Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon.no!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel få som tenker på at nye VVB er brannfarlige, og det er OSO som har vært i rampelyset på varmegang. Da jeg gikk forbi VVB som ser helt fin ut utenifra (3-4 år gammel) av merket Høiax tenkte jeg "la meg sjekke hva termostaten er satt på), åpnet opp og så dette synet. Det er bare et tidsspørsmål før noen kommer til å dø med disse berederne.

 

Så selv om du har nyere VVB, ikke utsett det, gå en tur nå og sjekk din akkuratt nå.

 

 

20181103_161017.jpg

  • Thanks 1
Skrevet
4 minutes ago, Hilmar said:

Var de dårlig skrudd fast? Det må jo være varme fra festene dette?

 

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

 

 

 

 

 

Nei, ikke i heletatt, men iflg Høiax har de fått godkjent å bruke 3kw på 1,5mm2 kabel. Det er helt klart at kabeldimensjonen er for liten og varmegang i overgang av kabel og klemme. Festene var faktisk skrudd til bra.

Skrevet (endret)

Skummelt!

 

Forøvrig så håper jeg ikke du må ta av dekselet over koblingsbrettet for å komme til og justere termostaten...? Eller er det kanskje ikke tenkt at forbruker skal justere denne?

Endret av Hillmar
Skrivefeil
Skrevet

Nei er bare et deksel i plast. Kan justere termostat med en skrue. Men lønner seg for alle å sjekke uansett. Mange er jo satt opp for høyt også

  • 2 uker senere...
Skrevet

Dette er dessverre heilt normalt, hadde liknande problem på vår Oso som då var ca 10 år. 

Ein anna feil som er minst like vanlig er svidde støpsel/stikkontaktar, og nettopp dette er grunnen til at det i dag blir montert permanent tilkobla. Napp ut støpselet, sjå og lukt etter varmgang både der og i stikkontakten. 

Skrevet

Jeg må innrømme jeg synes dette med at det må være fast tilkobling er rart, generelt er det mye rart med reglene innen elektrisk. "Våre 16A kontakter tåler ikke å være koblet til 16A, la oss påby fast tilkobling", "våre forgreinere som er merket 16A tåler ikke 16A, la oss påby å ha flere kontakter". Hva med å sette krav direkte til det som er problemet?

 

  • Like 1
Skrevet

Står det 16a så tåler de jo det, men siden man ikke har for vane å spesifisere tid ved siden av er dette bare basert en kvalifisert gjetning i en gitt standard. Dette er sikkert eldre fastsatte standarder, og det er litt nytt at utstyr faktisk trekker så mye konstant. Samme advarseler gjelder jo for elbil lading.. Man har funnet ut at standardkontakten vi har i dette landet rett og slett ikke er god nok for dette over tid..

 

Bytter man derimot til industrivarianten av 1-fas kontakten er man trygg, men det er jo ikke akkurat en pen løsning.

Skrevet
22 hours ago, PerH said:

Står det 16a så tåler de jo det, men siden man ikke har for vane å spesifisere tid ved siden av er dette bare basert en kvalifisert gjetning i en gitt standard. Dette er sikkert eldre fastsatte standarder, og det er litt nytt at utstyr faktisk trekker så mye konstant. Samme advarseler gjelder jo for elbil lading.. Man har funnet ut at standardkontakten vi har i dette landet rett og slett ikke er god nok for dette over tid..

 

Bytter man derimot til industrivarianten av 1-fas kontakten er man trygg, men det er jo ikke akkurat en pen løsning.

 

Varmtvannsberedere trekker ikke 16A konstant på noe vis.

Skrevet (endret)
6 timer siden, ATWindsor skrev:

Varmtvannsberedere trekker ikke 16A konstant på noe vis.

Min hjemmebereder som i hovedsak varmes av varmepumpe trekker rundt 13A kun på toppvarmen. Industriberedere er gjerne 15-16A og selv om det ikke er konstant last så snakker vi lett om 2-3 timer om gangen... Og de har samme termostat og koblinger som trådstarter viser til... Og de holder like dårlig...

Endret av SveinHa
Skrevet

Og så står de gjerne tilkoblet vha støpsel i 20 år som blir varmt og kaldt hele tiden som til slutt blir slapt i fisken og lager varmgang. Støpsel på slike ting som er fast tilkoblet er tullete. 

Skrevet (endret)

Jeg er ikke enig, det som er tullete er støpsel som er lagd for 16A men som ikke engang tåler 9A fra en varmtvannsbereder. Nesten alt med støpsel er fast tilkoblet, i den forstand at det står sted i år av gangen.

Endret av ATWindsor
Skrevet

Hadde befaring på rehab av badet igår og skal ha ny bereder. Han mente nå at nye beredere skal fast tilkobles. Noen som kan bekrefte dette? Planen var også å bytte til ekspress bereder, men det da må jeg bytte til 32a kurs ser det ut til. Hva bude man kjøpe idag som også kanskje kan spare noen kr på strømmen?

Skrevet
21 minutter siden, AndreasLie skrev:

Hadde befaring på rehab av badet igår og skal ha ny bereder. Han mente nå at nye beredere skal fast tilkobles. Noen som kan bekrefte dette? Planen var også å bytte til ekspress bereder, men det da må jeg bytte til 32a kurs ser det ut til. Hva bude man kjøpe idag som også kanskje kan spare noen kr på strømmen?

 

Det er heilt korrekt. 

Ein ny tank bruker like mykje straum som ein gammal, men uansett kan ein lage styring som koplar ut tanken på dei høgaste timeprisane. 

Skrevet

Så lenge en snakker om vanlig el.kolbe så er prisen lik pr liter vann som varmes opp men en nyere bereder har nok noe bedre isolasjon og dermed mindre tap.

 

Ekspressbereder har ikke stort poeng om du ikke har en skokk med tenåringer i hus som hver og en av de dusjer til tanken er tom... Ekspressfunksjonen er ikke annet enn at en prioriterer øvre 1/3 eller 1/2 av berederen og når denne er varm nok kobler en over til en annen el.kolbe i bunnen av tanken. Sparer ikke strøm i det hele tatt men når tanken er tømt så så tar det kortere tid før du får varmt vann i dusjen/kranen igjen.

 

Et alternativ er bereder med varmepumpe men det er ikke regningssvarende uten å kombinere med vannbåren varme e.l.

Skrevet
1 hour ago, ATWindsor said:

 

Varmtvannsberedere trekker ikke 16A konstant på noe vis.

Nei det har du rett i, men det er fortsatt høy strøm over tid, og det er arealet under den kurven som nok har blitt litt større siden man valgte standard stikkontakt i Norge.. Min teori i hvert fall.. :) Elbiler kan vel settes opp til opptil 13A gjennom slik kontakt, og da er det ikke mye margin på en gammel og velbrukt garasjestikk..

 

Jeg mener de fleste problemene med varmtvannsberedere var i den støpte kontakten som fulgte med de? At plasten i disse endret seg med temperaturgang, og fikk nok ledeevne til å lage varmgang?

Skrevet (endret)

I 2010 innførte NEK et krav om direkte påkobling på varmtvannsberedere over 2000 W.

Mange produsenter begynte da å “jukse” ved å produsere beredere på 1950W. (eller kun merke, min Høyax er merket 1990W !!)

Normsamlingen NEK 400 oppdateres hvert fjerde år, og i 2014 ble kravene til tilkobling av varmtvannsberedere justert.

Nå gjelder forskriften alle beredere som er over 1500 W.

Alternativt kan tilkobling skje via såkalt «industrikontakt.

Endret av arneolav
  • Like 1
Skrevet
1 time siden, bjornepappa skrev:

 

Det er heilt korrekt. 

Ein ny tank bruker like mykje straum som ein gammal, men uansett kan ein lage styring som koplar ut tanken på dei høgaste timeprisane. 

Det har jeg idag via stikket, men da må jeg isåfall sette en switch i sikringsskapet eller bruke feks aeotech heavy duty switch.

 

Tanken på ekspress var for at jeg da kan kjøpe en mindre bereder enn jeg har idag som igjen tar mindre plass :) Har dette på hytta og det funker bra selv når 5 stk dusjer etterhverandre. 

 

Takk for svar, men det er vel også slik at noen beredere nå har flere element eller trinn på elementet? Den jeg har idag trekker full guffe uansett til vannet er riktig temp. 

Skrevet (endret)
På 3.11.2018 den 17.39, aleks skrev:

Så selv om du har nyere VVB, ikke utsett det, gå en tur nå og sjekk din akkuratt nå.

Trådstarter sin bereder ser ut til å ha hatt en lekkasje, mye tyder på det.

 

Min er av samme type og ca 10 år gammel ser nesten ut som nytt:IMG_20181120_130526x.thumb.jpg.7e92f030f2d398bca50d67ad7dea7c04.jpg

Etter at bildet ble tatt: Monterte en temperaturføler (DS18B20) til høyre for termostaten.

Det ser ut til å gi tilnærmet rett verdi.

Isolasjone synes å være bløt, men er ganske hard.

Måtte lage litt hull i isolasjonen for å stikke sensor inn mellom den og  indre metallkappen.

Termostaten er innstilt på 75°C og sensor indikerer 72°C. 

 

Benytter denne på 3680W for inn/utkobling. Ut kl 08:00 0g inn kl 09:58. 

Bryteren er dessverre ikke zwave, men fungerer helt greitt.  (Har ikke hatt noen WAF reaksjonhittil).

Det er perioden hvor strømmen stort sett er dyrest i løpet av døgnet.

Finnes ikke tegn til varmgang på støpsel (pinner) eller kontakt.

 

 

 

 

Endret av arneolav
Etter at bildet ble tatt...
  • Like 1

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.