Gå til innhold
  • Bli medlem
Støtt hjemmeautomasjon! 🥇🥈🥉

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnet mye problemer med å få satt opp HomeSeer 3 Pro og få devices til å fungere, har jeg installert HS3 på nytt på en laptop.

Denne laptopen brukes ikke til annet enn HomeSeer.

Tidligere tråder med disse problemene er:

Skal ikke en device vise watt som forbrukes under "Device Management"?

Feil med z-wave plug'in eller UZB1?

[Løst] Angående oppstart av HomeSeer, og feilmeldinger

[Løst] Hva er de forskjellige nodene til en Fibaro veggplugg?

[Løst] - Problemer med UZB1 driver installasjon

Håpet er å kunne ta oppsettet steg for steg, samt gjøre seg ferdig med 1 device om gangen.

Det er kun devices som er koblet til 230V, som vil settes opp i første omgang.

Oppsett

Hardware:

Laptop:		Multicom Xishan W670R
Prosessor:	Intel Core i7-6700HQ
Ram:		16GB
HDD OS:		500GB SSD
HDD 2:		1TB HDD
Skjerm:		17.3" Full-HD Matt
Skjermkort:	GeForce GTX 950M 2GB, DVDRW, Uten OS (W670RCQ-CFB3)

Z-wave:		UZB1
Montering:	1,8 meter USB kabel, 30 cm fra tak, vertikal /stående

Software:	HomeSeer3

Plug-ins

55922804_000-Z-waveplug-in.thumb.png.21edb6d945e56cb91311de0ea5c15bff.png

Z-Wave interface

496402377_001-Z-waveinterface.thumb.png.2aafef5f4996f822e85cee1e424a6ef2.png

Device List

Aeotec ZW078 Z-Wave Plus Heavy Duty Smart Switch

Vis skjult innhold

Skrevet

AEO_HDS_ Aeon Labs Heavy Duty Smart Switch Gen5 V1.25_Engineering Spec .pdfHenter informasjon...

AEO_HDS_Manual.pdfHenter informasjon...

Aeotec ZW078 er koblet opp på varmtvannstanken. Har fått brukt endel varmtvann og den rapporterer følgende:

1112716678_006deviceoppdateringer.png.1d85d186877587e2290a9d1a3f4b0e88.png

930046913_008deviceoppdateringer.png.8a3ac6db3730f876b26d3f32c43f036d.png

Da jeg holdt på tidligere la jeg merke til at volt og temperatur også ble rapportert.

Ser disse ikke rapporteres nå.

Skrevet

Se her: https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/85149-aeon-labs-aeotec-zw078-zwus-z-wave-heavy-duty-smart-energy-switch/page4

( The switches are working fine. I just set group 1 to report every 120 seconds, then parameter 101 to 15 (4 bytes) so all power readings update, then poll the temperature once every 20 minutes and xx seconds. All data readings are there. )

• Thanks 1
Skrevet (endret)
  hkmod25 skrev (På 12.11.2018 den 16.42):

Se her: https://forums.homeseer.com/forum/lighting-primary-technology-plug-ins/lighting-primary-technology-discussion/85149-aeon-labs-aeotec-zw078-zwus-z-wave-heavy-duty-smart-energy-switch/page4

( The switches are working fine. I just set group 1 to report every 120 seconds, then parameter 101 to 15 (4 bytes) so all power readings update, then poll the temperature once every 20 minutes and xx seconds. All data readings are there. )

Ekspander  

Var inne på denne tanken selv, og lette etter det forskjellige settingene.

Dog å endre på 101 roter det til med følgende under settings, og gjør at begge hukes av:

1877475421_011deviceoppdateringer.png.beeeef4c0db1789b20cc2cf08c31ecd7.png

Ettersom verdiene har fungert tidligere, resatte jeg UZB1 til fabrikkinnstillinger på nytt.

Ettersom jeg nå har installert på en laptop, er det nå mulig å feste UZB1 på noden som skal legges til.

(Pritt multi tack fra Henkel er kjekt å ha)

La til Aeotec ZW078 på nytt med "Add/Include a Node" og nå ser det ut til at alle verdiene oppdateres som de skal (uten å polle).

1922567320_009deviceoppdateringer.png.1b77d9eb8ecb37d94ea8920eb7c22b44.png

1602759379_010deviceoppdateringer.thumb.png.6d3ddceabaf32b8f6abe63c2d38ccf06.png

Vet ikke hva som gjør dette, men på nettet sier mange at noder som skal kunne bruke secure, må være så nær Z-wave interface som mulig.

EDIT:

Har gått inn på "Node Informations" og får opp følgende informasjon:

1615493621_012deviveinfo.png.c2d0af5e206b1dafdf94a93daef02f06.png

Ser at denne noden er blitt satt opp med polling på alle enheter.

Noen andre som har dette?

Endret av Teza
Skrevet

Så lenge nesten alle moderne Z-Wave enheter er passelig "kompliserte" så må de alltid legges i nettverket via "Add/Include a Node" Menu i HomeSeer.

Om du brukte før Aeotec stick som en "Inclusion Controller" (dvs. frakoblet fra PCen) så dette kan bli forklaring på problemmer som du hadde...

• Thanks 1
Skrevet (endret)

Har resatt en Fibaro veggplugg til fabrikkinstillinger.

La til noden med "Add/Include a Node" og ved å feste UZB1 på den, og som antatt oppdateres ingen av verdiene .

Vis skjult innhold

Assiociations manglet på root device.

Vis skjult innhold

Kjørte "Update" under Associations og fikk opp alle 3 gruppene.

Vis skjult innhold

Under "Functions" har jeg kjørt "Optimize", "Full Optimize" og "Audit This Node".

1031347185_023-Fibaroveggpluggasociation1.png.595cfe1d9248b23891c0a9951168fc16.png

Det er mulig å slå noden av og på med Switch, men ingen verdier oppdateres.

Har gått inn på "Node Informations" og får opp følgende informasjon:

Vis skjult innhold

Hos de av dere hvor Fibaro Wall Plug fungerer, kommer det opp med polling i dette bildet?

Ettersom Aeotec ZW078 er blitt satt opp med polling, lurer jeg på om dette skal gjøres på denne veggpluggen også?

Endret av Teza
Skrevet
  hkmod25 skrev (På 12.11.2018 den 21.54):

Så lenge nesten alle moderne Z-Wave enheter er passelig "kompliserte" så må de alltid legges i nettverket via "Add/Include a Node" Menu i HomeSeer.

Om du brukte før Aeotec stick som en "Inclusion Controller" (dvs. frakoblet fra PCen) så dette kan bli forklaring på problemmer som du hadde...

Ekspander  

Har kun brukt en og samme UZB1.

Skrevet (endret)
  Erik G skrev (På 13.11.2018 den 5.50):

Sånn ser mine ut, da får jeg all data.

Ekspander  

Har du satt den pollingen selv og evt. hvordan kom du frem til det?

Edit:

Etter å ha prøvd denne innstillingen er det kun Watts som oppdaterer hos meg.

Vis skjult innhold

Endret av Teza
Skrevet

1. Z-wave nettverk har det stort sett best om det er mange noder. Det nytter f.eks. ikke å optimalisere et nettverk med kun 1 node. Da er det enten tilstrekkelig kontakt eller så er det ikke.

2. Disse innstillinge...

image.png

... sier jo hvor ofte den skal oppdatere hhv. kWh og W. kWh oppdateres i eksempelet over hver halvtime. W oppdateres hvert annet minutt.

• Thanks 1
Skrevet (endret)

@Moskus var usikker på om den kanskje ville sette direct route på nytt med optimize og det kanskje ville kunne få oppdateringen til å fungere.

Har prøvd å sette meg inn i assosiasjoner for å se om det kunne være noe som ikke fungerer der, men tror ikke det har noe med manglende oppdatering å gjøre.

Fikk nok info til å oppdatere guiden "Hvordan legge til en Fibaro vegg plugg i HomeSeer" med litt mer informasjon, om ikke annet :)

Kontrollere enhetens assosiasjoner

For at veggpluggen skal kunne kommunisere over z-wave nettverket, må det settes opp assosiasjoner.

Vis skjult innhold

Endret av Teza
Skrevet
  Teza skrev (På 13.11.2018 den 13.42):

Det skal være 3 assosiasjons grupper, dersom det mangler noen,  kan du  trykke på "Update" eller legge de til manuelt.

Ekspander  

... for Wall Plug er det en fordel om Gruppe 3 ikke er assosiert med HS.

• Like 1
Skrevet (endret)

Så i "Lifeline" / Gruppe 1 inneholder alt av statusmeldinger, ikke bare rele status.

Og Gruppe 3 er kun for kontroll av f.eks andre veggplugger.

Har da fjernet gruppe 3 fra listen.

Endret av Teza
Skrevet
  Teza skrev (På 13.11.2018 den 9.15):

Har du satt den pollingen selv og evt. hvordan kom du frem til det?

Edit:

Etter å ha prøvd denne innstillingen er det kun Watts som oppdaterer hos meg.

Vis skjult innhold

Ekspander  

Jeg har slått den på selv.

Syntes at det var nok med polling på 15 min, så satt jeg 24 sekunder, for at ikke flere skal polle samtidig.

De andre oppdater fint her.

• Thanks 1
Skrevet

Har lest litt om sending av rapporter i z-wave nettverk og tenkt litt. (prøvd å tenke i alle fall).

Jeg vurderer å deaktivere all rapportering fra veggplugger, ved å sette følgende parametre:

Parameter 10, verdi 100, størrelse 1 byte (Deaktiverer energi rapportering med høy prioritet)
Parameter 11, verdi 100, størrelse 1 byte (Deaktiverer energi rapportering med normal prioritet)
Parameter 14, verdi 0, størrelse 2 bytes (Deaktiverer sending av periodiske rapporter)

Uten å ha prøvd, vil jeg tro at jeg kan sette opp polling i "events", der det er nødvendig å hente en rapport fra en device?

På den måten vil det sendes færrest mulig rapporter i Z-wave nettverket.

Usikker på om jeg er helt på jordet nå?

Dersom dette er en fungerende løsning, vurderer jeg å legge til følgende tekst i guiden: "Hvordan legge til en Fibaro vegg plugg i HomeSeer"

Vis skjult innhold

Skrevet

Under "Root Device" og "Configuration" fanen kan jeg legge inn "Code"

Skjermbilde.PNG.cf5fb755840295367a05da474d744e54.PNG

Hva brukes denne til, og er det noe som kan være greit å sette opp fra begynnelsen?

Skrevet
  Teza skrev (På 14.11.2018 den 10.31):

er det noe som kan være greit å sette opp fra begynnelsen?

Ekspander  

Nei, i utgangspunktet har du ikke bruk for den lenger. Det er en arv etter HomeSeer 2 da alle devicer hadde en slik kode. Nå brukes primært (og fortrinnsvis) device referansen direkte. :) 

• 2 uker senere...
Skrevet

Endelig fått lagt til 20 noder (133 devices) med en avstand på maks 3 mm fra UZB1, samt endret samtlige.

Navn / Device gruppe / Rom

"Do not update device last change...", avhuking fjernet

Device Image / Thumbnail Image

Settings:

Parameter 21, verdi 3, størrelse 1 byte (Status settes til off i HS om forbruket dukker under 3 watt)

Parameter 10, verdi 100, størrelse 1 byte (Deaktiverer energi rapportering med høy prioritet)
Parameter 11, verdi 100, størrelse 1 byte (Deaktiverer energi rapportering med normal prioritet)
Parameter 14, verdi 0, størrelse 2 bytes (Deaktiverer sending av periodiske rapporter)

Assosiasjoner til gruppe1 - homeseer (+gruppe 2 på varmtvannstank)

Installert Z-Seer og kjørt full optimalisering.

703451469_Z-Seernoderpstrm.thumb.PNG.515a7d3f20ac7c586ee94116973a2926.PNG

Har også satt opp regelmessig backup av HomeSeer katalogen.

Ser i loggen at det er noen warnings:

Warning.thumb.PNG.82ef2219e974fafc6ac694be899841c4.PNG

Er det noe mer jeg bør gjøre, før jeg begynner å legge til batteridrevne enheter?

Skrevet (endret)

Tror ikke jeg har satt noen myhs innstillinger, kanskje det som er grunnen. Får se på dette når jeg kommer hjem til uken.

Takker

Endret av Teza

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

• Opprett ny...

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å gjøre denne siden bedre. Du kan justere dine innstillinger for informasjonskapsler, ellers vil vi anta at dette er ok for deg.