Morten B Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Heisann alle smarte HAere. Jeg sitter og jobber med litt varmestyring og har møtt på en utfordring jeg ikke har klart å finne svaret på. Jeg har en input_number som jeg ønsker å bruke i en betingelse på en trigger i en automasjon. Koden er som følger: input_number: stue_min: name: Minimumstemperatur Stue min: 15 max: 30 step: 0.5 automation: - alias: "Lav temperatur stue" trigger: - platform: numeric_state entity_id: sensor.temperatur_stue below: input_number.stue_min action: - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.lav_temp_stue Dette vil ikke validere. Men dersom jeg bytter til below: 21 eller below: 21.5 eller et annet tall fungerer det. Har ikke klart å finne ut om det ikke er lov å bruke en "variabel" slik jeg ønsker. Noen som vet? Ev. ser hva jeg har klart å gjøre feil? Siter
baronKanon Skrevet 25. oktober 2018 Skrevet 25. oktober 2018 Du sammenligner tekst med tall... Prøv med Json-formatert noe for å hente ut verdien. Nå ser automasjonen ikke annet enn en streng. Siter
Morten B Skrevet 25. oktober 2018 Forfatter Skrevet 25. oktober 2018 10 minutter siden, baronKanon skrev: Du sammenligner tekst med tall... Prøv med Json-formatert noe for å hente ut verdien. Nå ser automasjonen ikke annet enn en streng. Ja jeg fikk tips om det fra face så det løste seg automation: - alias: "Lav temperatur stue" trigger: platform: template value_template: "{{ (states('sensor.temperatur_stue') | float) < (states('input_number.stue_min') | float) }}" action: - service: input_boolean.turn_on entity_id: input_boolean.lav_temp_stue Flott at det er så enkelt å få hjelp når man har kjørt seg fast Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.