madsun Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Hei, Installerte IKEA Trådfri spotter istad, og fjernet samtidig dimmeren til taklysene. Denne var koblet til en bryter, er det lov å ta bort denne også? Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 (endret) Jeg tror en enkel huskeregel er at hvis du må bruke skrujern for å fjerne noe så skal det gjøres av en elektriker. https://www.fjordkraft.no/stromprat/kan-jeg-koble-stikkontakt-selv/ Endret 12. november 2018 av Guahtdim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madsun Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Fint det, men det var ikke det som var spørsmålet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guahtdim Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Jeg tror at hvis bryteren er fastmontert til vegg så har du i utgangspunktet ikke lov til å fjerne den. Mulig demontering av elektrisk utstyr har litt andre regler enn montering. Eller har jeg misforstått deg helt? Mulig en av de som faktisk er elektriker her på forumet kan hjelpe etterhvert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madsun Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 OK, helt konkret: Stilles det krav til 2-polet bryter innendørs ved smartbelysning? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 11 minutter siden, madsun skrev: Stilles det krav til 2-polet bryter innendørs ved smartbelysning? I våtrom/våtsoner. Om det er smart belysning eller ei er ikke det vesentlige, de samme kravene gjelder uansett. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BME Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 Om du tar bort bryteren tror jeg du må erstatte den med et lokk. Mener det skal være mulig å komme til alle koblinger, men er ikke elektriker... Kanskje du kan dekke til hullet om du får fjernet ledningene... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tankred_smult Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 (endret) Jeg fikk en elektriker til å koble opp en taklampe med en philips hue pære i. Han koblet den rett til strøm, uten noen bryter foran. Så akkurat det vil jeg anta er lov. Men, som sagt over, jeg tror ikke du har lov til å fjerne bryteren selv, det tror jeg du må få utført av elektriker. Edit: Dette var på stuen, som nevnt over er det nok andre regler på våtrom. Endret 12. november 2018 av tankred_smult Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 I våtrom SKAL man ha to-polet et brudd et sted hvis det er utstyr en bruker selv skal kunne bytte (f.eks. det er lyspærer) og "ta sikringen" er ikke tilstrekkelig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 19 minutes ago, Moskus said: I våtrom SKAL man ha to-polet et brudd et sted hvis det er utstyr en bruker selv skal kunne bytte (f.eks. det er lyspærer) og "ta sikringen" er ikke tilstrekkelig. Nei Kun hvis det er snakk om lyspunkter på 230V eller 12V hvor trafoen ligger innenfor sone 2. Da er det krav om topolet brudd. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
madsun Skrevet 12. november 2018 Forfatter Del Skrevet 12. november 2018 Hvor kan man lese disse forskriftene? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 12. november 2018 Del Skrevet 12. november 2018 7 minutter siden, madsun skrev: Hvor kan man lese disse forskriftene? Tror den må kjøpes - er vel beskrevet i NEK, tror jeg. Det er lettere å lenke til hva du har lov til: https://www.sikkerhverdag.no/strom/gjor-det-selv/elektrisk-arbeid-dette-kan-du-gjore-selv-av-elektrisk-arbeid/ Sitat Arbeider som ikke står på denne lista, må du overlate til fagfolk. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Moskus Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 19 timer siden, Christoffer skrev: Nei Kun hvis det er snakk om lyspunkter på 230V eller 12V hvor trafoen ligger innenfor sone 2. Da er det krav om topolet brudd. Da mener du "Ja." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christoffer Skrevet 13. november 2018 Del Skrevet 13. november 2018 Ja, med forbehold. Ville egentlig får frem at det ikke i alle tilfeller er krav Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karstein Skrevet 28. juli 2021 Del Skrevet 28. juli 2021 Hvor får man tak i 2-polet bryter som kan fjernstyres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ZoRaC Skrevet 28. juli 2021 Del Skrevet 28. juli 2021 Karstein skrev (7 timer siden): Hvor får man tak i 2-polet bryter som kan fjernstyres https://www.tronika.no/no/smarthus/zwave-produkter/z-wave-apparatstyring/bryter-2-polet-507601.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.