Jeg ønsker å oppgradere dagens alarmanlegg fra Verisure/Sector, bl.a. fordi prisen er ganske heftig i forhold til hva man får. Samtidig synes jeg elektronikk er gøy og har lyst på en smart hus løsning
Jeg ser derfor for meg to muligheter:
Fortsette med Verisure/Sector med relativt få sensorer. Muligens i kombinasjon med Yale Doorman. I tillegg vil jeg da kjøpe en smarthus løsning med vindus sensorer, bevegelses sensorer, sirene, kamera. Fordel: Utrykning fra vaktselskap, Yale Doorman funker. Ulemper: månedlig pris
Lage et helt eget smarthus anlegg. Fordeler: ikke månedlig betaling, mange sensorer+kamera minimerer behovet for utrykning. Ulemper: må få venner/familie til å rykke ut
Så til spørsmålene:
Hvilken teknologi? Z-wave eller Zigbee. Sistnevnte har billigere sensorer, men mindre utvalg i gatewayer?
Hvilken gateway kan anbefales til mitt bruk? Jeg ønsker noe som er relativt enkelt i bruk, men hvor jeg kan lage regler (scener?) dersom f.eks. sensorer trigges. Har sett på b.la. Fibaro, Vera Secure/plus, Futurehome. Sentralen må støtte kamera (gjerne Wyze cam eller tilsvarende som er billig) og ha mobil app som er enkel i bruk. Den bør ha batteri og 3G/4G dersom jeg ikke skal være tilknyttet alarmselskap.
Finnes det et billig kode panel (gjerne i kombinasjon med nfc leser) som kan benyttes dersom jeg ikke kjøper ny dørlås?
Spørsmål
geir_
Hei
Jeg ønsker å oppgradere dagens alarmanlegg fra Verisure/Sector, bl.a. fordi prisen er ganske heftig i forhold til hva man får. Samtidig synes jeg elektronikk er gøy og har lyst på en smart hus løsning
Jeg ser derfor for meg to muligheter:
Så til spørsmålene:
På forhånd, takk for hjelp!
Lenke til kommentar
Del på andre sider
14 svar til spørsmålet
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.