Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har satt opp en Single Switch 2, som styrer 5 led spotter. Som bryter bruker jeg en dimmer. Har koblet opp iht. koblingsskjema. (Har fagbrev som elektriker og kan dermed utføre slike ting i mitt eget hjem), Når jeg slår på dimmer eller trykker på "b-knappen" så slår bare lysene seg på og så av igjen etter 1 sekund. Er det en form for mode jeg må endre?

Skrevet
1 minutt siden, Moskus skrev:

Ikke for å høres nesevis ut, men sist dette var oppe var det vel en feilkobling....? 

Men aller først kan du sjekke om parameter 10 står på 0. :)

https://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGS-2x3/FGS-2x3-EN-T-v1.2.pdf

Takk for svar, jeg har dobbeltsjekket koblinger så det skal være riktig. Men tar en ekstra sjekk. 

Har lest om parametre, men klarer ikke helt å se hvor jeg kan endre disse fra home assistant. Har du en enkel forklaring, som ikke er alt for teknisk ;)

Tusen takk for hjelp! 

Skrevet

Home Assistant er ikke min sterke side, men andre her kan mye! :) 

Jeg flytter tråden da du har spurt et spørsmål om Home Assistant i Fibaro HC-forumet. ;) 

• Thanks 1
Skrevet
57 minutter siden, borgeolsen skrev:

Har satt opp en Single Switch 2, som styrer 5 led spotter. Som bryter bruker jeg en dimmer.

Her ble jeg litt forvirret - hva slags dimmer bruker du som bryter?

Skrevet
1 minutt siden, ZoRaC skrev:

Her ble jeg litt forvirret - hva slags dimmer bruker du som bryter?

Stod en Elko rs 16 der tidligere. Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

Skrevet
Akkurat nå, borgeolsen skrev:

Stod en Elko rs 16 der tidligere. Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

Ok, så du har L/N inn på Fibaro Switch, deretter fra switch til Elko dimmer og så fra Elko dimmer til lysene?

Skrevet
2 minutter siden, borgeolsen skrev:

Tenkte det kunne være greit å fortsatt dimme lysene, men å bruke Single Switch for å bare slå av og på lysene ved behov.  

Jeg ville forøvrig ha byttet Elko'en med en Fibaro Dimmer 2 og droppet Fibaro Switch. :) Skal man først ha smarthus, så ville jeg hatt både dimming/av/på via både smarthus-sentralen og "lokal" bryter (toveisimpulsbryter).

Skrevet
Akkurat nå, ZoRaC skrev:

Ok, så du har L/N inn på Fibaro Switch, deretter fra switch til Elko dimmer og så fra Elko dimmer til lysene?

L/N + bryterledning inn på Switch. Og i tillegg dimmer er koblet på switch. 

kobl.png

Skrevet
1 minutt siden, borgeolsen skrev:

L/N + bryterledning inn på Switch. Og i tillegg dimmer er koblet på switch. 

Så du har koblet dimmer mellom S1 og L på Switch? Det tviler jeg på at er støttet...!

Skrevet

Kan det være en innstilling inne på Home Assistant, som gjør slik at det sendes en av/på impuls? I stede for at det sendes kun en "på-impuls?". 

Skrevet
Akkurat nå, ZoRaC skrev:

Så du har koblet dimmer mellom S1 og L på Switch? Det tviler jeg på at er støttet...!

Det stemmer. Om jeg kobler bort dimmer og bare kortslutter S1 og L (som funsksjon sompå en bryter) så er det samme feil. 

Skrevet (endret)
4 minutter siden, borgeolsen skrev:

Det stemmer. Om jeg kobler bort dimmer og bare kortslutter S1 og L (som funsksjon sompå en bryter) så er det samme feil. 

Hvor stor og hva slags last er pærene?

EDIT:

Får du styrt den fra Home Assistant (uten å kortslutte S1 og L), når du fjerner dimmeren?

Endret av ZoRaC
Skrevet
2 minutter siden, ZoRaC skrev:

Slik kan kanskje gå:

image.png.639b44c62ab687662bde8fd09f6a4bde.png

Det vil ikke ha noe for seg. Lysene har allerede "N", det er kun "L" som brytes.  Dimmeren er 1-polt, bryter kun "L" kretsen :)

Skrevet
1 minutt siden, borgeolsen skrev:

Det vil ikke ha noe for seg. Lysene har allerede "N", det er kun "L" som brytes.  Dimmeren er 1-polt, bryter kun "L" kretsen :)

Ah, Elko-dimmeren trenger kanskje ikke både N og L? Jeg bare antok det... :)

Da kan du droppe den røde kabelen, ellers bør det vel virke slik som tegningen viser.

Men, var mer interessant at det ikke virket uten dimmeren tilkoblet i det hele tatt... ville funnet ut av det først, før dimmeren gjeninnføres i koblingen. :) 

Skrevet
Akkurat nå, ZoRaC skrev:

Ah, Elko-dimmeren trenger kanskje ikke både N og L? Jeg bare antok det... :)

Da kan du droppe den røde kabelen, ellers bør det vel virke slik som tegningen viser.

Men, var mer interessant at det ikke virket uten dimmeren tilkoblet i det hele tatt... ville funnet ut av det først, før dimmeren gjeninnføres i koblingen. :) 

Helt samme feil dersom jeg kobler bort dimmer - hvor det ikke er noen tilkoblinger på S1 og L. Begynner å tro at det er noe i Home Assistant (Z-way) som sier at releet skal gi en av-på funksjon.

Skrevet (endret)
6 minutter siden, borgeolsen skrev:

Helt samme feil dersom jeg kobler bort dimmer - hvor det ikke er noen tilkoblinger på S1 og L. Begynner å tro at det er noe i Home Assistant (Z-way) som sier at releet skal gi en av-på funksjon.

Hva som du kobler vekk lysene og bare mater switchen med N og L? Får du da slått av/på fra HASS? Da må du vel kanskje måle spenningen ut for å se om den legger inn, om det ikke er noen hørbar lyd/LED-indikator på den?

EDIT:
Du kan også prøve å ekskludere den fra HASS og kortslutte S1 mot L og se om den da legger inn. Da er i hvertfall HASS utelukket som feilkilde.

Endret av ZoRaC
Skrevet
6 minutter siden, borgeolsen skrev:

Led, tilsammen 15w. 

Den sier forøvrig ikke at den støtter LED, men det faller kanskje inn under det siste punktet?

image.png.5f1206b25d05bc9f0f768ced024eeb59.png

Skrevet
9 minutter siden, ZoRaC skrev:

Hva som du kobler vekk lysene og bare mater switchen med N og L? Får du da slått av/på fra HASS? Da må du vel kanskje måle spenningen ut for å se om den legger inn, om det ikke er noen hørbar lyd/LED-indikator på den?

EDIT:
Du kan også prøve å ekskludere den fra HASS og kortslutte S1 mot L og se om den da legger inn. Da er i hvertfall HASS utelukket som feilkilde.

Tok ut Z-way sticken og prøvde kortslutning s1 mot L. Samme feil, lysne på 1 sekund og så av igjen. Kanskje det er LED lysene den ikke støtter, er jo også rimelig liten last. 

Skrevet
2 timer siden, ZoRaC skrev:

Den sier forøvrig ikke at den støtter LED, men det faller kanskje inn under det siste punktet?

image.png.5f1206b25d05bc9f0f768ced024eeb59.png

Tusen takk for hjelp @ZoRaC! Imponert over tålmodighet og vilje til å hjelpe :)

Fikk lånt en Switch2, den fungerte med en gang. Min enhet går i retur i morgen. 

• Like 2
Skrevet (endret)

Tipper problemet er en parameter på Fibaroen som er satt til at den forventer at du holder inne knappen (ikke momentary-switch.)

PS. Bytter du, vil jeg også som over her anbefale deg å gå for fibaro dimmer 2, som er ment til formålet. Det vil aldri fungere å montere en dimmer inn på S-inngangene på noen fibaro, men selvfølgelig kan du ha hva du vil i serie med lasten, men det spørs om fibaroen er happy for det som ekstra last (jeg tipper den ikke er det.)

Endret av petersv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.