henrikhoe Skrevet 5. oktober 2018 Del Skrevet 5. oktober 2018 Hei, Det er en deilig følelse når hvert rom nå endelig er smartifisert. Har igjen dog et lampepunkt. Og det er på en egen veranda jeg og samboer har, med utgang fra soverommet. På innsiden av soverommet vårt, står det en 2 pol bryter, som styrer 3 sånne up/down vegglamper langs verandaen. Siden fibaro dimmer 2 ikke fungerer med 2+1 brytere, og jeg ikke trenger dimming. Tenkte jeg å bruke single switch 2. Men så var det dette med kobling da. Har ikke noe problemer med små elektrisk arbeid, selv om jeg ikke bør. Har installert 20+ fibaro dimmere uten problemer. Men lurte litt på hvordan jeg kobler her (har ikke koblet single switch før). Ser jeg trenger N, Q er til lampepunktet går jeg ut ifra. L er greit. Men så lurer jeg på hvor den Len til venstre på dimmeren skal. Med fibaro dimmer 2 kobler jeg Sx på L på bryter, og S1 til punkt på bryter. Altså jeg vil at 2 pol bryteren skal ta hele punktet, men at bare 1 pol bryteren styrer lyset av og på, hvis det makes sense. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikhoe Skrevet 5. oktober 2018 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2018 Hvis vi bruker denne som utgangspunkt N går rett i N på bryter. N fra switch går på 2 pol brudd (sorte trekanten). L går til L på switchen isteden for til bryter? Og går fra andre L på switch til L på bryter Q går fra dimmer til lampepunkt S1 på dimmer går til 1 pol bryter ("hvit" trekant) riktig ja? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
henrikhoe Skrevet 20. november 2018 Forfatter Del Skrevet 20. november 2018 Ingen som kan hjelpe her. Fikk single switch 2 i dag og skal koble ute lysene. noe som har lyst å hjelpe med dette. Sender i så fall pepperkaker din vei. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 Bare sørg for å ha to polet brudd før Single swithc, så bør det gå bra. Eller ring en elektriker. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arneolav Skrevet 20. november 2018 Del Skrevet 20. november 2018 (endret) Ser ikke helt hva du vil oppnå, men kanskje dette kan være til hjelp. Det er slik det kobles for to-pol brudd på utelys og en-pol brudd på innelys. Du har flyttet N (den blå) for innelampa til andre siden av bryteren (sammen med N for utelys) , det skulle være ok. Som Moskus skriver, sørg for at du har fullstendig to-polet brudd, (brudd på L og N) for alt utendørs. Så langt jeg kan se av din tegning oppnår du det når begge brytere er av. Men egentlig burde du nok snakke med en elektrikker.... Endret 20. november 2018 av arneolav elektrikker Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.