Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
lasseruud skrev (På 2.10.2021 den 12.22):

Hadde elektriker her i går og da fikk jeg kobla opp en slik. Den er kobla som i manualen som følger med L1-L1, L2-L2 og L3-L3. N ble ikke brukt. Først i dag ser jeg koblingsskjemaet over der N skal brukes. Slik det er koblet nå (uten N), får jeg opp:

qubino.thumb.PNG.59e50a65bde57f6c327156141937c912.PNG

Litt usikker på hvordan jeg skal tolke detta. Det som er interessant for meg er forbruk i watt.

Bør jeg få kobla slik som skjemaet over (med N) for å få riktige verdier?

Hvilket strømnett har du IT 3x230Volt (Har ikke N leder) eller TN 3x400V (Der er det en N leder) Ser spenningen din er 135V. 230 Volt delt på rota av 3 er ca 135 Volt, så da har du sikkert IT 3x230Volt.

Jeg vet ikke om du får riktig W eller kWh, men mulig Qubino bruker målt spenning (Volt) når den summerer effekt (W) å da blir det feil med 135 Volt.

Sikkert noen hær som kjenner bedre til dette en meg.

Endret av Slabbedask
Skrevet
Slabbedask skrev (På 2.10.2021 den 14.28):

Hvilket strømnett har du IT 3x230Volt (Har ikke N leder) eller TN 3x400V (Der er det en N leder)

Det glemte jeg å skrive. Det er 230 IT-nett her.

Skrevet

Er det kun en el-kolbe den er tilkoblet med bare av/på styring, så vet du kanskje hvor mange watt den er på. Og da skal det jo stemme med avlesingene dine i Homeseer.

Men det er kanskje en litt mere avansert koblestyring du har med forskjellige effekter.

• 1 år senere...
Skrevet

Hei!
Jeg plukker opp en gammel tråd her. Er det noen som har fått denne til å vise totalt strømforbruk over en viss periode, og da ved å bruke koblingsskjemaet som er avbildet ovenfor?
Jeg har IT-nett, og har et ønske om å måle månedlig strømforbruk i en hybel som har egen 3x230 volt hovedsikring. Om denne fungerer slik den er tenkt, så kan den være perfekt for mitt bruk.

Skrevet

Jeg bruker den til å måle strømforbruk i et underskap på 3 fase 230V IT-nett. Fungerer fint til å måle nåværende forbruk og totalt forbruk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.