereder i systemet og varmepumpa forvarmer også varmt forbruksvann. Berederen har 2x7,5kw varmekolber stående i beredskap, bare å vri på en bryter, så smelter vel snøen på taket også.... Men synes det er trivelig med litt vedfyring så da så🙂

• 1 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.