Mathias Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) 9 hours ago, stigvi said: Da tar jeg sjansen på å vise hva jeg har. Hvilket card er dette? Det vil jeg også ha I øyeblikket er det meste på testbasis for å finne ut av hvilken data jeg trenger for å kunne analysere forbruksmønster osv. Jeg kjører en hjemmesnekret ESPhome-ESP32-Mbus som gir meg data fra måleren, men bestiller nok Pulse straks de får den inn igjen. Her burde vi på Hjemmeautomasjon.no få både rabatt og andre goder fra Tibber så mye som det reklameres for dem her inne. Tipper de har fått mange kunder ut ifra dette forumet. Dette er mitt oppsett. Iallefall det som er verd å vise. Har et testview i tillegg med masse gøyalt kaos Endret 15. april 2020 av Mathias Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 15 minutter siden, Mathias skrev: Hvilket card er dette? Det vil jeg også ha aggregate_func: avg entities: - entity: sensor.consumption_lastday index: 0 name: Forbruk group_by: date hour24: true hours_to_show: 240 name: Forbruk pr dag show: graph: bar type: 'custom:mini-graph-card' 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kråkerøymannen Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 12 timer siden, stigvi skrev: Ser at strømprisnivået er EXPENSIVE. men 0,079 NOK/kWh er da ikke dyrt...? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 11 minutter siden, Kråkerøymannen skrev: Ser at strømprisnivået er EXPENSIVE. men 0,079 NOK/kWh er da ikke dyrt...? Hehe. Nei, det er ganske billig. Men Tibber mener det er dyrt Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 19 minutter siden, Kråkerøymannen skrev: men 0,079 NOK/kWh er da ikke dyrt...? Jo, det er jo nesten det dyreste strømmen vil koste det døgnet... I dag er 8 øre dyrt og 6 øre billig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smil Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 @stigvi Hei kan du vær så snill dele din kode. Quote 13 hours ago, stigvi said: Da tar jeg sjansen på å vise hva jeg har. Alt sammen (bortsett fra en liten detalj) er data som kommer i fra Tibber komponenten. Forbruk pr dag, måned og år kommer ikke fra Utility komponenten til HA. Fant ut den ikke telte kilowattimer like nøyaktig som måleren i skapet. Dessuten har den skifte til ny dag nøyaktig ved midnatt, mens Tibber komponenten gjerne kan levere data noen sekunder etter midnatt. Da havnet noe av forbruket på feil døgn i utility komponenten. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ThoStaKa Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) Angående prisnivå, så er dette muligens litt misvisende i slike perioder vi er inne i nå, når prisvariasjonen er såpass lav. Tibber har beskrevet beregningen her: https://developer.tibber.com/docs/reference#pricelevel Price level based on trailing price average (3 days for hourly values and 30 days for daily values) Value Description NORMAL The price is greater than 90 % and smaller than 115 % compared to average price. CHEAP The price is greater than 60 % and smaller or equal to 90 % compared to average price. VERY_CHEAP The price is smaller or equal to 60 % compared to average price. EXPENSIVE The price is greater or equal to 115 % and smaller than 140 % compared to average price. VERY_EXPENSIVE The price is greater or equal to 140 % compared to average price. Endret 15. april 2020 av ThoStaKa Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 8 timer siden, Mathias skrev: Hvilket card er dette? Det vil jeg også ha https://github.com/kalkih/mini-graph-card Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 8 timer siden, Smil skrev: Hei kan du vær så snill dele din kode. Ja, men hva vil du ha? Mye er bare enkle ting i brukergrensesnittet. Eneste "kode" er dette med forbruk siste døgn, måned og år Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smil Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) 21 minutes ago, stigvi said: Ja, men hva vil du ha? Mye er bare enkle ting i brukergrensesnittet. Eneste "kode" er dette med forbruk siste døgn, måned og år Jeg vil ha kode med forbruk siste døgn, måned og år. Endret 15. april 2020 av Smil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 15. april 2020 Del Skrevet 15. april 2020 (endret) 22 minutter siden, Smil skrev: Jeg vil ha kode med forbruk siste døgn, måned og år. Brukergrensesnitt - cards: - aggregate_func: avg entities: - entity: sensor.consumption_lastday index: 0 name: Forbruk group_by: date hour24: true hours_to_show: 240 name: Forbruk pr dag show: graph: bar type: 'custom:mini-graph-card' - entity: sensor.accumulatedconsumption name: Forbruk i dag type: sensor - entity: sensor.consumption_thismonth type: sensor - entity: sensor.consumption_thisyear type: sensor type: vertical-stack Sensorer - platform: template sensors: consumption_thisyear: friendly_name: "Forbruk dette år" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofyear'))) | round(1) }}" consumption_thismonth: friendly_name: "Forbruk denne måned" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofmonth'))) | round(1) }}" consumption_thisday: friendly_name: "Forbruk i dag" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofday'))) | round(1) }}" consumption_lastday: friendly_name: "Forbruk i går" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ float(states('input_number.consumption_lastday')) }}" input_number: consumption_startofyear: name: Målerstand start på år max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_startofmonth: name: Målerstand start på måned max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_startofday: name: Målerstand start på dag max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_lastday: name: Forbruk forrige dag max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter Automasjoner - id: manedsskifte alias: Månedsskifte description: '' trigger: - at: 0:30:00 platform: time condition: - condition: template value_template: '{{ now().day == 1 }}' action: - alias: '' data_template: value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' entity_id: input_number.consumption_startofmonth service: input_number.set_value - id: aarsskifte alias: Årsskifte description: '' trigger: - at: 0:30:00 platform: time condition: - condition: template value_template: '{{ now().day == 1 and now().month == 1 }}' action: - alias: '' data_template: value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' entity_id: input_number.consumption_startofyear service: input_number.set_value - id: dagskifte alias: Dagskifte description: '' trigger: - at: 0:05:00 platform: time action: - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_lastday value: '{{ (state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') - float(states(''input_number.consumption_startofday''))) | round(1) }}' service: input_number.set_value - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_startofday value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' service: input_number.set_value Og det tror jeg var alt........... PS. Ser innrykk ble feil noen steder. Endret 15. april 2020 av stigvi 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 19 timer siden, stigvi skrev: consumption_lastday: friendly_name: "Forbruk i går" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ float(states('input_number.consumption_lastday')) }}" Blir ikke denne 0 kWh? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Akkurat nå, Offpiste skrev: Blir ikke denne 0 kWh? Bare fram til klokken 0:05 da en automasjon setter den til en verdi. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smil Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 (endret) 20 hours ago, stigvi said: Brukergrensesnitt - cards: - aggregate_func: avg entities: - entity: sensor.consumption_lastday index: 0 name: Forbruk group_by: date hour24: true hours_to_show: 240 name: Forbruk pr dag show: graph: bar type: 'custom:mini-graph-card' - entity: sensor.accumulatedconsumption name: Forbruk i dag type: sensor - entity: sensor.consumption_thismonth type: sensor - entity: sensor.consumption_thisyear type: sensor type: vertical-stack Sensorer - platform: template sensors: consumption_thisyear: friendly_name: "Forbruk dette år" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofyear'))) | round(1) }}" consumption_thismonth: friendly_name: "Forbruk denne måned" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofmonth'))) | round(1) }}" consumption_thisday: friendly_name: "Forbruk i dag" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ (state_attr('sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16', 'lastMeterConsumption') - float(states('input_number.consumption_startofday'))) | round(1) }}" consumption_lastday: friendly_name: "Forbruk i går" unit_of_measurement: 'kWh' value_template: "{{ float(states('input_number.consumption_lastday')) }}" input_number: consumption_startofyear: name: Målerstand start på år max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_startofmonth: name: Målerstand start på måned max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_startofday: name: Målerstand start på dag max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter consumption_lastday: name: Forbruk forrige dag max: 999999999 min: 0 step: 0.1 mode: box unit_of_measurement: 'kWh' icon: mdi:counter Automasjoner - id: manedsskifte alias: Månedsskifte description: '' trigger: - at: 0:30:00 platform: time condition: - condition: template value_template: '{{ now().day == 1 }}' action: - alias: '' data_template: value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' entity_id: input_number.consumption_startofmonth service: input_number.set_value - id: aarsskifte alias: Årsskifte description: '' trigger: - at: 0:30:00 platform: time condition: - condition: template value_template: '{{ now().day == 1 and now().month == 1 }}' action: - alias: '' data_template: value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' entity_id: input_number.consumption_startofyear service: input_number.set_value - id: dagskifte alias: Dagskifte description: '' trigger: - at: 0:05:00 platform: time action: - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_lastday value: '{{ (state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') - float(states(''input_number.consumption_startofday''))) | round(1) }}' service: input_number.set_value - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_startofday value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' service: input_number.set_value Og det tror jeg var alt........... PS. Ser innrykk ble feil noen steder. Tusen takk ! Hvordan får jeg Min og Max pris i kortet Min kort ser ut sånn Endret 16. april 2020 av Smil Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 9 minutter siden, Smil skrev: Hvordan får jeg Min og Max pris i kortet show: extrema: true Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 1 time siden, stigvi skrev: Bare fram til klokken 0:05 da en automasjon setter den til en verdi. Ok, kan være at jeg som tolker automasjonen feil. - id: dagskifte alias: Dagskifte description: '' trigger: - at: 0:05:00 platform: time action: - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_lastday value: '{{ (state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') - float(states(''input_number.consumption_startofday''))) | round(1) }}' service: input_number.set_value - alias: '' data_template: entity_id: input_number.consumption_startofday value: '{{ state_attr(''sensor.real_time_consumption_gabriel_edlands_veg_16'', ''lastMeterConsumption'') }}' service: input_number.set_value Sånn tolker jeg den: Klokken ca 00:00:10 blir målerstanden oppdatert, la oss si at målerstanden blir 1000 kWh. Og klokken 00:05:00 vil "input_number.consumption_startofday" få verdien 1000 kWh og "input_number.consumption_lastday" vil få målerstand(1000 kWh) minus "input_number.consumption_startofday"(1000 kWh) som blir 0 kWh Er det jeg som tenker feil?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 Automasjonen kjøres fra topp til bunn. Så først settes input_number.consumption_lastday og deretter settes input_number.consumption_startofday 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 2 timer siden, Offpiste skrev: show: extrema: true Stemmer ? Hele kortet ser slik ut. color_thresholds: - color: '#ff0000' value: 0.9 - color: '#eeee00' value: 0.6 - color: '#008800' value: 0 decimals: 3 entities: - entity: sensor.electricity_price_orstad index: 0 name: Pris hour24: true lower_bound: 0 name: Pris points_per_hour: 1 show: extrema: true type: 'custom:mini-graph-card' upper_bound: 1.2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Offpiste Skrevet 16. april 2020 Del Skrevet 16. april 2020 (endret) 21 minutter siden, stigvi skrev: Automasjonen kjøres fra topp til bunn. Så først settes input_number.consumption_lastday og deretter settes input_number.consumption_startofday ? Det tenkte jeg ikke på Ser at den virker nå Endret 16. april 2020 av Offpiste Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FAndersson Skrevet 19. april 2020 Del Skrevet 19. april 2020 Hej! Många bra tips i detta forum! Jag undrar om någon lyckats använda framtida elpris som en variabel? Jag har lyckats hitta ett sätt att visa morgondagens pris i en graf efter kl 12 idag. Men jag skulle även vilja kolla på priset en viss tid framöver som variabel. Tex för att hålla koll på när jag ska starta golvvärmen. Visste jag vad priset är om 2h kunde jag starta golvvärmen tidigare om priset går upp och senare om det fortfarande är lågt. På så sätt anv den billiga elen till uppvärmning o sen dyr bara till att hålla temperaturen. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Preference Skrevet 19. juli 2020 Del Skrevet 19. juli 2020 Noen som har noen ferdiglagde pene kort med all Tibber infoen? Mener det var postet i denne tråden tidligere, men ser ut til å ha forsvunnet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjorn Skrevet 6. august 2020 Del Skrevet 6. august 2020 Dumt spørsmål: Har ikke Tibber en integrasjon med/i HA? Det man altså kaller en 'add-on' i hass.io Tibber skriver på sine sider: "Til Home Assistant er det en plugin for Tibber som gir.." - antar det er denne de snakker om: https://www.home-assistant.io/integrations/tibber/ . Hvordan tar jeg i bruk denne på hass.io uten å måtte kode/lage ting fra bunnen av? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
stigvi Skrevet 6. august 2020 Del Skrevet 6. august 2020 4 timer siden, Torbjorn skrev: Hvordan tar jeg i bruk denne på hass.io uten å måtte kode/lage ting fra bunnen av? Du trykker på tannhjulet for konfigurasjon i Home Assistant. Så velger du integrasjoner og der inne trykker du på + knappen for å legge til. Finn fram Tibber i den lange listen. Så må du lage en visning av verdi i Lovelace (brukegrensesnitt). Her er det mange veier til målet, men du kan på Tibber integrasjonen som du nettopp har lagt til, trykke på linken det står "1 enhet" på. Deretter trykker du på din enhet i listen og deretter "Legg til i Lovelace" Den andre måten er å gå til det skjermbildet du vil ha den i og trykke på ... menyen øverst til høyre. Trykk deretter på + og velg "Entitet". Deretter velger du Tibber sensoren din og lagre. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Torbjorn Skrevet 6. august 2020 Del Skrevet 6. august 2020 12 hours ago, stigvi said: Du trykker på tannhjulet for konfigurasjon i Home Assistant. Så velger du integrasjoner og der inne trykker du på + knappen for å legge til. Finn fram Tibber i den lange listen. Wow. Snakk om å føle seg dum ;D "integrasjoner", den hadde jeg helt oversett. Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FredrikNas Skrevet 2. september 2020 Del Skrevet 2. september 2020 (endret) På 31.12.2018 den 14.51, Offpiste skrev: Fikk dette til å virke, men er det mulig å disable UI kun for 1 tab, og ikke hele installasjonen? Edit: Fikk alt til å virke ved å hente ut koden fra ui-lovelance.yaml, og bygge det opp som egne kort med vert./horiz. stack - title: AMS cards: - type: gauge entity: sensor.real_time_consumption_xxx min: 0 max: 5000 severity: green: 600 yellow: 2100 red: 4000 - type: gauge entity: sensor.electricity_price_xxx min: 0 max: 1 severity: green: 0 yellow: 0.5 red: 1 - type: vertical-stack cards: - type: horizontal-stack cards: - type: entities entities: - entity: sensor.minpower name: Min secondary_info: last-changed - type: section - entity: sensor.averagepower name: Snitt - type: section - entity: sensor.maxpower name: Max secondary_info: last-changed - type: section - entity: sensor.accumulatedconsumption name: Forbruk - type: entities entities: - entity: sensor.min name: Min - type: section - entity: sensor.avg name: Snitt - type: section - entity: sensor.max name: Max - type: section - entity: sensor.accumulatedcost name: Kostnad - type: entities entities: - input_number.max_w - type: glance entities: - sensor.tibber_volt - sensor.tibber_amp - type: entities entities: - sensor.nett - sensor.estimert - sensor.time Endret 3. september 2020 av FredrikNas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.