oakl Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 (endret) Mine gamle røykvarslere var nå blitt 10 år gamle og i henhold til merkingen hadde de nå gått ut på dato. For å erstatte disse kjøpte jeg nye Nest protect røykvarslere fra Clas Ohlson. Når jeg kom hjem og åpnet første pakken ser jeg at produksjonsdato er oktober 2017, og vil da "expire" oktober 2027. Jeg forstår jo at varslerne ikke kommer rett fra produsenten til forbruker, men synes dette var litt vel lenge. Over 10% av levetiden er jo allerede brukt opp. Det er ingen mulighet til å se produksjonsdatoen uten å åpne pakken. Det er et serienummer på utsiden men dette sier deg jo ikke noe sånn direkte. Føler jo jeg burde kunne kreve noe avslag på prisen, eller rett og slett returnere de og gamble på at jeg får nyere ved å handle en annen plass. Eller må man rett og slett bare akseptere at produktene kan ha ligget på lager en god stund? Noen som har erfaring eller tanker rundt denne problemstillingen? Edit: Og for dere som har handlet Nest Protect, hvor lang tid har det typisk vært mellom produksjonsdato og kjøpsdato? Endret 25. november 2018 av oakl Siter
ZoRaC Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 Spørsmålet et jo om de mener 10 år «i drift» eller 10 år fra produksjonsdato. Som med bildekk, så lenge de oppbevares «riktig», så starter ikke «klokka» før man setter de på bilen. Siter
hkmod25 Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 Det menes vel "i drift". For optiske røkvarslere problemmet er støv som samler seg inne og påvirker følsomheten. Siter
Dennis87 Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 (endret) Har også kjøpt en del av de og er ca samme alder prod sent 2017. Virker som datoen de går ut er fra prod dato og ikke år i drift etter hva som står på de. Endret 25. november 2018 av Dennis87 Siter
oakl Skrevet 25. november 2018 Forfatter Skrevet 25. november 2018 Nei dette er fra produksjonsdato. Står utløpsdato påstemplet bak på røykvarsleren. Og de har også lagt dette inn i software. Står følgende i manualen: "Du må bytte ut Nest Protect etter ti år, med en helt ny Nest Protect. Du kan sjekke byttedatoen skrevet på baksiden av Nest Protect for å se når den utløper. Cirka to uker før den utløper, vises et gult lys på Nest Protect-enheten. Hvis du trykkerpå Nest-knappen, sier den: "Nest protect er utløpt. Bytt den ut nå". Siter
ZoRaC Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 Akkurat nå, oakl skrev: Nei dette er fra produksjonsdato. Står utløpsdato påstemplet bak på røykvarsleren. Og de har også lagt dette inn i software. Står følgende i manualen: "Du må bytte ut Nest Protect etter ti år, med en helt ny Nest Protect. Du kan sjekke byttedatoen skrevet på baksiden av Nest Protect for å se når den utløper. Cirka to uker før den utløper, vises et gult lys på Nest Protect-enheten. Hvis du trykkerpå Nest-knappen, sier den: "Nest protect er utløpt. Bytt den ut nå". Da ville jeg krevd 10% avslag i prisen! 1 Siter
oakl Skrevet 25. november 2018 Forfatter Skrevet 25. november 2018 Tenker jeg tar kontakt med Clas Ohlson på mandag og hører hva de sier. Sjekket serienummer på røykvarslerne nå, og hvis man antar at serienummeret øker etterhvert som de ble produsert ser det ut til at den jeg tilfeldigvis åpnet har et vesentlig høyere serienummer enn de øvrige. Det kan jo tyde på at de øvrige er ennå eldre. Men jeg vil ikke åpne de ennå i tilfelle det vil påvirke en eventuell retur. Siter
Evelen Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 Tviler på du får no rabatt. Melka på rema koster like mye enten det er 3 dager eller 10 dager den til den går ut. Siter
ZoRaC Skrevet 25. november 2018 Skrevet 25. november 2018 1 minutt siden, Evelen skrev: Tviler på du får no rabatt. Melka på rema koster like mye enten det er 3 dager eller 10 dager den til den går ut. Men den koster ikke 1200 kr og datoen står utenpå, sånn at man kan velge om man vil kjøpe likevel eller ikke. 2 Siter
oakl Skrevet 3. desember 2018 Forfatter Skrevet 3. desember 2018 (endret) Clas Ohlson svarte på min henvendelse med at sensorene varte 10 fra de ble aktivert, så produksjonsdato var ikke vesentlig. Jeg henviste da til manualen hvor det står at det nettopp er produksjonsdatoen som gjelder. Da gikk det er par dager før jeg fikk nytt svar. De hadde hørt med produsenten og kunne bekrefte det jeg hevdet, at det er 10 år fra produksjonsdato. Fikk 10% avslag på kjøpssummen som kompensasjon ? Endret 3. desember 2018 av oakl 5 Siter
janerikSH Skrevet 29. januar 2019 Skrevet 29. januar 2019 (endret) Kanskje derfor de selger de med 10% rabatt denne uka? https://www.clasohlson.com/no/Nest-Protect-brannvarsler/38-8358 Jeg har bestilt noen, så jeg vil vel finne det ut. Endret 29. januar 2019 av janerikSH Siter
ZoRaC Skrevet 29. januar 2019 Skrevet 29. januar 2019 7 timer siden, janerikSH skrev: Kanskje derfor de selger de med 10% rabatt denne uka? https://www.clasohlson.com/no/Nest-Protect-brannvarsler/38-8358 Jeg har bestilt noen, så jeg vil vel finne det ut. Men de skriver ikke noe sted at man kjøper et produkt med bare 9 års «holdbarhet»... så det bør være 10 år uansett. Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.