tomfrode Skrevet 13. februar 2020 Del Skrevet 13. februar 2020 (endret) 3 timer siden, tomfrode skrev: Hei, Her er integreringen inklusiv tibber sensor, sensibo hub & mill wall switch på nest hubben i huset. strekene endrer farge/beveger seg etter temperatur og strømforbruk. yaml koden i lovelace er; - panel: false path: nest title: Nest theme: Backend-selected badges: [] cards: - type: 'custom:mini-graph-card' entities: - entity: sensor.real_time_consumption_xxx index: 0 align_state: center name: Strømforbruk line_width: 40 font_size_header: 28 font_size: 250 height: 100 hours_to_show: 168 aggregate_func: max group_by: date show: graph: line labels: true color_thresholds: - value: 1500 color: '#f39c12' - value: 2500 color: '#d35400' - value: 5000 color: '#c0392b' - align_state: center entities: - entity: sensor.temperatur_nede index: 0 font_size: 250 height: 100 font_size_header: 28 show: labels: true color_thresholds: - value: 17 color: '#f39c12' - value: 16.5 color: '#d35400' - value: 16 color: '#c0392b' line_width: 40 hours_to_show: 6 name: Temperatur Gang icon: 'mdi:temperature-celsius' type: 'custom:mini-graph-card' - align_state: center entities: - entity: sensor.temperatur_oppe index: 0 font_size: 250 height: 100 font_size_header: 28 show: labels: true color_thresholds: - value: 21 color: '#c0392b' - value: 20.5 color: '#d35400' - value: 20 color: '#f39c12' line_width: 40 hours_to_show: 6 name: Temperatur Stue icon: 'mdi:temperature-celsius' type: 'custom:mini-graph-card' - align_state: center entities: - entity: sensor.weather_temperature index: 0 font_size: 250 height: 100 font_size_header: 28 show: labels: true color_thresholds: - value: 6 color: '#c0392b' - value: 3 color: '#d35400' - value: 0 color: '#f39c12' line_width: 40 hours_to_show: 6 name: Temperatur Ute type: 'custom:mini-graph-card' Endret 13. februar 2020 av tomfrode Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThoStaKa Skrevet 28. februar 2020 Del Skrevet 28. februar 2020 Hei. Jeg har en eldre Raspberry Pi B+ (listet som "not recommended") som for så vidt funker greit med Hassio. Det eneste problemet er mye timeout under oppstart, noe som ofte ser ut til å gi problemer med å laste inn Tibber. Jeg er usikker på om det er CPU som er problemet, men de fleste feilmeldingene under booting er relatert til timeout. Minnekortet er nytt, stort og kjapt, så jeg tviler på at det kan være årsaken. Dette løser seg som oftest når jeg kommenter ut Millheat-integrasjonen. Er det noen som har vært borti lignende, eller kan jeg regne med at dette løser seg med en kjappere Pi? Jeg vet ikke hvilke logger som kan være relevante for feilsøking, så dersom det er noe jeg kan dele er det bare å si fra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espenk Skrevet 19. mars 2020 Del Skrevet 19. mars 2020 Hei. Jeg får noen gang opp meldingen "Entiteten er ikke-numerisk" for verdier fra Tibber Puls, andre ganger virker det helt fint. Klarer ikke helt å forstå hvorfor dette skjer, noen som vet? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Skjer her også. Og ca 1/3 av gangene jeg restarter HA, så er det en eller flere attributes jeg ikke får data fra, eller så laster ikke integrasjonen inn overhodet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 42 minutter siden, TMB skrev: Skjer her også. Og ca 1/3 av gangene jeg restarter HA, så er det en eller flere attributes jeg ikke får data fra, eller så laster ikke integrasjonen inn overhodet. Hvilken versjon av Home Assistant bruker du? Kan du prøve med 0.107? Ser du noe i loggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espenk Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Dette har skjedd med flere versjoner og kan fungere noen ganger etter restart og andre ganger ikke. Virker ikke som det er relatert til HA versjon. Jeg gikk igjennom config filen nå og kommenterte bort Snich som jeg ikke har fått til å fungere og nå fungerer Tibber puls integrasjonen igjen. Det er også bare Tibber puls data som har opplevd dette, strømpris og prisnivå har fungert fint hele tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Kan du prøve med 0.107?Ser du noe i loggen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espenk Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Kjører akkurat nå 0.107.1 Finner ikke noen feilmelding i loggen, men nå virker det igjen og loggen går bare tilbake til i dag morges. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TMB Skrevet 20. mars 2020 Del Skrevet 20. mars 2020 Jeg kjører også 0.107.1 nå, men dette har vært et problem gjennom mange versjoner. Kan se i loggen neste gang noe slutter å fungere, akkurat nå fungerer alt etter forrige restart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martinsen Skrevet 21. mars 2020 Del Skrevet 21. mars 2020 Kan man ikke hente ut prisen man har inneværende måned? Slik at man slipper å åpne tibber appen for å sjekke hvor mye man har brukt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dkmj Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 hej på er! Har varit kund till Tibber 18 månader och precis kommit igång med HomeAssistant. Jag kan se mitt elpris i home-assistant men skulle vilja skriva värden till en influxDB-databas som tidsserie. DrFunks kod ovan skickar larm på prisförändringar, men lagrar inte priset (en gång i timmen) i en egen databas. Någon som har gjort det med Tibber och HomeAssistant (och InfluxDB)? Med vänlig hälsning, peter från Stockholm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 1 time siden, dkmj skrev: hej på er! Har varit kund till Tibber 18 månader och precis kommit igång med HomeAssistant. Jag kan se mitt elpris i home-assistant men skulle vilja skriva värden till en influxDB-databas som tidsserie. DrFunks kod ovan skickar larm på prisförändringar, men lagrar inte priset (en gång i timmen) i en egen databas. Någon som har gjort det med Tibber och HomeAssistant (och InfluxDB)? Med vänlig hälsning, peter från Stockholm Du kan det med influx komponenten: https://www.home-assistant.io/integrations/influxdb/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 13 timer siden, Martinsen skrev: Kan man ikke hente ut prisen man har inneværende måned? Slik at man slipper å åpne tibber appen for å sjekke hvor mye man har brukt Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente. Du kan se strømprisen fra Tibber i Home Assistant. Historisk pris blir vist i graf og lagret til databasen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Martinsen Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 2 timer siden, daniel.h.iversen skrev: Vet ikke om jeg helt skjønte hva du mente. Du kan se strømprisen fra Tibber i Home Assistant. Historisk pris blir vist i graf og lagret til databasen. Slik at jeg kan se den totale summen igjennom mnd, i tibber appen kan jeg se at frem til idag har jeg brukt 200kr på strøm denne mnd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
daniel.h.iversen Skrevet 22. mars 2020 Del Skrevet 22. mars 2020 (endret) 10 minutter siden, Martinsen skrev: Slik at jeg kan se den totale summen igjennom mnd, i tibber appen kan jeg se at frem til idag har jeg brukt 200kr på strøm denne mnd. Nei, det vises ikke I Home Assistant. Endret 22. mars 2020 av daniel.h.iversen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Espenk Skrevet 24. mars 2020 Del Skrevet 24. mars 2020 På 20.3.2020 den 12.54, daniel.h.iversen skrev: Kan du prøve med 0.107?Ser du noe i loggen? Oppdaterte til 0.107.6 nå og får feilmeldingen igjen. Følgende i system loggen, er det noen andre logger som burde sjekkes?: 20-03-24 17:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetch update data from https://version.home-assistant.io/stable.json 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Update local host information 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/hostname1 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Update service information 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.systemd1.Manager.ListUnits on /org/freedesktop/systemd1 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Update local network DNS information 20-03-24 17:19:44 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/NetworkManager/DnsManager 20-03-24 17:19:45 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Update PulseAudio information 20-03-24 18:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/home-assistant/hassio-addons repository 20-03-24 18:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.store.git] Update add-on https://github.com/hassio-addons/repository repository 20-03-24 18:13:06 INFO (MainThread) [supervisor.store] Load add-ons from store: 65 all - 0 new - 0 remove 20-03-24 18:54:38 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update Home Assistant to version 0.107.6 20-03-24 18:54:38 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Update image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.1 to homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.6 20-03-24 18:54:38 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Pull image homeassistant/raspberrypi3-homeassistant tag 0.107.6. 20-03-24 19:13:04 INFO (MainThread) [supervisor.updater] Fetch update data from https://version.home-assistant.io/stable.json 20-03-24 19:26:24 INFO (MainThread) [supervisor.host.info] Update local host information 20-03-24 19:26:24 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/hostname1 20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.services] Update service information 20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.systemd1.Manager.ListUnits on /org/freedesktop/systemd1 20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.network] Update local network DNS information 20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.utils.gdbus] Call org.freedesktop.DBus.Properties.GetAll on /org/freedesktop/NetworkManager/DnsManager 20-03-24 19:27:13 INFO (MainThread) [supervisor.host.sound] Update PulseAudio information 20-03-24 19:31:13 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Stop homeassistant application 20-03-24 19:31:37 INFO (SyncWorker_18) [supervisor.docker.interface] Clean homeassistant application 20-03-24 19:31:37 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Update pulse/client.config: /data/tmp/homeassistant_pulse 20-03-24 19:31:50 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.homeassistant] Start homeassistant homeassistant/raspberrypi3-homeassistant with version 0.107.6 20-03-24 19:32:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Detect a running Home Assistant instance 20-03-24 19:32:46 INFO (MainThread) [supervisor.homeassistant] Successful run Home Assistant 0.107.6 20-03-24 19:32:47 INFO (SyncWorker_3) [supervisor.docker.interface] Cleanup images: ['homeassistant/raspberrypi3-homeassistant:0.107.1'] Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrhaugland Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 På 9.1.2020 den 23.03, Offpiste skrev: Jeg gjort dette i min sensor.yaml(Jeg har pekt senors i configurations.yaml som dette:) sensor: !include sensor.yaml Vis du ikke bruker/har egen sensor.yaml så kan du legge inn dette under sensor: i configurations.yaml Bytt ut sensor.real_time_consumption_adresse_1234 og sensor.electricity_price_adresse_1234 med de to du har. - platform: template sensors: tibber_nett: friendly_name: "Nett Eier" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'grid_company') }}" icon_template: mdi:fuse tibber_max: friendly_name: "Max pris" unit_of_measurement: "NOK/kWh" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'max_price') }}" icon_template: mdi:currency-usd tibber_avg: friendly_name: "Gjennomsnittspris" unit_of_measurement: "NOK/kWh" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'avg_price') }}" icon_template: mdi:currency-usd tibber_min: friendly_name: "Minimumspris" unit_of_measurement: "NOK/kWh" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'min_price') }}" icon_template: mdi:currency-usd tibber_estimert: unit_of_measurement: 'kWh' friendly_name: "Estimert forbruk" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'estimated_annual_consumption') }}" icon_template: mdi:power-plug tibber_time: friendly_name: "Sist oppdatert" value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'timestamp') }}" icon_template: mdi:clock-outline tibber_minpower: friendly_name: "Laveste forbruk" unit_of_measurement: "W" value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'minPower') }}" icon_template: mdi:power-plug tibber_averagepower: friendly_name: "Gjennomsnitts forbruk" unit_of_measurement: "W" value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'averagePower') }}" icon_template: mdi:power-plug tibber_maxpower: friendly_name: "Høyeste forbruk" unit_of_measurement: "W" value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'maxPower') }}" icon_template: mdi:power-plug tibber_accumulatedconsumption: friendly_name: "Forbruk i dag" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'accumulatedConsumption') }}" icon_template: mdi:power-plug tibber_accumulatedcost: friendly_name: "Kostnad i dag" unit_of_measurement: 'Kr' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'accumulatedCost') }}" icon_template: mdi:currency-usd tibber_volt: friendly_name: "AMS Spenning" unit_of_measurement: 'V' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'voltagePhase1') }}" icon_template: mdi:flash tibber_amp: friendly_name: "AMS Strøm" unit_of_measurement: 'A' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'currentPhase1') }}" icon_template: mdi:current-ac tibber_meter: friendly_name: "Målerstand" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ state_attr('sensor.real_time_consumption_adresse_1234', 'lastMeterConsumption') }}" icon_template: mdi:counter tibber_level: friendly_name: "Pris" value_template: "{{ state_attr('sensor.electricity_price_adresse_1234', 'price_level') }}" icon_template: mdi:currency-usd Må man ha Tibber Pulse for å få inn alle disse sensorene? Og motsatt, hvilke sensorer kan man legge til uten å ha Tibber Pulse? Foreløpig har jeg fått knyttet Tibber til HA, og fått opp automatisk sensor.electricity_price_adressenmin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preference Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 29 minutter siden, mrhaugland skrev: Må man ha Tibber Pulse for å få inn alle disse sensorene? Og motsatt, hvilke sensorer kan man legge til uten å ha Tibber Pulse? Foreløpig har jeg fått knyttet Tibber til HA, og fått opp automatisk sensor.electricity_price_adressenmin. Ja, og den sensoren du har fått opp automatisk er den eneste du får uten Pulse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrhaugland Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 6 minutter siden, Preference skrev: Ja, og den sensoren du har fått opp automatisk er den eneste du får uten Pulse. Jeg tester ved å legge inn sensorene, noen ekstra, men må nok vente til Pulse er på lager igjen ja for å få resten. Jeg har noen duppedingser som gir meg strømforbruket der de er koblet inn. Hvis vi tar et "simpelt" eksempel; jeg har Fibaro Dimmer 2 som viser strømforbruket på en lampe, både nåværende og "totalt" (usikker på hva totalt er, hvor lang tidsperiode det er). Klarer jeg å få opp en visning som viser hva dette koster? Tenker det kan være en grei begynnelse til større ting etterhvert som vaskemaskin, VVB osv. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. april 2020 Del Skrevet 13. april 2020 1 time siden, mrhaugland skrev: (usikker på hva totalt er, hvor lang tidsperiode det er). Siden start eller noen har nullstilt den. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 (endret) På 13.4.2020 den 15.25, mrhaugland skrev: Hvis vi tar et "simpelt" eksempel; jeg har Fibaro Dimmer 2 som viser strømforbruket på en lampe, både nåværende og "totalt" (usikker på hva totalt er, hvor lang tidsperiode det er). Klarer jeg å få opp en visning som viser hva dette koster? Tenker det kan være en grei begynnelse til større ting etterhvert som vaskemaskin, VVB osv. Jeg har selv en Fibaro single switch 2 på en kjøkken vifte, der bruker jeg total strømforbruket (kWh) og satt dem inn i Utility Meter. utility_meter: energy_vifte_daily: source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2 cycle: daily energy_vifte_weekly: source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2 cycle: weekly energy_vifte_monthly: source: sensor.fibaro_system_fgs213_switch_energy_2 cycle: monthly Da får jeg: ------------- Får å pris, må vel noe sånn som dette lages: Rett meg gjerne vis jeg har regnet-/tenkt feil eller det er en lettere måte å gjøre dette på Lage en sensor template der jeg tar forbruket måned * strømpris * enten er av eller på(0/1). - platform: template sensors: kwh_x_pris_vifte_monthly: friendly_name: 'kwh * strømpris vifte måned' unit_of_measurement: 'Kr' icon_template: mdi:cash-100 value_template: >- {{ (states('sensor.energy_vifte_monthly') | float * states('sensor.electricity_price_slottsplassen_1') | float * states('sensor.vifte_pa') | float) | round(3) }} Sensoren jeg får er sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly Denne sensoren legger jeg inn i Utility Meter. utility_meter: pris_vifte_monthly: source: sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly cycle: monthly og får denne: Endret 14. april 2020 av Offpiste la til "drift" i sensor template 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2jan Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 59 minutes ago, Offpiste said: Lage en sensor template der jeg tar forbruket måned * strømpris * enten er av eller på(0/1). - platform: template sensors: kwh_x_pris_vifte_monthly: friendly_name: 'kwh * strømpris vifte måned' unit_of_measurement: 'Kr' icon_template: mdi:cash-100 value_template: >- {{ (states('sensor.energy_vifte_monthly') | float * states('sensor.electricity_price_slottsplassen_1') | float * states('sensor.vifte_pa') | float) | round(3) }} Sensoren jeg får er sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly Denne sensoren legger jeg inn i Utility Meter. utility_meter: pris_vifte_monthly: source: sensor.kwh_x_pris_vifte_monthly cycle: monthly og får denne: Vil du ikke ha med nettleie også i prisen? Selv har jeg laget en enkel input_number i home assistant som gir en fast verdi på 0.44 kr/kWh men som er lett å oppdatere fra front-end om prisen skulle endre seg. denne kan en jo bruke i alle kostnadsberegningene etterpå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrhaugland Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 38 minutter siden, 2jan skrev: Vil du ikke ha med nettleie også i prisen? Selv har jeg laget en enkel input_number i home assistant som gir en fast verdi på 0.44 kr/kWh men som er lett å oppdatere fra front-end om prisen skulle endre seg. denne kan en jo bruke i alle kostnadsberegningene etterpå. Takk begge to! Vil du dele hvordan du har satt opp input_number`en, samt hvordan du har satt opp utregningen av pris (strøm + nett) opp mot bruken, @2jan? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
2jan Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 2 hours ago, mrhaugland said: Takk begge to! Vil du dele hvordan du har satt opp input_number`en, samt hvordan du har satt opp utregningen av pris (strøm + nett) opp mot bruken, @2jan? Selvsagt... 1. Sett opp en input number i configuration.yaml slik: input_number: nettleie: name: Nettleie min: 0 max: 2 step: 0.01 mode: box unit_of_measurement: NOK/kWh 2. I Lovelace bruker jeg et entities kort for å vise input_number.nettleie som du deretter første gang setter til faktisk nettleie (0.44 kr/kWh hos meg). 3. Ved beregning av kostnader det bare å summere input_number.nettleie og sensor.electricity_price_adresse før du multipliserer med forbruk. Jeg bruker dette selv feks i notifikasjonen om at vaskemaskin er ferdig (inkludert kost) og totalkost/time for alt strøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 14. april 2020 Del Skrevet 14. april 2020 Da tar jeg sjansen på å vise hva jeg har. Alt sammen (bortsett fra en liten detalj) er data som kommer i fra Tibber komponenten. Forbruk pr dag, måned og år kommer ikke fra Utility komponenten til HA. Fant ut den ikke telte kilowattimer like nøyaktig som måleren i skapet. Dessuten har den skifte til ny dag nøyaktig ved midnatt, mens Tibber komponenten gjerne kan levere data noen sekunder etter midnatt. Da havnet noe av forbruket på feil døgn i utility komponenten. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.